Bank, naturalny partner administracji publicznej

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wsparcie dla instytucji publicznych ze strony sektora bankowego nierzadko bywa utożsamiane z finansowaniem inwestycji i innych działań realizowanych przez administrację szczebla centralnego i samorządowego. Tymczasem banki mają do zaoferowania sektorowi publicznemu znacznie więcej aniżeli tylko dopływ gotówki.

Karol Materna

Gęsta sieć placówek rozmieszczonych na terenie całego kraju, elektroniczne kanały transakcyjne spełniające wyśrubowane standardy bezpieczeństwa czy też zaplecze wysokokwalifikowanych ekspertów z różnych obszarów współczesnej gospodarki – wszystkie te czynniki sprawiają, iż dla szukających stale oszczędności komórek rządowych i samorządowych placówki bankowe jawią się jako naturalny partner w realizacji licznych obowiązków. Outsourcing obowiązków administracji publicznej do sektora bankowego obejmuje:

  • Realizację wypłat beneficjentom programów unijnych, rządowych i samorządowych.
  • Zaangażowanie w rozpowszechnianie instrumentów o charakterze zwrotnym.
  • Wykorzystanie infrastruktury bankowej do obsługi interesantów administracji publicznej.

Pierwsza z wymienionych form współpracy rozwinęła się szczególnie wskutek realizacji wszelkiego rodzaju unijnych programów pomocowych. Zaangażowanie instytucji finansowych nie sprowadza się do roli kasjera; do obowiązków banków należy najczęściej pobranie od beneficjenta niezbędnych dokumentów i weryfikacja statusu wnioskodawcy. Nierzadko wspierają finansowo beneficjentów dotacji, np. poprzez kredytowanie wkładu własnego niezbędnego do uruchomienia projektu. Na instytucjach finansowych spoczywa również odpowiedzialna funkcja gwaranta wypłaty świadczeń i zaliczek w przypadku ewentualnych opóźnień po stronie partnera z sektora publicznego. Przykładem może być tegoroczny poślizg z realizacją dopłat bezpośrednich dla rolników; dotrzymanie terminów wypłat możliwe było tylko dzięki skredytowaniu przez banki pośredniczące części należnych kwot.

Bank sfinansuje i doradzi

Dotacje unijne i rządowe to nie jedyny rodzaj bezzwrotnych instrumentów wsparcia ze środków publicznych, których dystrybucją zajmują się banki. Współpraca w tym obszarze prowadzona jest również z jednostkami samorządu terytorialnego, a celują w niej placówki lokalne. Przykładem takiego współdziałania jest pionierski program wypłat zasiłków dla bezrobotnych i innych świadczeń pomocy społecznej przy wykorzystaniu bankomatów biometrycznych, realizowany od 2010 r. przez Podkarpacki Bank Spółdzielczy wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Sanoku. Impulsem do wdrożenia technologicznej nowinki była uciążliwość regularnej obsługi wypłaty zasiłków; każdego miesiąca dwa tysiące świadczeniobiorców, z reguły nieposiadających konta bankowego, odwiedzały wyznaczony do realizacji świadczeń oddział PBS. Jednym z efektów uruchomienia programu było utworzenie unikalnej sieci przeszło 90 bankomatów wykorzystujących technologię FingerVein.

Polskie placówki bankowe aktywnie uczestniczą również w finansowaniu bazującym na udostępnianych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI