IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE – MICROSOFT | Chcemy tworzyć innowacje z naszymi klientami, a nie z nimi konkurować
Z Pawłem Jakubikiem, członkiem zarządu Microsoft, rozmawiali Paweł Minkina i Karol Materna.
Z Pawłem Jakubikiem, członkiem zarządu Microsoft, rozmawiali Paweł Minkina i Karol Materna.
Czwarta rewolucja przemysłowa przełamuje granice pomiędzy ludźmi a inteligentnymi maszynami, a efektem tego procesu są postępujące zmiany życia społecznego. Branża finansowa musi dostosowywać się do nowych uwarunkowań, choć nierzadko trudno przewidzieć, jaki będzie ich ostateczny kształt. Czynnikami determinującymi transformację sektora są takie zjawiska, jak open banking, crowdfunding, robodoradztwo czy też rosnące wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Postępująca od kilku lat digitalizacja gospodarki sprawia, że coraz większa część społeczeństwa korzysta z dobrodziejstw cyfrowego świata. Pandemia dodatkowo przyspieszyła te procesy. Naturalne przenoszenie większości usług finansowych do kanałów online budzi obawy o wykluczenie finansowe niektórych grup społecznych.
Szybszy przepływ danych, większa dostępność technologii mobilnych, a zarazem problemy wynikające z zakłóceń, jakie w modelach działania sztucznej inteligencji wprowadziła pandemia COVID-19. Technologia to dla sektora finansowego szansa, ale i wyzwanie. W jaki sposób można skorzystać z możliwości, które oferuje?
Algorytmy tworzą bańki społeczne i informacyjne. Efekty obserwujemy aż nadto wyraźnie w przestrzeni publicznej, gdzie dialog zastąpiły inne zgoła formy komunikacji, gdzie niemal „wszyscy krzyczą”, a tak niewielu jest słuchanych. Warto o tym pomyśleć, zanim potraktujemy technologię cyfrową jako Świętego Graala biznesu, bankowości czy – górnolotnie – naprawiania świata – mówi
prof. dr hab. Jan Kreft
w rozmowie z Maciejem Małkiem i Karolem Mórawskim.
Szczególne wyzwanie dla bezpieczeństwa stanowi transfer i udostępnianie danych – zarówno tych wysyłanych, jak i tych zgromadzonych na serwerach instytucji. Tylko niektóre spośród licznych metod przesyłania plików, jakimi posługują się dziś firmy, są w stanie zagwarantować jego poziom adekwatny do charakteru informacji.
Choć Polska nie jest dla globalnych koncernów technologicznych priorytetowym rynkiem, krok za krokiem budują one swoją pozycję w naszym kraju (ostatnio znaczący krok wykonał Amazon z ofertą Prime), korzystając zarówno z rozdrobnienia rynku, jak i jego zapóźnienia (w niektórych obszarach). Z drugiej strony, istnieją już w Polsce przykłady udanych produktów lokalnych, które mają szansę na ponadregionalną karierę. Czy zatem czeka nas wojna instytucji finansowych z bigtechami, czy też współistnienie, a może nawet współpraca?
Od ponad roku firmy z niemal wszystkich branż starają się nadążyć za niepewnym i szybko zmieniającym się przez pandemię krajobrazem gospodarczym. Ze względu na dostępność szczepień oczekiwany jest powrót do pewnego stopnia normalności. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy mogą przestać uwzględniać ryzyko związane z epidemią. Świat po COVID-19 ujawnia bowiem całkiem nowy wachlarz zagrożeń, z którymi będą musieli się zmierzyć w nadchodzących miesiącach.
W dobie bankowości internetowej i mobilnej usługi finansowe oferują nie tylko cyfrowe giganty. Zajęły się tym już fintechy, a nawet bigtechy. Jak w przyszłości mogą się ułożyć ich relacje z bankami?
Udają się tylko nieliczne przedsięwzięcia biznesowe i to głównie o nich się mówi, co tworzy złudzenie, że sukces jest na wyciągnięcie ręki. Szybkość, z jaką pojawiają się kolejne rozwiązania z obszaru IT, przekłada się na rewolucyjne tempo zmian na rynku finansowym. Pionierami w sferze wykorzystania cyfrowych nowinek w biznesie są oczywiście fintechy, nieprzypadkowo zatem wiele banków bądź to podejmuje współpracę z ambitnymi startupami, bądź też włącza je do swego ekosystemu usług finansowych.
Jedyne, czego możemy być pewni to zmiana. Jej liderami w organizacjach coraz częściej stają się managerowie ds. user experience (UX), którzy wspierają swoje działania wdrożeniami z zakresu IT.
Reskilling – nauka zupełnie nowych umiejętności po to, by przygotować się do nowej roli w organizacji, czy upskilling – koncentrowanie się na pogłębianiu już posiadanych kwalifikacji? Który ze sposobów podwyższania kompetencji pracowników i restrukturyzacji zatrudnienia wybrać?
Coraz więcej zadań, a specjalistów brakuje – tak wygląda dzisiaj branża IT. Tylko w Polsce brakuje ponad 50 tys. programistów, w Europie – według ostrożnych szacunków – nawet 600 tys. Czy remedium na tak gigantyczny deficyt mogą być platformy niskokodowe? Gartner przewiduje, że do 2024 r. Low-Code Development Platform przejmie 65% działalności związanej z tworzeniem aplikacji, głównie dla małych i średnich projektów.
Pandemia przyspieszyła zmiany w bankowości. Także w zakresie zbalansowania proporcji pomiędzy tradycyjną bankowością transakcyjną a zdalnym zarządzaniem naszymi finansami. Bez wątpienia rozszerzenie zakresu i zasięgu kanałów dostępowych, zwłaszcza w bankach lokalnych, to nowa jakość i trwała zmiana. Tyle, że jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.
Wdrażanie kolejnych wymogów w zakresie zrównoważonego finansowania stanowi coraz istotniejszy obszar aktywności unijnego ustawodawcy, jak też organów odpowiedzialnych za ład i stabilność na rynku finansowym. Jedną z konsekwencji tych działań jest stymulowanie rozwoju technologicznego we współczesnej gospodarce, nie tylko z uwagi na preferencje dla niskoemisyjnych rozwiązań. Czynnikiem ułatwiającym, a niekiedy wręcz umożliwiającym raportowanie ESG są wszak zaawansowane algorytmy, korzystające ze sztucznej inteligencji.
Z Leszkiem Modzelewskim, dyrektorem Pionu Projektów i Wdrożeń CEE, Hitachi Europe Ltd, rozmawiał Jerzy Rawicz.
Jestem zwolennikiem wprowadzenia cyfrowej tożsamości jako mechanizmu obowiązkowego i jedynego, co znacząco uprościłoby i uporządkowało funkcjonowanie całego systemu – podkreśla profesor Uniwersytetu Śląskiego
dr hab. Dariusz Szostek
z Kancelarii Szostek Bar i Partnerzy; ekspert Parlamentu Europejskiego w European Parliament’s Artificial Intelligence Observatory (EPAIO); w rozmowie z Jerzym Majewskim.
Biuro Informacji Kredytowej, największa baza informacyjna sektora finansowego w Polsce, ogłasza Program BIK HUB – piaskownicę technologiczną. Program zostanie uruchomiony w listopadzie 2021 r. wraz z pilotażową platformą BIK Open API.
Z Pawłem Żurkiem, dyrektorem Biura Architektury i Nowych Rozwiązań oraz Andrzejem Zduńczykiem, dyrektorem Departamentu Rozwoju Produktów w Biurze Informacji Kredytowej SA, rozmawiał Robert Lidke.
Cyfrowy pieniądz wyprze ten bity i drukowany? Tego w przyszłości nie da się wykluczyć. Na razie jednak to raczej przymiarki niż rzeczywiste szycie e-waluty. Choć dosyć już zaawansowane.
Co najmniej 100 banków i instytucji finansowych z 30 krajów świata – rozmach cyberprzestępców, którzy byli w stanie zaatakować na tak masową skalę, robi wrażenie. Jeszcze większe wrażenie robi suma poniesionych strat, sięgająca miliarda USD. Jak doszło do ataku, określanego mianem największego cyberwłamania w historii?