Bank i Klient: Jesteśmy w awangardzie

Bank i Klient: Jesteśmy w awangardzie
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polacy pokochali zbliżeniowe płacenie kartą za zakupy. A teraz coraz częściej wybierają rozwiązanie z zastosowaniem do tego celu smartfonu.

Artur Król

W roku 2017 w obszarze płatności upowszechniły się oraz utrwaliły technologie mobilne. Co nas zatem czeka w bieżącym? Według ekspertów w najbliższej przyszłości dojdzie do wyeliminowania z obrotu gotówki, zaś kolejne aplikacje na smartfony jeszcze bardziej ułatwią proces zakupowy. Aby do tego doszło, niezbędne jest spełnienie dodatkowych wymagań. Pełne korzystanie z „mobilnej gotówki” będzie możliwe dopiero wtedy, gdy elektroniczną wersję dokumentów, takich jak dowód osobisty, każdy będzie miał w telefonie. Jednym z powodów dużej popularności „mobilnych” kart płatniczych jest m.in. wygoda oraz bezpieczeństwo realizowanych tą metodą transakcji. Według szacunków specjalistycznych portali branżowych, z usługi tej korzysta w Polsce ponad 600 tys. osób – oznacza to, że ilość klientów w ciągu ostatniego roku potroiła się. Trend ten pozwala przewidywać, że technologia zbliżeniowa stanie się w przyszłości standardem w płatnościach mobilnych.

– Smartfon staje się centrum zarządzania naszym codziennym życiem, w tym finansami i zakupami – twierdzi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe. – Najnowsze badania CBOS pokazują, że już połowa dorosłych Polaków używa smartfonu. Spośród 15 mln osób posługujących się nim na co dzień, 17%, czyli ponad 2,5 mln osób, deklaruje, że używa go do robienia zakupów. Jednocześnie banki mają 9 mln klientów mobilnych i ponad 2 mln „mobile only”. W telefonie możemy już z powodzeniem „zapisać” kartę płatniczą, a za chwilę, gdy znajdą się tam elektroniczne wersje naszych dokumentów, takich jak dowód osobisty czy prawo jazdy, portfel stanie się całkowicie zbędny – dodaje.

Wszystko wskazuje na to, że w 2018 r. trend mobilności jeszcze przyspieszy. Popularność będą zdobywać przede wszystkim zbliżeniowe płatności telefonem. – Ta technologia jest już Polakom bardzo dobrze znana i konsumenci jej ufają. Dodatkowo zapewnia ona niezrównaną wygodę i szybkość płacenia, co Polacy postrzegają jako sposób na skrócenie kolejek do sklepowych kas. W dłuższej perspektywie będzie też rosła popularność innych modeli płatności, na styku świata mobilnego i online – przekonuje Aleksander Naganowski. – W miarę, jak te dwa obszary będą się coraz silniej przenikać, częściej będziemy korzystać z takich rozwiązań, jak np. aplikacja Carrefour Scan&Go zintegrowana z portfelem Masterpass od Mastercard. To pionierskie rozwiązanie pozwala konsumentom nie tylko samodzielnie skanować produkty, ale też płacić cyfrowo – a to wszystko za pomocą ich telefonów, które i tak mają zawsze pod ręką. W przyszłości tego typu rozwiązania wpłyną na większą automatyzację procesu zakupu i płatności oraz zupełne pominięcie sklepowej kasy i uniknięcie kolejki – podkreśla dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale ­Mastercard Europe.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI