Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
88dni
13godzin
59minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Gospodarka

Atak na amerykańskie rynki kapitałowe? Spory pomiędzy Republikanami a Demokratami

18.08.2022 08:58 Szymon Stellmaszyk | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Atak na amerykańskie rynki kapitałowe? Spory pomiędzy Republikanami a Demokratami
fot. Robert Lidke
Listopadowe wybory w Stanach Zjednoczonych są nie tylko o tym, kto zdobędzie większość w obu izbach Kongresu. W tle znajdują się fundamentalne różnice Republikanów i Demokratów w podejściu do wielu polityk, w tym instytucji i usług finansowych, pisze Szymon Stellmaszyk, Doradca Zarządu ZBP w Zespole ds. współpracy międzynarodowej.

Republikanie są dziś niemal pewni, że po najbliższych wyborach przejmą władzę w Izbie Reprezentantów, co pozwoli im uzyskać kontrolę także nad jej czołową Komisją ds. usług finansowych.

Według polityków tej partii i lobbystów finansowych rozpoczęto już nawet przygotowania do śledztw w Biurze Ochrony Finansowej Konsumentów (CFPB) i Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC).

Ich zdaniem agencje pod przywództwem Demokratów przekraczają swoje uprawnienia, lekceważą przepisy dotyczące pisania zasad i przyjmują wrogie stanowisko wobec regulowanych przez siebie branż.

Demokraci uważają, że agencje wypełniają jedynie swój mandat, aby chronić inwestorów i konsumentów.

Spór o fuzje banków

Republikanie zaczęli szukać informacji i dokumentów w federalnych agencjach, ale to dopiero dzięki kontroli w izbie będą mogą wydawać wezwania dochodzeniowe i prowadzić publiczne przesłuchania, co ma ułatwić też im powrót do Białego Domu po wyborach w 2024 roku.

Tymczasem ewentualne dochodzenia zajmą nie tylko setki godzin czasu pracowników i narażą agencje na prywatne spory sądowe. Kluczowe dla Republikanów będą wysiłki, które mają ograniczyć działania CFPB w zakresie wyższych kosztów działalności sektora bankowego i zwiększenia jego konkurencji oraz zasady SEC dotyczące ryzyka klimatycznego.

Największe kontrowersje mogą jednak towarzyszyć próbie wyjaśnienia ewentualnego obejścia przez Demokratów Federalnej Korporacji Ubezpieczeń Depozytów w celu zmiany przepisów dotyczących fuzji banków, w czasie zarządzania korporacją przez prezes mianowaną jeszcze przez Republikanów.

Wśród innych „gorących” tematów są także opłaty pobierane przez kredytodawców od kart kredytowych, debetów i odrzuconych czeków.

Spór o ESG

Atakując zaś przepisy SEC, które wymagają od przedsiębiorstw ujawniania informacji o ryzykach związanych z klimatem, w tym emisji gazów cieplarnianych, Republikanie słuchają przede wszystkim korporacji dla których nowe wymogi są zbyt uciążliwe.

To jednak biznes finansuje w największym stopniu kampanie wyborcze kandydatów tej partii oczekując w zamian korzystnych dla siebie regulacji.

Podziały sięgają oczywiście również poziomu poszczególnych stanów. Zmiany środowiskowe wprowadzane na poziomie federalnym wykorzystywane są nawet przez Republikanów do ataków na instytucje finansowe z Wall Street z powodu ich polityki ESG.

Riley Moore, który jest skarbnikiem stanu Wirginia Zachodnia, zadecydował o umieszczeniu BlackRock i czterech czołowych amerykańskich banków na liście podmiotów, które nie mogą prowadzić interesów z tym stanem. Twierdzi, że Goldman Sachs, JPMorgan, Morgan Stanley i Wells Fargo prowadzą skoordynowaną kampanię przeciw firmom z branży paliw kopalnych, a standardy ESG ograniczają finansowanie firm górniczych, które pozostają tam aktywne.

System podatkowy Wirginii Zachodniej opiera się na paliwach kopalnych. Zmiany w zakresie środowiskowym to zdaniem Moore’a „krótkoterminowe egzystencjalne zagrożenie” dla tego stanu.

„Naszym ostatecznym celem jest to, aby rynek pozostał wolny. Nie jestem regulatorem, jestem uczestnikiem rynku, a to jest rozwiązanie wolnorynkowe” – broni swojej decyzji przedstawiciel stanu określanego jako amerykańskie zagłębie węglowe.

Republikanie określają działania Biura Ochrony Finansowej Konsumentów i Komisji Papierów Wartościowych i Giełd pod przywództwem Demokratów jako atak na amerykańskie rynki kapitałowe.

Środowiska finansowe skarżą się, że branży daje się niewiele czasu na analizę i reakcję na wprowadzane przepisy.

O więcej czasu na konsultacje i uwzględnianie uwag banków apelują jednak także niektórzy członkowie Rezerwy Federalnej.

Np. Michelle Bowman, członkini Rady Gubernatorów Fed, zwróciła niedawno uwagę, że w ramach potrzebnej rewizji Community Reinvestment Act nie uwzględniło się odpowiednio kosztów i korzyści niektórych przepisów. Jej zdaniem nie podjęto nawet próby zapewnienia, aby przeanalizować, czy korzyści zmian przewyższają koszty, co jest podstawowym elementem skutecznej regulacji.  

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BlackRock Global FundsCFPB / Consumer Financial Protection BureauESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFed / amerykańska rezerwa federalnaGoldman SachsIzba ReprezentantówJPMorganMorgan StanleySEC / Komisja Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych / United States Securities and Exchange CommissionSenatStany Zjednoczone / USASzymon StellmaszykWells Fargowybory
Autor Szymon Stellmaszyk
Źródło aleBank.pl

Polecamy

dr Jacek Furga
Multimedia
Zapowiada się rekordowy rok dla budownictwa mieszkaniowego i rynku kredytów hipotecznych
Kadry
PwC w Europie Środkowo-Wschodniej z nowym CEO od połowy przyszłego roku
Bank
Z rynku finansowego
Banki w Europie Środkowo-Wschodniej jednymi z najbardziej odpornych w Europie
KNF
Z rynku finansowego
KNF przyjęła stanowisko w sprawie polityki dywidendowej banków w 2026 r.

W zależności od koniunktury rynkowej (od której, m.in., zależy wycena inwestycji) oraz poziomu dokapitalizowań przewidujemy, że wartość inwestycji, którymi zarządza PFR może wynieść ok. 43 mld zł w roku 2030 (przyrost o ok. 19 mld zł, tj. ok. 79 proc.). Wzrost wartości będzie wynikać zarówno ze wzrostu wyceny aktywów, którymi zarządzamy, jak i inwestowania (oraz reinwestowania) środków w realizację strategicznych kierunków działania PFR. Kluczowe dla nas jest, żebyśmy byli partnerem pierwszego wyboru, żeby potencjalnie finansujący projekt z Polski, czy zza granicy przychodzili w pierwszej kolejności do PFR, żeby odszukać swoją rolę w finansowaniu swojego projektu.

Piotr Matczuk
Piotr Matczuk
Prezes
PFR
Czytaj artykuł

Najnowsze

Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.
Gospodarka
Czy samochody „made in China” już zdominowały globalny rynek? Nowy raport EFL
grafika, Bank Pekao, usługa CyberRescue
Cyberbezpieczeństwo
CyberRescue dla klientów Banku Pekao ze wsparcie ekspertów 24/7
Mariusz Cholewa
Cyberbezpieczeństwo
BIK wprowadza nowy standard na rynku sprzedaży wierzytelności w Polsce
centra danych
Cyberbezpieczeństwo
BGK inwestuje w paneuropejski fundusz centrów danych
Gala Business Insider Awards 2025. Tadeusz Białek (w środku). Źródło: ZBP
Edukacja finansowa
ZBP z wyróżnieniem Business Insider Awards
Od lewej: Jakub Karnowski, Marta Postuła. Źródło: PKO BP
Gospodarka
Kredobank i BGK z umową 42 mln zł wsparcia dla MŚP z Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej
koszyk sklepowy z paczkami prezentów, w tle choinka
Gospodarka
VeloAnaliza: okres przedświąteczny dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
InPost wspiera akcję „Nakarm Bielika” zainicjowaną przez Fundację SpeakLeash, która ma rozwinąć polski model językowy Bielik.ai,
Technologie i innowacje
Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile

Zobacz także

Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.
Gospodarka
Czy samochody „made in China” już zdominowały globalny rynek? Nowy raport EFL
Od lewej: Jakub Karnowski, Marta Postuła. Źródło: PKO BP
Gospodarka
Kredobank i BGK z umową 42 mln zł wsparcia dla MŚP z Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej
koszyk sklepowy z paczkami prezentów, w tle choinka
Gospodarka
VeloAnaliza: okres przedświąteczny dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}