Bank i Klient: Za rękę ze starszym bratem

Bank i Klient: Za rękę ze starszym bratem
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czy fintechy zrewolucjonizują finanse? W sektorze finansowym nie będzie to łatwe bez wsparcia firm świadczących tradycyjne usługi.

Marcin Złoch

Dość powszechne jest mniemanie, że zastosowanie nowoczesnych technologii daje gwarancję sukcesu, niemal w każdej branży. Jednak w finansach jest nieco inaczej. Eksperci Capgemini w raporcie „World FinTech Report 2018„, opracowanym wespół z LinkedIn oraz Efma, dochodzą do wniosku, że rozwiązania technologiczne w istocie mogą zrewolucjonizować finanse, ale tylko pod warunkiem, że będą je wspierać firmy o ugruntowanej pozycji na rynku. Innymi słowy startupy z branży fintech nie poradzą sobie, jeśli nie będą mogły liczyć na współpracę z dużymi firmami, mającymi zaufanie klientów.

Choć fintechy rozwijają się w ostatnich latach niezwykle dynamicznie – w raporcie czytamy, że od 2009 r. wartość inwestycji w sektorze wyniosła prawie 110 mld dolarów – to jednak sukces branży zależeć będzie przede wszystkim od tego, czy firmom z sektora uda się wypracować trwałe partnerskie relacje z przedsiębiorstwami świadczącymi usługi finansowe zgodnie z tradycyjnym modelem. To niemałe wyzwanie, bo póki co firmy te nie cieszą się dużym zaufaniem ze strony branży finansowej. Z czego ten brak zaufania może wynikać i co zrobić, by zaistnieć na konkurencyjnym rynku?

Branża finansowa, w trosce o klientów, swoją pozycję rynkową i wyniki, tradycyjnie rozpatruje wszystkie decyzje pod kątem potencjalnych ryzyk. Podejście to wymaga zrozumienia od zainteresowanych współpracą instytucji z branży fintech, że aby zyskać zaufanie branży finansowej, muszą wykazać się podstawową stabilnością biznesową – zaznacza Marek Woźny, Vice President & Managing Director w Application Services w Capgemini Polska.

Rola marki

Firmy z branży fintech chcą zrewolucjonizować świat finansów. Aby jednak pozyskiwać klientów i móc się rozwijać muszą mieć do dyspozycji odpowiednie narzędzia. A najczęściej są to niewielkie przedsiębiorstwa, nierzadko startupy, które pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami łączącymi finanse i najnowsze technologie. Wiele z nich zmaga się przy tym z problemem, w jaki sposób pozyskiwać klientów, a tylko to warunkuje dalszy rozwój. Aż dziewięć na dziesięć firm twierdzi, że w tej walce liczy się tzw. zwinne podejście i wysokie standardy obsługi, co pokazuje wspomniany wcześniej najnowszy raport ekspertów Capgemini. Ponad trzy czwarte (76%) przedsiębiorców uważa, że kluczem do sukcesu jest portfolio produktów, które powinno być ciągle rozwijane i udoskonalane.

Dla branży bankowej startupy, fintechy to kolosalny potencjał. Banki nie muszą przecież same wytwarzać wszystkiego a pojawia się na rynku duża grupa podmiotów z ciekawymi, potencjalnie zaawansowanymi rozwiązaniami, prototypami. Szanujemy startupy i pragniemy tak się zmieniać – naszą architekturę, technologię, sposób pracy – by wykorzystać potencjał, jaki one sobą reprezentują. Obalamy bariery, które przeszkadzają im osiągnąć sukces, tworzymy wartość dla naszych klientów i rzeczywiste story o sukcesach. Stąd startupy, z którymi chcemy pracować muszą mieć zdolność generowania wartości dla naszych klientów i dla nas – podkreśla Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego. Marek ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI