Bank Pekao: karta płatnicza całodobowym biletem w komunikacji miejskiej
Jeszcze nie tak dawno pasażerowie Białostockiej Komunikacji Miejskiej (BKM), chcący kupić bilet, musieli posiadać gotówkę, bardzo często w odliczonej kwocie. Było to niewygodne zarówno dla pasażerów, jak i dla samego BKM. Ponadto dystrybucja papierowych biletów oraz obsługa płatności gotówkowych stanowiła istotny koszt funkcjonowania systemu. Pozytywna zmiana nastąpiła na początku kwietnia 2020 roku. Wtedy Bank Pekao, we współpracy z firmami Pixel i APDU, zrewolucjonizował dotychczasowy system poboru opłat za przejazdy komunikacją miejską w Białymstoku i udostępnił jedno z pierwszych w Polsce rozwiązań Smart City, w którym dowolna karta płatnicza stała się nie tylko metodą płatności, ale także nośnikiem biletu komunikacji miejskiej. Nowoczesna technologia akceptacji kart, wdrożona przez Pekao i partnerów, umożliwia pasażerom bezgotówkowy zakup biletów, a sama karta uprawnia do przejazdu miejskim autobusem. Usługa jest dostępna dla posiadaczy kart płatniczych Visa i Mastercard wszystkich banków.
– Rozwijamy płatności w komunikacji publicznej, co potwierdzają średnio 30-procentowe wzrosty w płatnościach w ostatnich miesiącach. Udostępniamy nowoczesne narzędzie, które łączy w sobie siłę licencji bankowej i zaawansowanych systemów informatycznych – mówi Remigiusz Hołdys, dyrektor zarządzający w Banku Pekao S.A. – Wraz z naszymi partnerami technologicznymi dostarczamy nowe produkty zarówno w obszarze płatności, jak i innych usług miejskich – dodaje.
Nowy etap rozwoju Smart City
Wraz z początkiem października rozpoczął się nowy etap rozwoju Smart City. Wprowadzony został alternatywny sposób naliczania opłaty za wielokrotne przejazdy w ciągu doby, który w Białymstoku działa jako tzw. Smart Taryfa BKM. Zakłada ona zastąpienie opłat za poszczególne przejazdy przez jedną opłatę optymalną, która jest wyznaczana na podstawie liczby przejazdów zarejestrowanych w biletomacie, przy wejściu i wyjściu z autobusu. Taryfa daje wymierne oszczędności pasażerom kilkukrotnie podróżującym autobusem w danym dniu. Dodatkowo, przyłożenie karty do kasownika także przy wyjściu z pojazdu, pozwala na uwzględnienie stref taryfowych.
Czytaj także: Nowa karta Banku Pekao: tańsze zakupy w zagranicznych sklepach internetowych >>>
Podobnie, jak w przypadku transakcji z pierwszego etapu Smart City, wdrożonego 1 kwietnia 2020 r, kontrola biletów odbywa się poprzez przyłożenie karty płatniczej do terminala kontrolera. Kontroler ma możliwość potwierdzenia wniesienia opłaty za przejazd, przy czym
w żadnym momencie nie ma dostępu do danych karty oraz jej posiadacza. Takie podejście zapewnia bezpieczeństwo danych, zgodnie z regulacjami nałożonymi przez organizacje płatnicze. Dodatkowo pasażer ma możliwość weryfikacji swoich przejazdów oraz naliczonej za nie opłaty w internetowym Portalu Pasażera prowadzonym przez BKM.
Kto może korzystać z nowej Smart Taryfy BKM?
Z nowej Smart Taryfy BKM mogą skorzystać podróżujący Białostocką Komunikacją Miejską, którzy posiadają zbliżeniowe karty płatnicze Visa i Mastercard, a także smartfony i zegarki z funkcją NFC, w których uruchomione są płatności zbliżeniowe – np. Google Pay, Apple Pay lub Garmin Pay.
– Już 90 proc. wszystkich transakcji kartowych w Polsce odbywa się zbliżeniowo, a ten trend wzmocnił się w ostatnich miesiącach pandemii, gdy Polacy coraz częściej wybierali tę metodę płatności w dbałości o zdrowie. Dynamicznie rośnie również liczba miejsc, w których Polacy mogą płacić bezstykowo, obejmując obszary kojarzone do tej pory niemal wyłącznie z gotówką. Miasta i ich infrastruktura muszą nadążyć za tymi trendami, aby zapewnić swoim mieszkańcom i odwiedzających ich turystom łatwy, bezpieczny i szybki sposób bezgotówkowego opłacania przejazdów komunikacją miejską. Technologia zbliżeniowa pozwala samorządom budować infrastrukturę miejską, która jest nie tylko nowoczesna i otwarta, ale przede wszystkim przyjazna. Cieszymy się, że możemy wspólnie z Bankiem Pekao S.A. realizować kolejny projekt, którego pozytywne efekty odczują nie tylko mieszkańcy i turyści, ale również budżet miasta – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Cyfryzacja i wprowadzanie nowoczesnych produktów w obszarze płatności bezdotykowych
Cyfryzacja i wprowadzanie nowoczesnych produktów w obszarze płatności bezdotykowych jest nie tylko priorytetem Banku Pekao, ale także wpisuje się w strategię rozwoju Białostockiej Komunikacji Miejskiej i miasta Białystok. W niedalekiej przyszłości planowane są kolejne inicjatywy i rozwiązania w ramach Smart City. Dzięki nim ograniczanie tradycyjnych form płatności i dystrybucji biletów papierowych może przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się COVID-19.
– Plany mamy ambitne – zaznaczyła Agnieszka Pietkun, dyrektor Departamentu Sektora Publicznego w Banku Pekao S.A. – Chcemy by rozwiązania, takie jak karta jako bilet i możliwość obsługi inteligentnych taryf komunikacyjnych były wdrażane w kolejnych miastach. To bezpieczne rozwiązania przyszłości, które my jako bank możemy zapewnić miastom mniejszym i większym już dziś.
Od początku w procesu tworzenia projektu SmartCity w Białymstoku zaangażowany był zespół IT Banku Pekao. Zaawansowane prace polegały na przygotowaniu infrastruktury i wdrożeniu produkcyjnym rozwiązania odpowiadającego za rozliczenie i obsługę kart wydawanych przez organizacje płatnicze oraz na przeprowadzeniu pełnej ścieżki certyfikacji
w Visa i Mastercard. Dzięki współpracy wielu osób, pasażerowie Białostockiej Komunikacji Miejskiej mogą dzisiaj korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego rozwiązania.
Bank Pekao jest jedynym bankiem w Polsce, który oferuje innowacyjne rozwiązanie Smart City – zbliżeniową akceptację kart płatniczych w komunikacji miejskiej.