Nauka i Edukacja Ekonomiczna. BAKCYL: Pasja, a nie czasochłonne zobowiązanie!
Grzegorz Wojcieszek, najbardziej aktywny wolontariusz BAKCYLA w województwie podkarpackim, o wolontariacie kompetencji.
Grzegorz Wojcieszek, najbardziej aktywny wolontariusz BAKCYLA w województwie podkarpackim, o wolontariacie kompetencji.
Celem Programu Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży BAKCYL jest wsparcie młodych ludzi w starcie w finansową przyszłość. Edukując swojego przyszłego klienta, korzyści odnosi także cały sektor bankowy. Wolontariusze prowadzący lekcje w szkołach w projekcie BAKCYL mają zaś możliwość rozwoju i realizacji swoich pasji. Czasami skutkuje to nieoczekiwanymi zmianami życiowymi.
Lekcje o finansach prowadzone przez wolontariuszy z banków mogą ułatwić start w dorosłość, teoretycznie mogą też ukierunkować wybór kariery zawodowej. Być może tak się stanie w przypadku trzech uczniów Technikum nr 10 w Zespole Szkół nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Warszawie, gdzie lekcje prowadził jeden z wolontariuszy – Marcin Olejarczuk.
Za najbardziej preferowaną formę płatności Polacy uznają płatność kartą, choć jedynie 8% z nich deklaruje przy tym, że w ogóle nie korzysta z bankomatów i gotówki. Najczęściej z brakiem możliwości płatności bezgotówkowych ankietowani spotykają się na targowiskach i bazarach (51%) – to jedne z wniosków płynących z badania „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2019”, opublikowanego przy okazji kolejnej edycji kampanii informacyjnej „Warto Bezgotówkowo”.
Projekt Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży BAKCYL to już 6 lat współpracy, 170 banków partnerskich, ponad 1000 przeszkolonych wolontariuszy, ponad 6000 lekcji dla 147 tys. uczestników.
Na pytania: Dlaczego zostałaś wolontariuszem? Co daje ci udział w projekcie z perspektywy bycia pracownikiem banku? Jakie zabawne zdarzenie wydarzyło się podczas twoich zajęć? – odpowiadają: Dominik Luterek oraz Beata Goliasz.
W całej historii systemów emerytalnych w Polsce, od ponad 100 lat nie zdarzyło się, aby obywatele przeszli na emeryturę (nie licząc przyspieszonych emerytur specjalnych) w tym samym systemie, który obowiązywał na początku ich kariery zawodowej.
Na pytania: Dlaczego zostałaś wolontariuszem? Co daje ci udział w projekcie z perspektywy bycia pracownikiem banku? Jakie zabawne zdarzenie wydarzyło się podczas twoich zajęć? – odpowiadają: Marta Kozielska, Marcin Stroński oraz Katarzyna Boruta.
Wygrana cieszy, a kiedy jest to zwycięstwo na skalę europejską, to cieszy jeszcze bardziej. Powodów do dumy w I edycji konkursu Europejski Quiz Finansowy dostarczyli Paweł Rozbejko i Emil Ptak, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Głogowie. W trakcie zeszłorocznego finału organizowanego w Brukseli przez Europejską Federację Bankową zajęli I miejsce, pokonując 24 drużyny z całej Europy.
W ramach Programu sektorowego „Bankowcy dla Edukacji” opublikowano pierwszą z dwóch transz filmów o tematyce cyberbezpieczeństwa, bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej i sklepów internetowych. W akcji edukacyjnej, oprócz Związku Banków Polskich i Warszawskiego Instytutu Bankowości uczestniczy Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz ponad 20 banków.
28 sierpnia 2018 roku weszła w życie ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Jej celem jest stworzenie Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa. W jego skład wchodzą m.in. instytucje administracji rządowej i samorządowej oraz najwięksi przedsiębiorcy z kluczowych sektorów gospodarki. Wśród nich banki, firmy z sektora energetycznego, przewoźnicy lotniczy i kolejowi, armatorzy, szpitale i internetowe platformy handlowe.
W cyberprzestrzeni zostawiamy swoje dane osobowe, pobieramy różnego rodzaju dokumenty i pliki, wysyłam wiadomości, korzystamy z mediów społecznościowych. Świadomość użytkowania internetu nie rośnie z taką samą szybkością, z jaką się on rozwija. Warto podjąć wszelkie możliwe działania, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo.
Żyjemy w czasach technologicznej rewolucji. Komunikacja, edukacja, rozrywka i wymiana usług – wszystko to przeniosło się do sieci. Cyberprzestrzeń stwarza wiele możliwości, ale i zagrożeń. Dlatego tak ważna jest świadomość użytkowników internetu i ochrona narzędzi, których używamy.
Polacy uważają, że wiedza ekonomiczna i finansowa przyda im się w codziennym życiu.
Jedną nawet masową, ale punktową kampanią informacyjną nie da się wyrobić wśród młodych, ale i seniorów, pozytywnych nawyków związanych z finansami osobistymi czy cyberbezpieczeństwem, dlatego też tak ważna jest stała, systematyczna i wspólna praca i zaangażowanie bardzo wielu podmiotów.
Przedstawiciele instytucji publicznych, jednostek samorządów terytorialnych i ich reprezentacji (w tym 16 miast wojewódzkich), uczelni, szkół i kuratoriów, Uniwersytetów Trzeciego Wieku, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych oraz sektora finansowego i mediów – łącznie kilkaset osób wstępnie zapowiedziało udział w II Kongresie Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości 2018, który 15 marca br. odbędzie się na PGE Narodowym w Warszawie. Rejestracja uczestników potrwa do 5 marca br. – liczba miejsc ograniczona.
Do końca roku nawet 300 samorządów może podpisać porozumienie z Warszawskim Instytutem Bankowości dotyczące edukacji finansowej oraz cyberbezpieczeństwa w szkołach różnych szczebli. Wszystko w ramach Projektu sektorowego „Bankowcy dla Edukacji” oraz Programu BAKCYL.
Podczas jubileuszowej V Gali Nagród Studenckich ProJuvenes przyznano nagrody dla najbardziej aktywnych studentów, ich inicjatyw oraz osób i podmiotów przyjaznych studentom i wspierających potencjał młodych ludzi. W kategorii „Prostudencki Program Edukacyjny” zwyciężył Projekt BdE, zainicjowany przez Związek Banków Polskich i realizowany przez Warszawski Instytut Bankowości.
Jeśli jesteś nastolatkiem, to na pewno miałeś już do czynienia z atakiem cyberprzestępców lub słyszałeś o takim ataku na Twojego kolegę. Ponad 40 proc. nastolatków wie o tym, że ktoś w Internecie podszywał się pod osoby znajome, a 39 proc. doświadczyło przemocy za pośrednictwem Internetu. Takie informacje znajdują się w raporcie Instytutu Badawczego NASK – „Nastolatki 3.0”.
Znamy zwycięzców konkursu literackiego ogłoszonego w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”, która upowszechnia wiedzę o korzyściach płynących z bezgotówkowych form płatności. Spośród ponad 60 zgłoszonych prac kapituła za najlepszy uznała tekst Niny Szamotulskiej opisujący przyszłość płatności biometrycznych. Wyróżniono również prace Aleksandry Krysik i Macieja Mamulskiego. Laureaci otrzymają nowoczesny sprzęt oraz akcesoria komputerowe. Równolegle odbywał się konkurs plastyczny dla uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych. Zgłoszono w nim ponad 100 prac rysunkowych i malarskich.
Celem kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo” jest upowszechnianie wiedzy o korzyściach z płatności elektronicznych. Odzew ze strony naszych partnerów, poparcie instytucji publicznych oraz zainteresowanie mediów pokazują, że kierunek naszych działań jest słuszny.
Ponad połowa Polaków wybiera płatności elektroniczne zamiast gotówki. Cenione są za innowacyjność, wygodę, oszczędność czasu i łatwość korzystania. To konkluzje badania przeprowadzonego na zlecenie firmy eService w ramach kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”. Polacy pokochali płacenie kartą i smartfonem, a dla niemal 70 proc. z nich to najwygodniejszy i najszybszy sposób rozliczania zakupów. Im wyższa kwota, tym chętniej uiszczają ją elektronicznie.
Ubezpieczenia są ważne dla państwa i społeczeństwa, ponieważ zapewniają bezpieczeństwo socjalne obywateli i spokój społeczny. Są też ważne dla Ciebie, ponieważ zapewniają opiekę zdrowotną przez całe życie, otaczają ochroną w czasie niezdolności do pracy, gwarantują środki finansowe po osiągnięciu wieku emerytalnego.
Ile razy zdarzyło ci się wyjść z domu bez portfela, o czym przekonywałeś się dopiero przy sklepowej kasie? A nawet, jeżeli go zabrałeś, to okazywało się, że jest pusty, a sprzedawca nie chciał przyjąć płatności kartą za drobne zakupy? Odpowiedzią na te problemy może być system BLIK, dzięki któremu jedyne, czego potrzebujemy przy kasie, to nasz telefon.
Jak będą wyglądać w przyszłości płatności bezgotówkowe? Czy będziemy płacić wzrokiem, odciskiem palca, czy może w inny sposób? Każdy kto chciałby zaprezentować swoją wizję przyszłości może wziąć udział w specjalnym konkursie organizowanym w ramach kampanii „Warto bezgotówkowo” i przygotować swój tekst lub komiks na ten temat. Na autorów najciekawszych pomysłów czekają atrakcyjne nagrody – m.in. Microsoft Surface Pro4 oraz tablet SAMSUNG Galaxy Tab A10. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 23 października br.
Warszawski Instytut Bankowości działa już 25 lat. W tym okresie aktywnie towarzyszył bankom i pracownikom sektora w tworzeniu i oferowaniu nowoczesnych usług finansowych dla polskich klientów
Kiedy odkładamy pieniądze do skarbonki, albo trzymamy je na lokacie bankowej to mówimy o oszczędzaniu. Kiedy kupujemy złoto, akcje lub mieszkanie pod wynajem to jesteśmy skłonni uznać takie działanie za inwestowanie. W obu sytuacjach zależy nam na bezpieczeństwie zgromadzonego kapitału, ale w przypadku inwestowania myślimy także o jego pomnożeniu przy założeniu jakiegoś poziomu ryzyka.
Osoby starsze coraz częściej stają się ofiarami oszustów i naciągaczy, którzy wyłudzają od seniorów pieniądze podszywając się pod wnuczków czy siostrzeńców, a nawet pod policjantów. Posługując się tylko tą ostatnią metodą w samej Warszawie i okolicach przestępcy wyłudzili w pierwszej połowie 2017 roku ponad 8 milionów złotych.
„Chciwość jest dobra” mawiał Gordon Gekko, główny bohater słynnego amerykańskiego filmu „Wilk z Wall Street”. To, co dla jednych jest dobre, dla innych może być nieszczęściem. Przekonali się o tym uczestnicy największej w historii piramidy finansowej, którą zorganizował amerykański finansista Bernard Madoff. Ponad 5 tysięcy bogatych inwestorów powierzyło Madoffowi ok. 65 miliardów dolarów. W 2008 roku przekonali się, że ich inwestycje są nic nie warte. Była to największa w historii piramida finansowa. Jej twórca został skazany na 150 lat więzienia.
Obrót bezgotówkowy przynosi wymierne korzyści konsumentom, przedsiębiorcom, administracji publicznej i całej gospodarce. Obsługa rozliczeń bezgotówkowych zajmuje ponad dwukrotnie mniej czasu niż gotówkowych. Aby promować płatności przelewem, telefonem i kartą, 12 września zainaugurowano kampanię społeczną „Warto Bezgotówkowo”, pod patronatem honorowym Ministerstwa Rozwoju.