Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – BlueSoft | W technologii najważniejsi są ludzie
Z Wojciechem Pawińskim, prezesem zarządu BlueSoft, rozmawiał Karol Materna.
Z Wojciechem Pawińskim, prezesem zarządu BlueSoft, rozmawiał Karol Materna.
Oprócz znalezienia osób idealnie wpisujących się w potrzeby firmy, należy również umieć zachęcić i przekonać kandydata do zmiany miejsca zatrudnienia. Cały proces wymaga dużego kunsztu, dyskrecji oraz wiedzy biznesowej, pomagającej w negocjacjach.
Dynamiczny rozwój gospodarki elektronicznej co i rusz generuje nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa rynku finansowego. Odpowiedzią organów nadzorczych jest wzmożona aktywność regulacyjna, co z kolei stanowi dodatkowe obciążenie dla instytucji obowiązanych. I tu z pomocą przychodzi RegTech, czyli technologie ukierunkowane na optymalizację wypełniania wymogów regulacyjnych przez podmioty nadzorowane.
Mierzenie, a następnie redukcja śladu węglowego, to ogromne zadanie dla banków. Gdzie są dziś na tej drodze, z jakimi wyzwaniami się zmagają, jak architektura IT wpływa na wielkość emisji i które technologie mogą wspierać ich ograniczanie – te zagadnienia porusza raport „ESG: Sektor bankowy w poszukiwaniu drogi do zeroemisyjności”, przygotowany w ramach grupy roboczej przy Forum Technologii Bankowych i Związku Banków Polskich. Accenture jest koordynatorem prac grupy, a premiera raportu będzie w tym miesiącu.
W ciągu najbliższych dziesięciu lat musi nastąpić jedna z najszybszych przemian gospodarczych w historii świata. Dla firm i konsumentów oznacza to, że będą musieli zacząć funkcjonować tak, by ich negatywny wpływ na środowisko był możliwie najmniejszy. Branża płatności z kolei, dzięki innowacyjnym technologiom, może im w tym pomóc.
Polski rynek kapitałowy nie miał żadnych doświadczeń ani tradycji przed rokiem 1989, dlatego jego prekursorzy musieli tworzyć od podstaw infrastrukturę finansową. Jednym z ważniejszych podmiotów tej infrastruktury jest Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, który powstał w 1991 r. jako jeden z departamentów Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, a od roku 1994 funkcjonuje jako niezależna spółka.
Obniżanie kosztów prowadzonej działalności jest ze wszech miar pożądane, zwłaszcza kiedy nie grozi ograniczeniem zakresu i poziomu oferowanych usług. Pomóc w tym mogą nowoczesne technologie. Warto je wdrażać zwłaszcza dziś, by po dłuższym okresie rekordowo niskich stóp procentowych, banki mogły zwiększyć swoje marże z działalności depozytowo-kredytowej.
W wielu przedsiębiorstwach i branżach to właśnie pracownicy tworzą najbardziej wartościowy interfejs z klientem, decydując przy tym, ile czasu, uwagi i zaangażowania poświęcą indywidualnym sprawom odbiorców marki. W ten sposób Employee Experience (EX) powoli staje się elementem strategii i działań firm, który ściśle musi współpracować z Customer Experience (CE). Dla przedsiębiorstw oznacza to konieczność jednoczesnej koncentracji na klientach i pracownikach – bo utrzymanie jednych leży w rękach drugich.
Tradycyjna działalność depozytowo-kredytowa banków staje się coraz mniej opłacalna. To efekt niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, ale i rosnącej konkurencji ze strony fintechów, bigtechów czy sektora e-commerce, coraz śmielej poczynających sobie w kolejnych obszarach rynku finansowego. Gdzie zatem szukać alternatywnych źródeł przychodów? Odpowiedzią mogą być usługi cyfrowe.
O nowej sektorowej platformie Biura Informacji Kredytowej, która wykorzystuje biometrię behawioralną do ochrony transakcji w kanałach online z Agnieszką Szopą- Maziukiewicz, dyrektor zarządzającą Obszarem IT w Grupie BIK, prezes Digital Fingerprints, rozmawiał Robert Lidke.
Według Check Point, na świecie ponad 40% smartfonów jest podatnych na ataki cyberprzestępców. W samym 2021 r. zaatakowanych zostało ponad 10 mln urządzeń mobilnych. Spora część to urządzenia firmowe, na których niemal zawsze znajdują się informacje poufne lub wrażliwe dotyczące działalności firmy. Stąd też organizacje szukają odpowiedzi na pytanie, jak można skutecznie zabezpieczyć urządzenia końcowe wykorzystywane przez pracowników?
Dostęp do nowych technologii informatycznych, również tych korzystających ze sztucznej inteligencji, jest coraz łatwiejszy. Podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do mocy obliczeniowej. Dlatego obecnie i w najbliższych latach należy liczyć się z rosnącym wykorzystaniem tych zasobów również przez przestępców.
W świetle obecnego kryzysu energetycznego zachowanie ciągłości świadczenia usług stało się niezwykle istotne, ale także utrudnione. Warto wdrożyć odpowiednie rozwiązania pozwalające uniknąć sytuacji kryzysowych. Szczególnie ważne jest to w przypadku instytucji finansowych. Już teraz banki w Europie Zachodniej przygotowują się na sytuacje awaryjne, w których mogą pojawić się przerwy w dostawach energii. W zapewnieniu nieprzerwanego działania systemów finansowych i dostępu do informacji krytycznych mogą pomóc profesjonalne, odpowiednio zabezpieczone na takie sytuacje centra przetwarzania danych.
Nowe wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem dotyczące sektora finansowego to również nowe wymagania dla dostawców usług ICT. Kto jest na nie gotowy?
Pandemia przyspieszyła trwający już w wielu dziedzinach gospodarki proces digitalizacji. Odchodzenie od rozwiązań analogowych na rzecz usług cyfrowych ma usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstw i instytucji publicznych. Jednak wraz z cyfryzacją i przenoszeniem usług do sfery wirtualnej rośnie ryzyko wystąpienia cyberataku. Dostępna obecnie w sieci olbrzymia ilość danych przyciąga uwagę cyberprzestępców, którzy nieustannie rozwijają techniki ataków, aby osiągnąć jak największą skuteczność kradzieży cyfrowych zasobów. Zjawisko to dotyczy również podmiotów z branży finansowej, które przechowują i przetwarzają bardzo cenne dane z dwóch kategorii: finansowe oraz osobowe.
Bezpieczeństwo danych klientów ma szczególne znaczenie w bankowości i ubezpieczeniach. Systemy bankowe z definicji zawierają ogromne ilości danych poufnych i wrażliwych, a ich ewentualny wyciek uderza w sam fundament, na którym zbudowana jest cała branża – zaufanie.
Cyfrowa transformacja charakteryzująca się wzrostem wielkości centrów danych, przepustowości łączy, ruchu i rosnącą ilością cyberataków to rzeczywistość przekładająca się na dzisiejsze potrzeby banków, szczególnie w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa IT. Monitoring sieci w celu zapewnienia wydajności, integralności infrastruktury – to potrzeby chwili, przekładające się na wymagania biznesowe. Rozwiązania technologiczne nowej generacji mogą sprostać tym wyzwaniom.
Rozwój uczenia maszynowego i nowych trendów, takich jak Adaptive AI, połączony ze zwiększeniem dostępnych mocy obliczeniowych, może doprowadzić do osiągnięcia przez sektor umiejętności modelowania ryzyka w locie i umożliwić bankom natychmiastową reakcję na potrzeby klientów, nie tylko w zakresie płatności czy depozytów, ale także kredytowania.
Polski sektor bankowy znajduje się obecnie w kluczowym momencie. Zmiany technologiczne oraz konsumenckie redefiniują dynamikę modelu biznesowego produktów i usług finansowych. Adopcja sztucznej inteligencji w sektorze finansowym pozwala reagować na nie szybko i skutecznie. W efekcie organizacje otrzymują możliwość poprawy wyników poprzez pozyskanie oraz obsługę klientów w nowy, niezwykle skuteczny sposób. Aby wygrać w czasach digitalizacji, banki muszą zbudować silne technologicznie kompetencje analityczne, które pozwolą na szybkie oraz skuteczne wdrażanie inteligentnych rozwiązań w skali całej organizacji.
Z Bryanem Harrisem, wiceprezesem i CTO SAS Institute,
rozmawiał Paweł Minkina.