Aż 94 proc. firm widzi wpływ wojny na Ukrainie w minimum jednym obszarze swojej działalności
PIE podało, że dla 70% firm na decyzje związane z podnoszeniem cen w silnym stopniu wpłynęła wojna.
„Częściej na podwyżki cen decydowały się firmy małe (81%) niż duże (63%), a w branżach najczęściej ceny podnosiły przedsiębiorstwa handlowe (79%) oraz TSL (transport-spedycja-logistyka) (74%)” – czytamy dalej.
Wojna silnie wpływa na wyższe koszty prowadzonej działalności
Zdaniem 63% przedsiębiorców, wojna silnie wpływa na wyższe koszty prowadzonej działalności, podano także.
„Niewątpliwe wojna przyczynia się do zakłóceń w łańcuchach dostaw oraz do pogorszenia współpracy z kontrahentami. Wśród badanych firm silny wpływ wojny na zakłócenia w łańcuchach dostaw wskazuje 36%. Częściej dotyczą one firm handlowych (42%), budowlanych (41%) oraz TSL (40%). Jednocześnie, blisko co piąta firma (18%) nie widzi wpływu wojny na zakłócenia w łańcuchach dostaw, w szczególności firmy usługowe – niemal co trzecia (30%) takiego wpływu nie dostrzega”- czytamy w Tygodniku.
Pogorszenie współpracy z kontrahentami
Silny wpływ wojny na pogorszenie współpracy z kontrahentami sygnalizuje 19% przedsiębiorstw, a brak wpływu 26%.
Więcej najnowszych wiadomości na temat wojny w Ukrainie >>>
„Co czwarta firma wskazuje, że wojna silnie wpłynęła na niedostateczny popyt na produkty lub usługi oferowane przez przedsiębiorstwo. Częściej problemy z popytem wskazują mikrofirmy (26%) niż duże przedsiębiorstwa (18%). Najbardziej problemy z popytem w wyniku wojny dostrzegają firmy handlowe (34%) oraz firmy budowlane (30%). Natomiast 27% firm z sektora TSL nie widzi wpływu wojny na popyt oferowanych przez nie usług” – czytamy dalej.