Aukcja w Scottsdale jednym z najważniejszych wydarzeń 2015 roku dla Gooding and Co
Tak jak Bonhams czy Barret-Jackson, dom aukcyjny Gooding&Co rozpoczyna sezon aukcyjny 2015 w Scottsdale, w Arizonie. W tym roku samochody wystawione na aukcje nie tylko są wysokiej jakości, ale też wyznaczą trend na 2015 rok w najdroższej kategorii, tej powyżej 1 miliona dolarów - ocenia Lion’s Bank.
W 2014 roku, dom Gooding&Co., prowadzony przez Davida Goodinga, zaprezentował na licytacji 118 samochodów. Spośród nich sprzedano 110, czyli 93,2% całości, za sumę 49 461 550 dolarów wraz z prowizjami. Na zeszłorocznej aukcji nie było wielu ikon motoryzacji, które budzą największe zainteresowanie na rynku samochodów klasycznych: najdrożej sprzedano Ferrari 250 Cabriolet Pininfarina Series 1 za 6 160 000 dolarów (była to rekordowa suma za ten model). Drugim pod względem ceny uzyskanej za auto samochodem była wyścigówka McLaren F1 GTR Longtail, sprzedana za 5 280 000 dolarów.
Inaczej będzie w tym roku. Gwiazdą aukcji i samochodem, który ma wyznaczyć trend rynkowy dla najdroższego obecnie, przeznaczonego na drogi Ferrari, będzie zaprezentowany przez Gooding kabriolet Ferrari 250 GT California LWB, czyli o szerokim rozstawie osi. Egze mplarz o numerze seryjnym 1425GT z 1959 roku w oryginalnym kolorze Rosso Rubino pozostawał w tych samych rękach od 1969 roku, i posiada pełną dokumentację. Jest to jedno z zaledwie 49 Ferrari California LWB, toteż dom aukcyjny spodziewa się wyniku bliskiego 10 000 000 dolarów za ten egzemplarz.
Drugim równie interesującym samochodem rzadkim oraz ważnym rynkowo ma być kolejne auto z Maranello, Ferrari 400 Superamerica Short Wheel Base Aerodynamico. To jeden z siedmiu istniejących egzemplarzy. Powstałe w 1962 roku auto, o numerze seryjnym 3221 SA, jest prawdopodobnie jednym z najbardziej interesujących Ferrari z lat 60. Odrestaurowany w swoim oryginalnym białym kolorze, wyposażony w luksusowe wnętrze egzemplarz może osiągnąć cenę nawet 5 000 000 dolarów, tym bardziej, że posiada bardzo poszukiwany certyfikat Classiche, wydawany przez Ferrari.
Ferrari 400 SA – Fot. Gooding and Co.
Innymi ciekawymi samochodami tej samej marki na aukcji w Scottsdale będą dwie 275. Jedna berlinetta 275 GTB/4 o numerze seryjnym 10387 z 1967 roku oraz jeden spider 275 GTS o numerze seryjnym 07449 z 1965 roku. Berlinetta, która w 2014 roku obchodziła swoje 50 urodziny, pochodzi z ostatniego roku produkcji, a więc jest to najbardziej dopracowana wersja tego auta. Ona również, podobnie jak 400 Superamerica, dysponuje certyfikatem Classiche. Spider zaś je st egzemplarzem, który pozostawał w tych samych rękach przez ostatnie 45 lat oraz posiada pełną dokumentację przygotowaną przez jednego ze słynnych historyków marki. Berlinetta jest wyceniana na 3 500 000 dolarów, spider na około 1 500 000. Ciekawostką jest także Ferrari 330 GTS, czyli następca 275, o numerze seryjnym 10817 – samochód ten jest wyceniany proporcjonalnie do jego rzadkości 99 wyprodukowanych egzemplarzy, czyli na około 3 000 000 dolarów.
Poza samochodami z Maranello o wartości przewyższającej milion dolarów, na aukcji Gooding&Co w Scottsdale pojawi się wiele znanych aut innych marek, które stają się coraz bardziej poszukiwane przez majętnych kolekcjonerów. Mowa tutaj na przykład o Lamborghini 400 GT sprowadzonym z Japonii. To duże GT z Sant’Agata może nawet osiągnąć cenę 800 000 dolarów. Innym autem spod znaku byka, który dla wielu jest niezbędnym elementem kolekcji, jest model Miura. Zielony egzemplarz w wersji P400S o numerze seryjnym 4413 wystawiony na licytację jest wyceniany na 1 500 000 dolarów. Gooding&Co może także liczyć na ikony niemieckiej motoryzacji, które to zawsze są gwarancją udanej aukcji. Mowa tutaj o czterech Mercedesach 300SL, każdy wyceniany na ponad 1,2 miliona dolarów, rzadkie BMW 507 roadster z 1959 r oku, które prawdopodobnie przebije 2 miliony, oraz białe Porsche 959 w poszukiwanej wersji Stage 2, wyprodukowanej tylko w ilości 29 egzemplarzy. Tutaj podobnie jak w przypadku BMW, Gooding&Co spodziewa się ceny bliskiej 2 000 000 dolarów. Dla 250 GT California SWB oraz dla 300SL wyniki aukcji w Scottsdale niewątpliwie wyznaczą trendy cenowe na cały 2015 rok.
Michał Wróbel
Lion’s Bank
Pierwsze zdjęcie: Ferrari California LWB – fot. Gooding and Co.