Artykuły ze źródła: Miesięcznik Finansowy BANK

BANK 2022/11

Bankowość i Finanse | Gospodarka | Poskromić rozkiełznaną finansyzację gospodarki

Do lat 70. XX wieku finanse pełniły funkcję służebną wobec gospodarki. Wzrost gospodarczy w powojennym świecie kapitalistycznym napędzała produkcja przemysłowa i wymiana handlowa. Sytuacja uległa zmianie wraz z nadejściem epoki postindustrialnej, w której sfera finansowa wyemancypowała się do tego stopnia, że sama w sobie stała się źródłem zysku, a pieniądz – towarem nie gorszym niż surowce.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Bankowość i Finanse | Gospodarka | Europejskie dobra publiczne

Członkostwo w Unii Europejskiej jest wartością samą w sobie i zapewne dlatego społeczeństwa państw UE zasadniczo nie dokonują pogłębionych analiz tej kwestii. Czasem jednak zauważa się, że ta organizacja wiele obiecuje swoim członkom, jednak są problemy z realizacją tych obietnic. Jak jak to czasem ujmuje się w slangu europejskim, Unia nie „dostarcza dóbr publicznych” w odpowiednim stopniu, ponieważ nie dysponuje odpowiednimi kompetencjami.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Bankowość i Finanse | Finansowanie Społecznościowe | Crowdfunding wchodzi w dorosłość

Polski rynek crowdfundingu zyskał wreszcie stosowne podstawy prawne funkcjonowania, jednak fakt ten nie zaistniał należycie w przestrzeni medialnej. Powód jest prosty: w tej samej ustawie uwzględniono tzw. wakacje kredytowe dla osób posiadających mieszkaniowe kredyty hipoteczne, wprowadzono też podstawy prawne dla likwidacji WIBOR i zastąpienia go innym wskaźnikiem referencyjnym. I to te zagadnienia w największym stopniu zelektryzowały opinię społeczną.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Bankowość i Finanse | Nieruchomości | Wzrasta najem, a pracownicy chcą miksa

Wraz z ogłoszeniem końca pandemicznych obostrzeń, praca w biurach wraca do trybu stacjonarnego. To duże wyzwanie dla pracodawców, którzy muszą sprostać oczekiwaniom pracowników co do warunków pracy. A ci wcale nie chcą wracać do modelu całkowicie stacjonarnego. Jednak 39% instytucji zauważa, że zdalnie nie wykonują oni należycie swoich zadań. Często zamiast skupić się na obowiązkach, zajmują się domem.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Ranking | Firmy IT kryzysowi się nie kłaniają

XVII edycja Rankingu IT@BANK, choć prowadzona już po pandemii i lockdownach, w pewnym sensie jednak się do nich odnosi. Nasze zestawienie, zawierające dane i wyniki firm technologicznych współpracujących z sektorem finansowym, dotyczy bowiem ostatnich dwóch lat, a warunki prowadzenia biznesu były wówczas szczególne. Mogły zatem w jakiś sposób wpływać na wyniki poszczególnych instytucji.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 | Inwestując w rozwój AI dziś, w przyszłości zaoszczędzimy nie tylko pieniądze

O przydatności i lepszym wykorzystaniu metaversum, wartościach i trudnościach płynących z ogromnego przyspieszenia rozwoju technologicznego oraz efektywnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji w gospodarce mówi dr hab. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, profesor ALK, prorektor ds. Współpracy z Zagranicą i ESR Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, w rozmowie z Pawłem Minkiną oraz Arielem Wojciechowskim.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Deloitte | W gronie cyfrowych liderów

Zarówno w obecnej edycji badania, jak i w tej z 2020 r. widzimy, że grupa polskich banków regularnie klasyfikuje się w czołówce światowej. Co więcej, pozostałe banki cały czas się rozwijają i gonią czołówkę. W trzydziestce najbardziej zaawansowanych technologicznie instytucji finansowych, aż sześciu graczy pochodzi z Polski – podkreślają Michael Wodzicki, Partner, Monitor Deloitte oraz Maciej Żwirski, dyrektor w Zespole Strategii i Transformacji IT, Lider obszaru Architektury Korporacyjnej Deloitte w rozmowie z Pawłem Minkiną i Karolem Mórawskim.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – SoftNet Sp. z o.o. | Przyszłość jest nieprzewidywalna, trzeba być gotowym na wiele zagrożeń

Zarówno my, jak i banki, dla których pracujemy, staramy się szybko reagować na wszystkie zmiany otoczenia gospodarczego. Instytucje finansowe dostosowują paletę produktów pod kątem rynku i pojawiających się ograniczeń, a my, jako dostawca technologii, staramy się to wszystko szybko spiąć, by zaspokoić potrzeby naszych klientów – podkreśla Andrzej Data, prezes zarządu SoftNet Sp. z o.o., w rozmowie z Pawłem Jasińskim.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raport Specjalny
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 | Algorytm sposobem na regulacyjne tsunami

Dynamiczny rozwój gospodarki elektronicznej co i rusz generuje nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa rynku finansowego. Odpowiedzią organów nadzorczych jest wzmożona aktywność regulacyjna, co z kolei stanowi dodatkowe obciążenie dla instytucji obowiązanych. I tu z pomocą przychodzi RegTech, czyli technologie ukierunkowane na optymalizację wypełniania wymogów regulacyjnych przez podmioty nadzorowane.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dwutlenek węgla CO2
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Accenture | Banki w Polsce w drodze do osiągnięcia zeroemisyjności

Mierzenie, a następnie redukcja śladu węglowego, to ogromne zadanie dla banków. Gdzie są dziś na tej drodze, z jakimi wyzwaniami się zmagają, jak architektura IT wpływa na wielkość emisji i które technologie mogą wspierać ich ograniczanie – te zagadnienia porusza raport „ESG: Sektor bankowy w poszukiwaniu drogi do zeroemisyjności”, przygotowany w ramach grupy roboczej przy Forum Technologii Bankowych i Związku Banków Polskich. Accenture jest koordynatorem prac grupy, a premiera raportu będzie w tym miesiącu.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Visa | Płatności a gospodarka o obiegu zamkniętym

W ciągu najbliższych dziesięciu lat musi nastąpić jedna z najszybszych przemian gospodarczych w historii świata. Dla firm i konsumentów oznacza to, że będą musieli zacząć funkcjonować tak, by ich negatywny wpływ na środowisko był możliwie najmniejszy. Branża płatności z kolei, dzięki innowacyjnym technologiom, może im w tym pomóc.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – KDPW | Technologia wspiera rozwój polskiego rynku kapitałowego

Polski rynek kapitałowy nie miał żadnych doświadczeń ani tradycji przed rokiem 1989, dlatego jego prekursorzy musieli tworzyć od podstaw infrastrukturę finansową. Jednym z ważniejszych podmiotów tej infrastruktury jest Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, który powstał w 1991 r. jako jeden z departamentów Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, a od roku 1994 funkcjonuje jako niezależna spółka.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 | Nowe technologie pomagają oszczędzać

Obniżanie kosztów prowadzonej działalności jest ze wszech miar pożądane, zwłaszcza kiedy nie grozi ograniczeniem zakresu i poziomu oferowanych usług. Pomóc w tym mogą nowoczesne technologie. Warto je wdrażać zwłaszcza dziś, by po dłuższym okresie rekordowo niskich stóp procentowych, banki mogły zwiększyć swoje marże z działalności depozytowo-kredytowej.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – ServiceNow | EX i CX idą w parze. Pozytywne doświadczenie klienta zależą od pracownika

W wielu przedsiębiorstwach i branżach to właśnie pracownicy tworzą najbardziej wartościowy interfejs z klientem, decydując przy tym, ile czasu, uwagi i zaangażowania poświęcą indywidualnym sprawom odbiorców marki. W ten sposób Employee Experience (EX) powoli staje się elementem strategii i działań firm, który ściśle musi współpracować z Customer Experience (CE). Dla przedsiębiorstw oznacza to konieczność jednoczesnej koncentracji na klientach i pracownikach – bo utrzymanie jednych leży w rękach drugich.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raport Specjalny
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 | Dodatkowe przychody w niepewnych czasach

Tradycyjna działalność depozytowo-kredytowa banków staje się coraz mniej opłacalna. To efekt niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, ale i rosnącej konkurencji ze strony fintechów, bigtechów czy sektora e-commerce, coraz śmielej poczynających sobie w kolejnych obszarach rynku finansowego. Gdzie zatem szukać alternatywnych źródeł przychodów? Odpowiedzią mogą być usługi cyfrowe.

CZYTAJ WIĘCEJ
Komputer, karta kredytowa i kłódka
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Samsung Electronics Polska | Urządzenie musi być bezpieczne!

Według Check Point, na świecie ponad 40% smartfonów jest podatnych na ataki cyberprzestępców. W samym 2021 r. zaatakowanych zostało ponad 10 mln urządzeń mobilnych. Spora część to urządzenia firmowe, na których niemal zawsze znajdują się informacje poufne lub wrażliwe dotyczące działalności firmy. Stąd też organizacje szukają odpowiedzi na pytanie, jak można skutecznie zabezpieczyć urządzenia końcowe wykorzystywane przez pracowników?

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Data4 Group | Centra przetwarzania danych – oszczędność i bezpieczeństwo

W świetle obecnego kryzysu energetycznego zachowanie ciągłości świadczenia usług stało się niezwykle istotne, ale także utrudnione. Warto wdrożyć odpowiednie rozwiązania pozwalające uniknąć sytuacji kryzysowych. Szczególnie ważne jest to w przypadku instytucji finansowych. Już teraz banki w Europie Zachodniej przygotowują się na sytuacje awaryjne, w których mogą pojawić się przerwy w dostawach energii. W zapewnieniu nieprzerwanego działania systemów finansowych i dostępu do informacji krytycznych mogą pomóc profesjonalne, odpowiednio zabezpieczone na takie sytuacje centra przetwarzania danych.

CZYTAJ WIĘCEJ
Wirtualne kłódki symbolizujące ochronę danych osobowych
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Fortinet | Jak skutecznie zapewnić cyfrową ochronę w branży finansowej?

Pandemia przyspieszyła trwający już w wielu dziedzinach gospodarki proces digitalizacji. Odchodzenie od rozwiązań analogowych na rzecz usług cyfrowych ma usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstw i instytucji publicznych. Jednak wraz z cyfryzacją i przenoszeniem usług do sfery wirtualnej rośnie ryzyko wystąpienia cyberataku. Dostępna obecnie w sieci olbrzymia ilość danych przyciąga uwagę cyberprzestępców, którzy nieustannie rozwijają techniki ataków, aby osiągnąć jak największą skuteczność kradzieży cyfrowych zasobów. Zjawisko to dotyczy również podmiotów z branży finansowej, które przechowują i przetwarzają bardzo cenne dane z dwóch kategorii: finansowe oraz osobowe.

CZYTAJ WIĘCEJ
Cyfrowa kłódka na tle kobiety korzystającej z telefonu komórkowego
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Wingu – Arista | Bezpieczeństwo IT nowej generacji – rozwiązanie zero trust Arista DFX

Cyfrowa transformacja charakteryzująca się wzrostem wielkości centrów danych, przepustowości łączy, ruchu i rosnącą ilością cyberataków to rzeczywistość przekładająca się na dzisiejsze potrzeby banków, szczególnie w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa IT. Monitoring sieci w celu zapewnienia wydajności, integralności infrastruktury – to potrzeby chwili, przekładające się na wymagania biznesowe. Rozwiązania technologiczne nowej generacji mogą sprostać tym wyzwaniom.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 40 Z 126