Bank i Klient: W ciągu roku przybyło ponad 5 mln rachunków internetowych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Potencjał nowoczesnych kanałów dostępu w bankach wzrasta. Na koniec ubiegłego roku liczba rachunków umożliwiających klientom indywidualnym korzystanie z bankowości przez internet ustabilizowała się na poziomie przekraczającym 30 mln. W ciągu 12 miesięcy zwiększyła się natomiast o ponad 5 mln, czyli aż o jedną piątą - wynika z najnowszej edycji NetB@nku. Banki wykorzystują także funkcjonalność swoich serwisów, aby umożliwić klientom wygodne składanie wniosków o dopłaty z rządowego programu 500+.

Jacek Gieorgica

Końcówka ubiegłego roku nie przyniosła znacznych zmian w zakresie przyrostu liczby nowych umów bankowości internetowej. Dynamika wzrostu w tej kategorii okazała się istotnie niższa niż w poprzednich okresach i ostatecznie na koniec IV kw. 2015 r. liczba umów bankowości internetowej osiągnęła poziom 30,35 mln. Oznacza to, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2015 r. przybyło 58 tys. nowych umów (0,19 proc.). Z perspektywy całego roku można jednak mówić o bardzo znaczącym wzroście. W porównaniu do końca grudnia 2014 r. przybyło bowiem ponad 5 mln umów bankowości internetowej, a potencjał tego segmentu usług bankowych zwiększył się o jedną piątą (20,8 proc.).

W ciągu całego roku znacząco zwiększyła się również liczba aktywnych klientów indywidualnych, a więc osób, które przynajmniej raz w miesiącu zalogowały się do serwisu bankowości internetowej w swoim banku. Na koniec grudnia 2014 r. było ich nieco ponad 13 mln, rok później liczba ta zwiększyła się do 14,5 mln (11,3 proc.). W samym IV kw. liczba nowych aktywnych klientów była jednak stosunkowo nieduża – przybyło ich o 27 tys. (0,19 proc. kw./ kw.). W porównaniu do stanu sprzed roku, wśród aktywnych klientów indywidualnych odnotowano również wzrost w zakresie średniej wartości przelewu, która wyniosła 1119 zł (wzrost o 9,6 proc. r/r), a także średniej wartości rozliczenia przypadającej na jednego klienta.

– Banki w Polsce dysponują zaawansowaną i dobrze zabezpieczoną infrastrukturą pozwalającą na oferowanie nowoczesnych usług bankowości elektronicznej milionom klientów, jednak, jak pokazują nasze dane, dzisiejszy potencjał znacznie przewyższa jeszcze możliwości w zakresie jego wykorzystania. W ciągu minionego roku możliwość dostępu do bankowości on-line uzyskało kolejne 5 mln klientów indywidualnych, zaś 1,5 mln z nich przekonało się, że taka forma kontaktu z bankiem jest wygodna i pozwala zaoszczędzić cenny czas – komentuje dr Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich.

Na koniec IV kw. 2015 r. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI