Bank i klient: Oddział we franczyzie
W rzeczywistości jest to zmodyfikowana działalność agencyjna bardzo zbliżona do franczyzy, popularnie nazywana jest systemem partnerskim. Dla Kowalskiego to jedyny sposób na zostanie bankowcem, sposób coraz bardziej popularny. Do końca grudnia 2008 r. na polskim rynku działało 3710 placówek bankowych na licencji.
Prekursorem bankowej franczyzy w Polsce był bank PKO BP. Główną funkcjonalnością agencji tego banku była (i jest) działalność transakcyjna. W szczytowym okresie działało blisko pięć tysięcy agencji PKO BP W ciągu ostatnich lat ich liczba systematycznie spada – obecnie wynosi nieco około 2200, a bank przygotowuje się do restrukturyzacji tej części działalności. Pierwszą oznaką przełomu być może okaże się zahamowanie spadku liczy placówek – w 2008 r. PKO BP otworzył więcej nowych agencji, niż zamknął starych.
Trochę historii
Pierwszy nowoczesny bankowy system partnerski opracował w 2003 roku Dominet Bank, który zaoferował swoim parterom możliwość otwarcia dużego oddziału nieróżniącego się w zasadzie od własnej placówki banku. Placówki te otwierane były jednak wyłącznie w większych miastach. Nieco inny kierunek wybrał Bank BPH, który w dwa lata zbudował sieć 450 małych placówek agencyjnych o niższym standardzie (funkcjonalnym i wizualizacyjnym), w małych miejscowościach. W 2007 roku z franczyzą wystartował Euro Bank, który niewielkim placówkom partnerskim nadał pełną funkcjonalność właściwą dotychczas własnym oddziałom banku. Franczyzobiorcy otrzymali pełną paletę produktów oraz możliwość pracy w systemie informatycznym banku.
Bankowcem na licencji może zostać w zasadzie każdy, kto spełnia oczekiwania banku w zakresie wysokości posiadanego kapitału, niekaralności czy prowadzenia działalności gospodarczej.Banki jednak starannie dobierają partnerów – od franczyzobiorcy bowiem zależeć będą obroty placówki, relacje z centralą oraz dobre imię banku. |
Na początku 2008 r. z własnym, choć analogicznym projektem franczyzy ruszył Getin Bank. Jesienią 2008 r. Bank Zachodni WBK rozpoczął proces rebrandingu (już zakończony) sieci minibank, która funkcjonuje obecnie pod logo BZ WBK Partner. Rebranding sieci ma być wstępem do ujednolicenia całej sieci według wzorców własnych oddziałów banku. Modernizację systemu partnerskiego realizuje również Pekao SA, który dzisiejszą sieć 150 placówek partnerskich pozyskał w wyniku fuzji z BPH.
Obecnie piętnaście banków oferuje licencje na placówki partnerskie. Niemal wszystkie pod własną marką. Należą do nich AIG, BPH, Bank Zachodni WBK, Bank DnB Nord (marka Monetia), Dominet Bank (Grupa Fortis), Euro Bank (eurobank), GE Money Bank, Getin Bank, ING, Lukas Bank, mBank (mKiosk), MultiBank, Bank Pekao SA, Bank PKO BP oraz Polbank. Budowę sieci partnerskiej zapowiedział w zeszłym roku Alior Bank z Grupy Carlo Tassara. Według przedstawicieli banku docelowa liczba placówek ma sięgnąć 400. Bank zapowiedział otwarcie pierwszych ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI