Bank i Klient. PSD2: Oczekiwanie na odważnych

Bank i Klient. PSD2: Oczekiwanie na odważnych
Fot. Tierney/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kilka miesięcy po wejściu w życie unijnej dyrektywy PSD2 klienci nadal czekają na pierwsze rozwiązania zbudowane dzięki nowym możliwościom, które będą dostarczane przez zaufanych i certyfikowanych dostawców.

Potencjał dla usług otwartej bankowości jest bardzo duży, bo wykracza znacznie poza miejsca, w których tradycyjne usługi bankowe były do tej pory świadczone. Już nie tylko banki na swoich stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych mogą zaproponować nam dostęp do informacji o rachunku bankowym. Dzięki wprowadzeniu otwartej bankowości fintechy mogą wzbogacić swoje usługi na podstawie informacji o rachunkach klientów, a także umożliwić inicjowanie płatności poprzez swoje aplikacje. Również mniejsze startupy chcą dostarczać usługi, które pozwolą im przejąć obsługę klientów banków, szukając przewag w lepszych procesach, czytelniejszych interfejsach lub udostępnienia usług dodanych.

Jednak do przełamania jest kilka barier. Przede wszystkim opór użytkowników przed przekazywaniem danych innym podmiotom, które nie są bankami. Badania potwierdzają, że klienci banków mają zaufanie do tych instytucji i poczucie, że ich dane są bezpieczne. Wyzwaniem dla instytucji niebankowych jest zatem zbudowanie takich modeli biznesowych, dzięki którym w efekcie udostępnienia danych, klienci otrzymają atrakcyjny produkt lub usługę, na której TPP (tzw. podmioty trzecie) będą mogły zarobić.

– Pierwsze usługi wykorzystujące potencjał dyrektywy PSD 2, w tym inicjowania transakcji płatniczych oraz dostępu do informacji o rachunkach, już pojawiły się na polskim rynku. Spodziewamy się, że będzie ich przybywać w nowym roku. Będą skupiały się głównie na agregacji rachunków oraz wykonywaniu przelewów z poziomu TPP. Liczymy jednak, że w 2020 r. pojawią się również pierwsze usługi wykorzystujące dane pochodzące z dostępu do informacji o rachunku w celu weryfikacji tożsamości potencjalnego klienta, oceny zdolności kredytowej czy wzbogacenia funkcjonalności typu Personal Finance Management. Widzimy bardzo wiele możliwości wykorzystania potencjału usług inicjowania transakcji płatniczej oraz dostępu do informacji i systematycznie będziemy wdrażali nowe rozwiązania, które znacząco będą wychodziły poza zakres wymieniony powyżej. Spodziewamy się również, że rynek, który powstanie dzięki tym usługom, będzie systematycznie rósł. Dynamika tego wzrostu może zależeć również od kierunku i tempa prac nad PSD3 – przekonuje Halina Karpińska, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Pierwsze jaskółki

ING Bank Śląski jako pierwszy na polskim rynku umożliwia klientom podgląd kont i kart z różnych banków w jednym miejscu. Nowe rozwiązanie w systemie bankowości internetowej i mobilnej, Moje ING, zostało wdrożone dzięki wykorzystaniu usługi dostępu do informacji o rachunku płatniczym (ang. Account Information Service, AIS) wprowadzoną przez dyrektywę PSD2.

W systemie bankowości internetowej i mobilnej Moje ING klienci mogą już dodać konto oraz kartę z&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK