Banki, regulatorzy i bezpieczeństwo usług płatniczych

Banki, regulatorzy i bezpieczeństwo usług płatniczych
Forum Usług Płatniczych 2025. Agnieszka Wachnicka. Foto: D&B LIGHT LTD
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W kuluarach Forum Usług Płatniczych 2025 rozmawialiśmy z Agnieszką Wachnicką, wiceprezeską Związku Banków Polskich o najważniejszych trendach na rynku usług płatniczych.

„Z całą pewnością możemy mówić o pewnych trendach technologicznych, takich jak rosnące zastosowania sztucznej inteligencji czy wprowadzanie rozwiązań opartych na biometrii” – mówiła Agnieszka Wachnicka.

Jej zdaniem o obecnym i przyszłym kształcie rynku usług płatniczych decydują trendy regulacyjne. Także te znajdujące się na etapie projektowania i dyskusji.

Bardzo dużym wyzwaniem dla rynku usług płatniczych jest w tej chwili i na pewno będzie w przyszłości zwiększająca się liczba fraudów płatniczych.

„Przestępcy stosują coraz bardziej zaawansowane, trudne do wychwycenia techniki co powoduje, że
stosunkowo łatwo dzisiaj paść ofiarą takiego fraudu. A jak wiemy nowe regulacje, które projektuje ustawodawca europejski przesuwają ciężar odpowiedzialności za tego rodzaju transakcje na dostawców usług płatniczych, a nie klienta, więc to jest bardzo duże wyzwanie dla dostawców tych usług” – stwierdziła wiceprezeska ZBP.

Czytaj także: Bezpieczeństwo i transformacja cyfrowa rynku płatności głównymi wątkami FUP 2025

Usługi płatnicze mniej wygodne dla klientów?

Zaznaczyła, że w Polsce nadzorcy mają bardzo rygorystyczne podejście do kwestii transakcji nieautoryzowanych. Dodała, że nasz kraj wadliwie implementował dyrektywę o usługach płatniczych. Wskutek niewłaściwego przetłumaczenia jednego słowa – w dyrektywie banki ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność z tytułu nieautoryzowanych transakcji klientów.

W efekcie niektóre banki w naszym kraju, przy większych płatnościach cyfrowych, wracają do telefonicznego potwierdzania transakcji, wielokrotnie upewniają się czy dany klient rzeczywiście jest klientem banku, czy rzeczywiście to on inicjuje daną transakcję płatniczą.

W rezultacie czas przeprowadzania transakcji wydłuża się i jest bardziej niewygodny dla klienta. Tymczasem Unia Europejska dąży do przyśpieszenia płatności.

„Zupełnie niedawno, w ramach inicjatywy deregulacyjnej pojawił się postulat, aby przejść na przelewy natychmiastowe” – zauważyła Agnieszka Wachnicka.

„Oczekiwania klientów są dzisiaj zupełnie sprzeczne z tym, co banki mogą zaoferować, aby zapewnić bezpieczeństwo tego rodzaju transakcji” – zauważyła.

Czytaj także: Konkurencyjność i bezpieczeństwo usług płatniczych

Czy banki będą liderem na rynku usług płatniczych?

Na pytanie kto na świecie wyznacza trendy na rynku usług płatniczych – czy BigTechy, czy platformy zakupowe, czy też banki – wiceprezeska ZBP odparła:

„Za to jest odpowiedzialny cały ekosystem, ale na pewno jest tak, że i FinTechy, i BigTechy narzucają  kierunek zmian. Między innymi dlatego, że są obłożone mniejszym obciążeniem regulacyjnym i w efekcie mogą dużo szybciej wdrażać pewne innowacje, które są bardzo użyteczne i odpowiadają na potrzeby klientów. A więc zapewniają szybkość i wygodę płatności.”

W tym kontekście wymieniła też embedded payments stosowane na platformach zakupowych.

„Ta płatność przebiega tak, że jej praktycznie nie zauważamy. Wpisuje się w cały proces zakupowy.
I to jest pewien trend, z którym na pewno będziemy mieć do czynienia, i tutaj jest bardzo duże wyzwanie dla tradycyjnego sektora bankowego, żeby na ten trend odpowiadać, i żeby być w stanie jednak taką użyteczność swoim klientom dostarczać” – stwierdziła.

Odnosząc się pytania czy banki są zagrożone przeniesieniem się usług płatniczych poza sektor bankowy – Agnieszka Wachnicka przyznała, że regulacje unijne dążą do zapewnienia konkurencji między sektorem bankowym i niebankowym. Regulacje obejmują wszystkich dostawców płatności, a nie tylko sektor bankowy.

W jej opinii banki mają wiele przewag, które pozwolą im zachować ich pozycję na rynku usług płatniczych. Wskazała na markę banków oraz na wysoki poziom bezpieczeństwa jaki zapewniają swoim klientom.

„65% konsumentów pytanych, co jest ważne dla nich w płatnościach, wskazuje na bezpieczeństwo. A jeśli pytamy z kolei komu najbardziej ufamy, to odpowiedź brzmi: ufamy bankom” – zauważyła Agnieszka Wachnicka.

Jej zdaniem sektor bankowy ma duże szanse na to, aby nadal być liderem na rynku usług płatniczych.

Czytaj także: Forum Usług Płatniczych 2025 o cyberbezpieczeństwie i zwalczaniu cyberoszustw

Źródło: BANK.pl