Bank Zachodni WBK chce podbić wyniki polskiego eksportu do Chin z Bank of Shanghai i Santander Hong Kong

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bzwbk.logo.04.400x100Bank Zachodni WBK chce wesprzeć polskie firmy w zwiększaniu wolumenów eksportu do Chin i w ten sposób pomóc zasypać ogromny, wynoszący prawie 66 mln zł, deficyt handlowy Polski w obrotach z Państwem Środka. W tym celu BZ WBK rozpoczyna bliską współpracę z Bank of Shanghai, gdzie właśnie zaczął działać International Desk Grupy Santander - specjalny zespół doradców obsługujących klientów z zagranicy, w tym z Polski.

Polska importuje z Chin ok. 10 razy więcej niż do nich eksportuje. Eksperci Banku Zachodniego twierdzą, że deficyt można zmniejszyć, bo Polska ma wszelkie predyspozycje, aby zwiększać eksport do Państwa Środka – nasze produkty są wysokiej jakości i mogą być oferowane w rozsądnych jak na tamtejsze realia cenach. Co więcej, według ekspertów Banku, polscy przedsiębiorcy już od dawna wiedzą, że Chiny mają potencjał, o czym świadczą przyrosty polskiego eksportu, który w niektórych latach rósł bardzo dynamicznie. – Chiny nie od wczoraj są w centrum uwagi całego świata, podobnie jak nie od wczoraj wiadomo, że rosnąca zamożność obywateli Chin i zmieniające się wzorce kulturowe stwarzają popyt na towary z Zachodu, w tym z Europy. Niestety biznes w Chinach nie jest łatwy. To daleki rynek i odmienna kultura, z bardzo specyficznymi ramami dla funkcjonowania biznesu i żeby zacząć realnie działać na tym rynku trzeba mieć na miejscu naprawdę dobre wsparcie organizacyjne – mówi Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w Banku Zachodnim WBK.

Takie wsparcie Bank Zachodni WBK oferuje w Chinach poprzez swoich partnerów, czyli Santander Hong Kong oraz Bank of Shanghai. Od marca 2015 r., kiedy w Bank of Shanghai zaczął działać specjalny zespół zajmujący się obsługą klientów z zagranicy (tzw. International Desk), wsparcie dla polskich eksporterów na rynku chińskim ma już bardzo praktyczny wymiar. – Posiadanie w Chinach lokalnego banku, zaufanego i przygotowanego do obsługi firm np. europejskich, jest naprawdę bardzo ważne. Chiny są otwarte na świat, spragnione produktów spoza Azji, ale tam na miejscu wymagania formalne wobec zagranicznych kontrahentów są bardzo wysokie. Przykładem jest choćby otwarcie konta w chińskim banku. Wydaje się, że nie ma nic prostszego, ale tak niestety nie jest. Funkcjonuje kilkanaście typów rachunków a to, jakie konto obowiązuje dla danego typu działalności, definiują szczegółowe wytyczne odgórne. Nie jest łatwo się w nich odnaleźć. Chiński bank, wcześniej przygotowany do obsługi danego klienta przez bank polski, usuwa tego typu trudności – podkreśla Robert Antczak.

– Chińskie przepisy dla biznesu są jednymi z najbardziej skomplikowanych i szybko zmieniających się. Nie tylko istnieją różne wymagania dla różnych gałęzi przemysłu, ale dodatkowo to, co dziś jest bezwzględnym wymogiem, w przyszłym miesiącu może być już nieaktualne. W takim otoczeniu formalno-prawnym, wielu dostawców usług – bankowych i niebankowych – po prostu nie może nadążyć za zmianami – dodaje Maggie Zhang, szefowa International Desk w Bank of Shanghai.

Bank of Shanghai działa we wszystkich najważniejszych gospodarczo prowincjach i łącznie ma 307 oddziałów. Oprócz silnej reprezentacji w Szanghaju, jest obecny w drugiej gospodarczej stolicy Chin czyli Hongkongu, zagłębiu produkcyjnym nowych technologii Shenzhen i innych ośrodkach takich jak Tianjin, Nanjing, Suzhou, Hangzhou, Ningbo i Chengdu. International Desk w Bank of Shanghai pomaga klientom Banku Zachodniego WBK dokładnie rozpoznać warunki działania w danej branży oraz popyt na konkretne produkty, dostarcza szczegółowe analizy, organizuje usługi uzupełniające.

Eksperci Banku Zachodniego WBK podkreślają, że z punktu widzenia polskich firm planujących ekspansję na rynek Państwa Środka i przede wszystkim ze względu na trudność chińskiego rynku, najistotniejsze jest właśnie to, że International Desk w Bank of Shanghai rozwija bliskie kontakty z podmiotami trzecimi, takimi jak chińskie instytucje rządowe, izby branżowe, kancelarie prawne, firmy doradcze, księgowe, podatkowe i logistyczne, a przede wszystkim ambasady poszczególnych krajów. Stąd BZ WBK może zapewnić polskiej firmie całe spektrum wsparcia „pozabankowego” i znacznie ułatwić właściwie pełną organizację biznesu w Chinach. Przychodząc do BZ WBK firma zyskuje usługi finansowe, ale w pakiecie dostaje pozafinansowe, za które normalnie musiałaby zapłacić jednej z firm doradczych, które wyspecjalizowały się w usługach dla firm celujących w Chiny. – Bariera językowa, pozyskanie odbiorców, organizacja finansowania, wybór strategii sprzedaży, lokalne regulacje to tylko niektóre z wyzwań dla polskich firm na rynku chińskim. International Desk w BZ WBK i Bank of Shanghai zapewniają dostęp do bazy klientów i usług niefinansowych, których klienci nie znajdą w innych bankach. Polski klient zostanie przez nas poprowadzony przez cały proces – mówi Maggie Zhang.

Robert Antczak podkreśla także bliską współpracę Banku Zachodniego WBK z Santander Hong Kong. Przykładowo dla polskich importerów BZ WBK przygotowuje zabezpieczenie płatności z odroczonym terminem zapłaty i jednocześnie zapewnia ofertę finansowania dla ich dostawców, czyli chińskich eksporterów do Polski, z płatnością „at sight”, tj. po potwierdzeniu wysyłki towaru i dostarczeniu wymaganych dokumentów. – Wspólne strukturyzowanie transakcji przez nas i Santander Hong Kong umożliwia bezpieczny i płynny obrót między firmami – mówi Robert Antczak.

10 czerwca br. Bank Zachodni WBK zorganizował wirtualną misję do Chin dla przedstawicieli branży spożywczej – producentów mleka, mięsa, makaronów, słodyczy i przetworów owocowo-warzywnych. Nasi przedsiębiorcy spotkali się z potencjalnymi odbiorcami swoich towarów w Chinach.

Monika Nowakowska
Dyrektor Biura Prasowego
Bank Zachodni WBK S.A.