Bank i Klient. CSR: Liczą się nie tylko pieniądze
Ogłoszenie wyników finansowych spółek jest zawsze wyczekiwane przez inwestorów giełdowych. Jednak coraz silniejsze jest przekonanie, że same wyniki finansowe nie dają pełnej informacji o kondycji przedsiębiorstwa. Według analizy opublikowanej przez portal www.odpowiedzialnafirma.pl zawsze pozostaje pytanie, co kryje się za tymi cyframi i jak stabilna jest sytuacja w samej firmie. Dlatego przedmiotem zainteresowania są również relacje wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji – z akcjonariuszami, pracownikami, klientami, dostawcami i społecznościami lokalnymi oraz stopień, w jaki firma wpływa na środowisko naturalne.
Sektor bankowy w czołówce
„Polskie banki zdają sobie sprawę z potencjału idei społecznej odpowiedzialności i jej skutecznego raportowania. Sektor bankowy mieści się w czołówce pod względem liczby opublikowanych raportów, a wyprzedza go jedynie przemysł paliwowy” – piszą w opracowaniu „Ocena raportowania społecznego banków w Polsce” Anna Laskowska i Magdalena Lingo z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Jednak – według publikacji – niemożliwe jest sklasyfikowanie banków i udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który z nich jest najbardziej lub najmniej odpowiedzialny. Należy zastanowić się, jakie wnioski można wyciągnąć ze sposobu, w jaki banki komunikują swoją odpowiedzialność społeczną. Na przykładzie wyróżnionych instytucji można zauważyć, iż zdecydowana większość z nich utożsamia się ze strategią CSR, o czym komunikuje w informacjach o swojej działalności oraz poprzez zakładkę CSR na stronie internetowej bądź w odrębnym serwisie www, raporcie rocznym lub społecznym.
Jakość i ilość informacji ujawnianych przez banki jest najwyższa w obrębie ich relacji z pracownikami oraz działań na rzecz społeczeństwa. Trzeba jednak podkreślić, iż działania na rzecz społeczeństwa w powyższym porównaniu potraktowane są bardzo ogólnie. Zawiera się w nich m.in. działalność charytatywna i na rzecz społeczności lokalnych, wspieranie kultury, sztuki, sportu, przedsiębiorczości oraz szeroko rozumianej edukacji. Jednym z najistotniejszych działań na rzecz społeczeństwa, jakie mogą podejmować instytucje bankowe, jest edukacja finansowa. Polskie banki przeprowadzają wiele akcji mających na celu podniesienie wiedzy społeczeństwa na temat finansów czy bankowości. Niestety, wiele z nich nie jest wystarczająco rozpropagowanych. Oprócz relacji z pracownikami oraz działań na rzecz społeczeństwa, wysoki poziom informowania reprezentują również obszary: ochrona środowiska, relacje z klientami i polityka różnorodności.
CSR się zmienia
Z kolei zdaniem Ewy Różańskiej z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, która opublikowała pracę „Koncepcja ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI