Artykuły ze źródła: Miesięcznik Finansowy BANK

ALEKSANDRA KATARZYNA PRZEGALIŃSKA-SKIERKOWSKA
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Inwestowanie w przyszłość

Spersonalizowana oferta, która będzie docierać do klientów, będzie współtworzona przez człowieka i jakiś system uczenia maszynowego, zatem człowiek musi mieć też kompetencje, żeby z tego korzystać. Same banki muszą wyjść naprzeciw tym wyzwaniom, planując transformacje, powinny zastanowić się, jak zrealokować ludzi, którzy u nich pracują.
To oczywiście będzie wymagać nakładów, ale jest to forma inwestycji w przyszłość
– uważa dr hab. Aleksandra Katarzyna Przegalińska-Skierkowska, profesor Akademii Leona Koźmińskiego, od 2020 r. prorektor ds. współpracy z zagranicą. Rozmawiali z nią Paweł Minkina i Konrad Machowski.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Polski sektor bankowy – wystarczająco nowoczesny na obecne czasy?

Rodzime banki zasłużenie cieszą się opinią liderów innowacji, równocześnie jednak nasz kraj nie wyróżnia się pod względem poziomu digitalizacji. Trzeba też pamiętać, że żyjemy w czasach, gdy technologia rozwija się w tempie geometrycznym. Czy polski sektor bankowy jest w stanie sprostać wyzwaniom,
które przyniesie przyszłość, i czy w ogóle można przewidzieć, jakiego rodzaju będą to wyzwania?

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Innowacje już kształtują cyfrowe strategie banków

Czwarta rewolucja przemysłowa przełamuje granice pomiędzy ludźmi a inteligentnymi maszynami, a efektem tego procesu są postępujące zmiany życia społecznego. Branża finansowa musi dostosowywać się do nowych uwarunkowań, choć nierzadko trudno przewidzieć, jaki będzie ich ostateczny kształt. Czynnikami determinującymi transformację sektora są takie zjawiska, jak open banking, crowdfunding, robodoradztwo czy też rosnące wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa.

CZYTAJ WIĘCEJ
Jan Kreft
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Cyberprzestrzeń to lustrzane odbicie nierówności społecznych w rzeczywistości

Algorytmy tworzą bańki społeczne i informacyjne. Efekty obserwujemy aż nadto wyraźnie w przestrzeni publicznej, gdzie dialog zastąpiły inne zgoła formy komunikacji, gdzie niemal „wszyscy krzyczą”, a tak niewielu jest słuchanych. Warto o tym pomyśleć, zanim potraktujemy technologię cyfrową jako Świętego Graala biznesu, bankowości czy – górnolotnie – naprawiania świata – mówi
prof. dr hab. Jan Kreft
w rozmowie z Maciejem Małkiem i Karolem Mórawskim.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Wojna czy współistnienie i współpraca?

Choć Polska nie jest dla globalnych koncernów technologicznych priorytetowym rynkiem, krok za krokiem budują one swoją pozycję w naszym kraju (ostatnio znaczący krok wykonał Amazon z ofertą Prime), korzystając zarówno z rozdrobnienia rynku, jak i jego zapóźnienia (w niektórych obszarach). Z drugiej strony, istnieją już w Polsce przykłady udanych produktów lokalnych, które mają szansę na ponadregionalną karierę. Czy zatem czeka nas wojna instytucji finansowych z bigtechami, czy też współistnienie, a może nawet współpraca?

CZYTAJ WIĘCEJ
Koronawirus COVID-19 na tle wykresów gospodarczych
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE – BEZPIECZEŃSTWO | Z pandemią już na stałe

Od ponad roku firmy z niemal wszystkich branż starają się nadążyć za niepewnym i szybko zmieniającym się przez pandemię krajobrazem gospodarczym. Ze względu na dostępność szczepień oczekiwany jest powrót do pewnego stopnia normalności. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy mogą przestać uwzględniać ryzyko związane z epidemią. Świat po COVID-19 ujawnia bowiem całkiem nowy wachlarz zagrożeń, z którymi będą musieli się zmierzyć w nadchodzących miesiącach.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Fintechy – kto osiąga sukces?

Udają się tylko nieliczne przedsięwzięcia biznesowe i to głównie o nich się mówi, co tworzy złudzenie, że sukces jest na wyciągnięcie ręki. Szybkość, z jaką pojawiają się kolejne rozwiązania z obszaru IT, przekłada się na rewolucyjne tempo zmian na rynku finansowym. Pionierami w sferze wykorzystania cyfrowych nowinek w biznesie są oczywiście fintechy, nieprzypadkowo zatem wiele banków bądź to podejmuje współpracę z ambitnymi startupami, bądź też włącza je do swego ekosystemu usług finansowych.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | LCDP podbija świat IT

Coraz więcej zadań, a specjalistów brakuje – tak wygląda dzisiaj branża IT. Tylko w Polsce brakuje ponad 50 tys. programistów, w Europie – według ostrożnych szacunków – nawet 600 tys. Czy remedium na tak gigantyczny deficyt mogą być platformy niskokodowe? Gartner przewiduje, że do 2024 r. Low-Code Development Platform przejmie 65% działalności związanej z tworzeniem aplikacji, głównie dla małych i średnich projektów.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE – REGULACJE | Zielony impuls dla rozwoju technologii

Wdrażanie kolejnych wymogów w zakresie zrównoważonego finansowania stanowi coraz istotniejszy obszar aktywności unijnego ustawodawcy, jak też organów odpowiedzialnych za ład i stabilność na rynku finansowym. Jedną z konsekwencji tych działań jest stymulowanie rozwoju technologicznego we współczesnej gospodarce, nie tylko z uwagi na preferencje dla niskoemisyjnych rozwiązań. Czynnikiem ułatwiającym, a niekiedy wręcz umożliwiającym raportowanie ESG są wszak zaawansowane algorytmy, korzystające ze sztucznej inteligencji.

CZYTAJ WIĘCEJ
DR HAB. DARIUSZ SZOSTEK
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Blockchain będzie podstawą cyfrowej tożsamości

Jestem zwolennikiem wprowadzenia cyfrowej tożsamości jako mechanizmu obowiązkowego i jedynego, co znacząco uprościłoby i uporządkowało funkcjonowanie całego systemu – podkreśla profesor Uniwersytetu Śląskiego
dr hab. Dariusz Szostek
z Kancelarii Szostek Bar i Partnerzy; ekspert Parlamentu Europejskiego w European Parliament’s Artificial Intelligence Observatory (EPAIO); w rozmowie z Jerzym Majewskim.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE – BIK SA | BIK HUB – oferta technologiczna nie tylko dla instytucji finansowych

Biuro Informacji Kredytowej, największa baza informacyjna sektora finansowego w Polsce, ogłasza Program BIK HUB – piaskownicę technologiczną. Program zostanie uruchomiony w listopadzie 2021 r. wraz z pilotażową platformą BIK Open API.
Z Pawłem Żurkiem, dyrektorem Biura Architektury i Nowych Rozwiązań oraz Andrzejem Zduńczykiem, dyrektorem Departamentu Rozwoju Produktów w Biurze Informacji Kredytowej SA, rozmawiał Robert Lidke.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | FLBS | Razem, czyli lepiej

Podczas tegorocznego Forum Liderów Banków Spółdzielczych uczestniczyłem w debacie pod hasłem „Możliwości zwiększania dochodów poza odsetkowych, wspólne działania zrzeszeniowe i indywidulane inicjatywy. Czy i jak zmieniać model biznesowy”. Rozmawialiśmy nie tylko o możliwych źródłach dodatkowych przychodów, ale także szeroko rozumianej efektywności działania sektora spółdzielczego.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | BANK I KLIENT | Z bankiem spółdzielczym na właściwych torach

„Marzenia zawsze zwyciężają rzeczywistość, gdy im na to pozwolić” – zwykł twierdzić Stanisław Lem. Dzięki współpracy spółki z branży IT z lokalną instytucją finansową marzenia wielu młodych Polaków będą mogły stać się rzeczywistością. Dodajmy: szczególne marzenia – bo chyba każdy z nas choć raz w życiu marzył o tym, by zostać kolejarzem…

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

Nauka i edukacja finansowa | WOLONTARIAT PRACOWNICZY | Dlaczego bankierzy pracują za darmo

Nie ma chyba grupy zawodowej, której przedstawiciele znają się na wartości pieniądza lepiej od bankowców. Niektórzy zarzucają wręcz, że dla pracowników tej branży nic poza nim się nie liczy, a nawet, że dla zysku „banksterzy” są gotowi na wszystko. Ten obraz, nie dość, że bardzo krzywdzący, jest również całkowicie nieprawdziwy. Wśród pracowników polskich banków nie brakuje osób, które angażują się w nieodpłatny wolontariat. A same banki tę działalność popierają i organizują.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2021/11

Nauka i edukacja ekonomiczna | RAPORT PAB-WIB | Gdzie są granice ochrony klienta w bankowości cyfrowej

Internet jest jak woda w kranie, dostępny zawsze i wszędzie, banki odpowiadają na tę cywilizacyjną zmianę innowacjami, a ludzi pogrążonych w sieci oplatają nićmi własnych produktów i usług. Ale ponieważ są instytucjami zaufania publicznego, muszą też myśleć za swoich klientów, podlegających socjotechnicznym manipulacjom. Gdzie jest granica ochrony, jaką klientowi daje bank?

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 61 Z 126