Bank, naturalny partner administracji publicznej
Karol Materna
Gęsta sieć placówek rozmieszczonych na terenie całego kraju, elektroniczne kanały transakcyjne spełniające wyśrubowane standardy bezpieczeństwa czy też zaplecze wysokokwalifikowanych ekspertów z różnych obszarów współczesnej gospodarki – wszystkie te czynniki sprawiają, iż dla szukających stale oszczędności komórek rządowych i samorządowych placówki bankowe jawią się jako naturalny partner w realizacji licznych obowiązków. Outsourcing obowiązków administracji publicznej do sektora bankowego obejmuje:
- Realizację wypłat beneficjentom programów unijnych, rządowych i samorządowych.
- Zaangażowanie w rozpowszechnianie instrumentów o charakterze zwrotnym.
- Wykorzystanie infrastruktury bankowej do obsługi interesantów administracji publicznej.
Pierwsza z wymienionych form współpracy rozwinęła się szczególnie wskutek realizacji wszelkiego rodzaju unijnych programów pomocowych. Zaangażowanie instytucji finansowych nie sprowadza się do roli kasjera; do obowiązków banków należy najczęściej pobranie od beneficjenta niezbędnych dokumentów i weryfikacja statusu wnioskodawcy. Nierzadko wspierają finansowo beneficjentów dotacji, np. poprzez kredytowanie wkładu własnego niezbędnego do uruchomienia projektu. Na instytucjach finansowych spoczywa również odpowiedzialna funkcja gwaranta wypłaty świadczeń i zaliczek w przypadku ewentualnych opóźnień po stronie partnera z sektora publicznego. Przykładem może być tegoroczny poślizg z realizacją dopłat bezpośrednich dla rolników; dotrzymanie terminów wypłat możliwe było tylko dzięki skredytowaniu przez banki pośredniczące części należnych kwot.
Bank sfinansuje i doradzi
Dotacje unijne i rządowe to nie jedyny rodzaj bezzwrotnych instrumentów wsparcia ze środków publicznych, których dystrybucją zajmują się banki. Współpraca w tym obszarze prowadzona jest również z jednostkami samorządu terytorialnego, a celują w niej placówki lokalne. Przykładem takiego współdziałania jest pionierski program wypłat zasiłków dla bezrobotnych i innych świadczeń pomocy społecznej przy wykorzystaniu bankomatów biometrycznych, realizowany od 2010 r. przez Podkarpacki Bank Spółdzielczy wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Sanoku. Impulsem do wdrożenia technologicznej nowinki była uciążliwość regularnej obsługi wypłaty zasiłków; każdego miesiąca dwa tysiące świadczeniobiorców, z reguły nieposiadających konta bankowego, odwiedzały wyznaczony do realizacji świadczeń oddział PBS. Jednym z efektów uruchomienia programu było utworzenie unikalnej sieci przeszło 90 bankomatów wykorzystujących technologię FingerVein.
Polskie placówki bankowe aktywnie uczestniczą również w finansowaniu bazującym na udostępnianych ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI