Bankowość i Finanse | Gospodarka | Czy kryzys zweryfikuje ESG?
Polskie banki zdają się konsekwentnie utrzymywać kurs zgodny z „Zielonym Ładem”. Jednak unijna dyrektyw CSRD może zweryfikować „zieloność” wielu produktów finansowych.
Polskie banki zdają się konsekwentnie utrzymywać kurs zgodny z „Zielonym Ładem”. Jednak unijna dyrektyw CSRD może zweryfikować „zieloność” wielu produktów finansowych.
Do lat 70. XX wieku finanse pełniły funkcję służebną wobec gospodarki. Wzrost gospodarczy w powojennym świecie kapitalistycznym napędzała produkcja przemysłowa i wymiana handlowa. Sytuacja uległa zmianie wraz z nadejściem epoki postindustrialnej, w której sfera finansowa wyemancypowała się do tego stopnia, że sama w sobie stała się źródłem zysku, a pieniądz – towarem nie gorszym niż surowce.
Członkostwo w Unii Europejskiej jest wartością samą w sobie i zapewne dlatego społeczeństwa państw UE zasadniczo nie dokonują pogłębionych analiz tej kwestii. Czasem jednak zauważa się, że ta organizacja wiele obiecuje swoim członkom, jednak są problemy z realizacją tych obietnic. Jak jak to czasem ujmuje się w slangu europejskim, Unia nie „dostarcza dóbr publicznych” w odpowiednim stopniu, ponieważ nie dysponuje odpowiednimi kompetencjami.
Polski rynek crowdfundingu zyskał wreszcie stosowne podstawy prawne funkcjonowania, jednak fakt ten nie zaistniał należycie w przestrzeni medialnej. Powód jest prosty: w tej samej ustawie uwzględniono tzw. wakacje kredytowe dla osób posiadających mieszkaniowe kredyty hipoteczne, wprowadzono też podstawy prawne dla likwidacji WIBOR i zastąpienia go innym wskaźnikiem referencyjnym. I to te zagadnienia w największym stopniu zelektryzowały opinię społeczną.
Z dr. Mateuszem Machalskim, wykładowcą na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, projektantem kilkudziesięciu krojów pisma i ponad stu identyfikacji wizualnych firm i instytucji, rozmawiał Jan Bolanowski.
To dylemat tych wszystkich, którzy nie posiadają własnego mieszkania.
I właściwie bardzo trudno jest radzić im, co powinni wybrać.
Wykorzystanie pustych powierzchni biurowych i handlowych na cele mieszkalne to kolejny pomysł rządu na zwiększenie dostępności mieszkań na rynku. Ministerstwo Rozwoju i Technologii opracowało projekt ustawy, ułatwiający przebudowę biurowca na blok mieszkalny. Nowe regulacje miałyby obowiązywać jedynie przed dwa lata.
Wraz z ogłoszeniem końca pandemicznych obostrzeń, praca w biurach wraca do trybu stacjonarnego. To duże wyzwanie dla pracodawców, którzy muszą sprostać oczekiwaniom pracowników co do warunków pracy. A ci wcale nie chcą wracać do modelu całkowicie stacjonarnego. Jednak 39% instytucji zauważa, że zdalnie nie wykonują oni należycie swoich zadań. Często zamiast skupić się na obowiązkach, zajmują się domem.
XVII edycja Rankingu IT@BANK, choć prowadzona już po pandemii i lockdownach, w pewnym sensie jednak się do nich odnosi. Nasze zestawienie, zawierające dane i wyniki firm technologicznych współpracujących z sektorem finansowym, dotyczy bowiem ostatnich dwóch lat, a warunki prowadzenia biznesu były wówczas szczególne. Mogły zatem w jakiś sposób wpływać na wyniki poszczególnych instytucji.
O przydatności i lepszym wykorzystaniu metaversum, wartościach i trudnościach płynących z ogromnego przyspieszenia rozwoju technologicznego oraz efektywnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji w gospodarce mówi dr hab. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, profesor ALK, prorektor ds. Współpracy z Zagranicą i ESR Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, w rozmowie z Pawłem Minkiną oraz Arielem Wojciechowskim.
Polska bankowość należy do jednych z nowocześniejszych na świecie. Początek XXI wieku to wiele inwestycji w systemy bankowe, w wydajne centra danych, a przede wszystkim w systemy i procesy związane z obsługą klienta. I klient to zauważa. I korzysta. A wszystko w modelu 24/7, bo przecież bankowość mobilna „nigdy się nie zamyka”.
Zarówno w obecnej edycji badania, jak i w tej z 2020 r. widzimy, że grupa polskich banków regularnie klasyfikuje się w czołówce światowej. Co więcej, pozostałe banki cały czas się rozwijają i gonią czołówkę. W trzydziestce najbardziej zaawansowanych technologicznie instytucji finansowych, aż sześciu graczy pochodzi z Polski – podkreślają Michael Wodzicki, Partner, Monitor Deloitte oraz Maciej Żwirski, dyrektor w Zespole Strategii i Transformacji IT, Lider obszaru Architektury Korporacyjnej Deloitte w rozmowie z Pawłem Minkiną i Karolem Mórawskim.
Zarówno my, jak i banki, dla których pracujemy, staramy się szybko reagować na wszystkie zmiany otoczenia gospodarczego. Instytucje finansowe dostosowują paletę produktów pod kątem rynku i pojawiających się ograniczeń, a my, jako dostawca technologii, staramy się to wszystko szybko spiąć, by zaspokoić potrzeby naszych klientów – podkreśla Andrzej Data, prezes zarządu SoftNet Sp. z o.o., w rozmowie z Pawłem Jasińskim.
Z Wojciechem Pawińskim, prezesem zarządu BlueSoft, rozmawiał Karol Materna.
Oprócz znalezienia osób idealnie wpisujących się w potrzeby firmy, należy również umieć zachęcić i przekonać kandydata do zmiany miejsca zatrudnienia. Cały proces wymaga dużego kunsztu, dyskrecji oraz wiedzy biznesowej, pomagającej w negocjacjach.
Dynamiczny rozwój gospodarki elektronicznej co i rusz generuje nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa rynku finansowego. Odpowiedzią organów nadzorczych jest wzmożona aktywność regulacyjna, co z kolei stanowi dodatkowe obciążenie dla instytucji obowiązanych. I tu z pomocą przychodzi RegTech, czyli technologie ukierunkowane na optymalizację wypełniania wymogów regulacyjnych przez podmioty nadzorowane.
Mierzenie, a następnie redukcja śladu węglowego, to ogromne zadanie dla banków. Gdzie są dziś na tej drodze, z jakimi wyzwaniami się zmagają, jak architektura IT wpływa na wielkość emisji i które technologie mogą wspierać ich ograniczanie – te zagadnienia porusza raport „ESG: Sektor bankowy w poszukiwaniu drogi do zeroemisyjności”, przygotowany w ramach grupy roboczej przy Forum Technologii Bankowych i Związku Banków Polskich. Accenture jest koordynatorem prac grupy, a premiera raportu będzie w tym miesiącu.
W ciągu najbliższych dziesięciu lat musi nastąpić jedna z najszybszych przemian gospodarczych w historii świata. Dla firm i konsumentów oznacza to, że będą musieli zacząć funkcjonować tak, by ich negatywny wpływ na środowisko był możliwie najmniejszy. Branża płatności z kolei, dzięki innowacyjnym technologiom, może im w tym pomóc.
Polski rynek kapitałowy nie miał żadnych doświadczeń ani tradycji przed rokiem 1989, dlatego jego prekursorzy musieli tworzyć od podstaw infrastrukturę finansową. Jednym z ważniejszych podmiotów tej infrastruktury jest Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, który powstał w 1991 r. jako jeden z departamentów Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, a od roku 1994 funkcjonuje jako niezależna spółka.
Obniżanie kosztów prowadzonej działalności jest ze wszech miar pożądane, zwłaszcza kiedy nie grozi ograniczeniem zakresu i poziomu oferowanych usług. Pomóc w tym mogą nowoczesne technologie. Warto je wdrażać zwłaszcza dziś, by po dłuższym okresie rekordowo niskich stóp procentowych, banki mogły zwiększyć swoje marże z działalności depozytowo-kredytowej.
W wielu przedsiębiorstwach i branżach to właśnie pracownicy tworzą najbardziej wartościowy interfejs z klientem, decydując przy tym, ile czasu, uwagi i zaangażowania poświęcą indywidualnym sprawom odbiorców marki. W ten sposób Employee Experience (EX) powoli staje się elementem strategii i działań firm, który ściśle musi współpracować z Customer Experience (CE). Dla przedsiębiorstw oznacza to konieczność jednoczesnej koncentracji na klientach i pracownikach – bo utrzymanie jednych leży w rękach drugich.
Tradycyjna działalność depozytowo-kredytowa banków staje się coraz mniej opłacalna. To efekt niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, ale i rosnącej konkurencji ze strony fintechów, bigtechów czy sektora e-commerce, coraz śmielej poczynających sobie w kolejnych obszarach rynku finansowego. Gdzie zatem szukać alternatywnych źródeł przychodów? Odpowiedzią mogą być usługi cyfrowe.
O nowej sektorowej platformie Biura Informacji Kredytowej, która wykorzystuje biometrię behawioralną do ochrony transakcji w kanałach online z Agnieszką Szopą- Maziukiewicz, dyrektor zarządzającą Obszarem IT w Grupie BIK, prezes Digital Fingerprints, rozmawiał Robert Lidke.
Według Check Point, na świecie ponad 40% smartfonów jest podatnych na ataki cyberprzestępców. W samym 2021 r. zaatakowanych zostało ponad 10 mln urządzeń mobilnych. Spora część to urządzenia firmowe, na których niemal zawsze znajdują się informacje poufne lub wrażliwe dotyczące działalności firmy. Stąd też organizacje szukają odpowiedzi na pytanie, jak można skutecznie zabezpieczyć urządzenia końcowe wykorzystywane przez pracowników?
Dostęp do nowych technologii informatycznych, również tych korzystających ze sztucznej inteligencji, jest coraz łatwiejszy. Podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do mocy obliczeniowej. Dlatego obecnie i w najbliższych latach należy liczyć się z rosnącym wykorzystaniem tych zasobów również przez przestępców.
W świetle obecnego kryzysu energetycznego zachowanie ciągłości świadczenia usług stało się niezwykle istotne, ale także utrudnione. Warto wdrożyć odpowiednie rozwiązania pozwalające uniknąć sytuacji kryzysowych. Szczególnie ważne jest to w przypadku instytucji finansowych. Już teraz banki w Europie Zachodniej przygotowują się na sytuacje awaryjne, w których mogą pojawić się przerwy w dostawach energii. W zapewnieniu nieprzerwanego działania systemów finansowych i dostępu do informacji krytycznych mogą pomóc profesjonalne, odpowiednio zabezpieczone na takie sytuacje centra przetwarzania danych.
Nowe wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem dotyczące sektora finansowego to również nowe wymagania dla dostawców usług ICT. Kto jest na nie gotowy?
Pandemia przyspieszyła trwający już w wielu dziedzinach gospodarki proces digitalizacji. Odchodzenie od rozwiązań analogowych na rzecz usług cyfrowych ma usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstw i instytucji publicznych. Jednak wraz z cyfryzacją i przenoszeniem usług do sfery wirtualnej rośnie ryzyko wystąpienia cyberataku. Dostępna obecnie w sieci olbrzymia ilość danych przyciąga uwagę cyberprzestępców, którzy nieustannie rozwijają techniki ataków, aby osiągnąć jak największą skuteczność kradzieży cyfrowych zasobów. Zjawisko to dotyczy również podmiotów z branży finansowej, które przechowują i przetwarzają bardzo cenne dane z dwóch kategorii: finansowe oraz osobowe.
Bezpieczeństwo danych klientów ma szczególne znaczenie w bankowości i ubezpieczeniach. Systemy bankowe z definicji zawierają ogromne ilości danych poufnych i wrażliwych, a ich ewentualny wyciek uderza w sam fundament, na którym zbudowana jest cała branża – zaufanie.
Cyfrowa transformacja charakteryzująca się wzrostem wielkości centrów danych, przepustowości łączy, ruchu i rosnącą ilością cyberataków to rzeczywistość przekładająca się na dzisiejsze potrzeby banków, szczególnie w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa IT. Monitoring sieci w celu zapewnienia wydajności, integralności infrastruktury – to potrzeby chwili, przekładające się na wymagania biznesowe. Rozwiązania technologiczne nowej generacji mogą sprostać tym wyzwaniom.