Bank i Klient: Nic osobistego, to tylko biznes

Bank i Klient: Nic osobistego, to tylko biznes
Czy banki zmieniły cokolwiek na fanpage’ach, gdy sprawa wykorzystania danych użytkowników do nieuprawnionych analiz stała się głośna?

Marcin Złoch

Dane z raportu „Global Digital 2018” opublikowanego przez organizację „We Are Social” i firmę „Hoosuite” wskazują, że już ponad połowa globalnej populacji posiada dostęp do internetu. Aż 2/3 ludzi na świecie posiada telefon komórkowy, przeważająca część korzysta ze smartfona. Na wzrost liczby osób wykorzystujących sieć do różnego rodzaju aktywności wpłynął powszechny dostęp do internetu i pojawienie się urządzeń mobilnych, dzięki którym można łączyć się z nim w dowolnym miejscu i czasie. Rozwój technologii informacyjno -komunikacyjnej zmienił styl życia konsumentów. Według „GlobalWebIndex” statystyczny użytkownik spędza online blisko sześć godzin dziennie. Rewolucja technologiczna zmieniła postawy, nawyki i oczekiwania konsumentów, a wraz z tym zmienił się też sposób sprzedaży produktów i usług.

Poszerzanie wpływów

Jednym z najważniejszych obszarów internetu stały się sieci społecznościowe. Globalne dane z „Digital Market Outlook Statista” pokazują, że 3,2 mld ludzi na całym świecie korzysta obecnie z mediów społecznościowych (13-procentowy wzrost r/r), a 9 na 10 użytkowników uzyskuje dostęp do wybranych platform za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Niezmiennie najpopularniejszą siecią społecznościową świata jest Facebook – korzysta z niego 2,17 miliarda osób. Nic dziwnego, że social media stały się tak ważne, co widać nawet w tytule raportu przygotowanego na zamówienie Akademii Leona Koźmińskiego – „Przywództwo cyfrowe rodzi się dzięki mediom społecznościowym”. 97% polskich menedżerów używa serwisu LinkedIn. Jedna piąta jest na Facebooku i GoldenLine. Korzystanie z sieci społecznościowych pomaga im w poszerzaniu swoich wpływów. Social media kreują cyfrowych przywódców – tak wynika z badań Akademii Leona Koźmińskiego. Niedawno brytyjska gazeta „The Observer” opublikowała szczegóły dziennikarskiego śledztwa dotyczącego działalności agencji Cambridge Analytica. Firma prawdopodobnie naruszyła prawo, pozyskując i wykorzystując w celach komercyjnych dane dotyczące nawet 50 mln osób zarejestrowanych na Facebooku (ok. 1/3 osób wszystkich użytkowników w Ameryce Północnej), które były następnie wykorzystywane w celu przewidywania ich decyzji wyborczych i wpływania na nie.

Sprawa nabrała międzynarodowego rozgłosu i stała się okazją do wytknięcia Facebookowi błędów. Powstał nawet hashtag #deletefacebook, którym użytkownicy social mediów manifestowali swoją chęć opuszczenia portali społecznościowych. Przykładowo Mozilla (twórca przeglądarki Firefox) zdecydowała się usunąć ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI