Auta w Polsce starsze o 3 lata od średniej w Unii Europejskiej
Informacje dotyczące wieku polskich aut z pewnością nie przedstawiają się szczególnie optymistycznie. Właśnie dlatego eksperci Ubea.pl postanowili zwrócić uwagę, że dość wysoki wiek samochodów osobowych wcale nie jest tylko rodzimym problemem. Potwierdzenie stanowią dane organizacji ACEA, czyli Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów.
Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów podaje, że w 2018 r. średni wiek aut z wybranych krajów Starego Kontynentu wyglądał następująco:
16,9 roku ‒ Litwa
16,7 roku ‒ Estonia
16,3 roku ‒ Rumunia
15,7 roku ‒ Grecja
14,8 roku ‒ Czechy
14,2 roku ‒ Węgry
13,9 roku ‒ Słowacja
13,9 roku ‒ Polska
Czytaj także: Wynajem długoterminowy samochodów coraz bardziej popularny
13,9 roku ‒ Łotwa
12,9 roku ‒ Portugalia
12,6 roku ‒ Chorwacja
12,4 roku ‒ Hiszpania
12,1 roku ‒ Finlandia
11,3 roku ‒ Włochy
10,6 roku ‒ Holandia
10,5 roku ‒ Norwegia
Czytaj także: Tylko we Francji rośnie sprzedaż samochodów
10,1 roku ‒ Słowenia
9,9 roku ‒ Szwecja
9,5 roku ‒ Niemcy
9,0 roku ‒ Francja
9,0 roku ‒ Belgia
8,8 roku ‒ Dania
8,6 roku ‒ Szwajcaria
8,4 roku ‒ Irlandia
8,2 roku ‒ Austria
8,0 roku ‒ Wielka Brytania
6,4 roku ‒ Luksemburg
Powyższe dane ACEA informują, że nie tylko w Polsce średni wiek samochodu osobowego jest wyraźnie wyższy od unijnej średniej – 10,8 roku w 2018 roku.
Znacznie starsze pojazdy jeżdżą między innymi po greckich, litewskich, estońskich, czeskich oraz rumuńskich drogach.
‒ Za jakiś czas znów warto będzie sprawdzić analogiczne dane, które opublikuje Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów.
W statystykach dotyczących 2020 roku i 2021 roku zapewne będzie widoczny wpływ koronawirusowego kryzysu ‒ podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Czytaj także: Mapa samochodowa Polski: gdzie dominują ponad 16-letnie auta?