Autor: Związek Banków Polskich / ZBP

Raport Netbank za III kw. 2022 r.
Raporty | Z rynku finansowego

Raport NetB@nk: trzeci kwartał ze wzrostem liczby aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych i klientów mobile only

Z roku na rok sukcesywnie przybywa klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej. To już blisko 22 mln Polaków. W trzecim kwartale 2022 roku największe procentowe wzrosty odnotowano wśród aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych i klientów mobile only. Wyraźny wzrost dotyczy także liczby i wartości transakcji w systemie rozliczeniowym Expres Elixir – czytamy w najnowszym raporcie Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/12

Bankowość i Finanse | Raport „InfoKredyt” | Przyspieszony kurs ekonomii

To nie tak miało być. Wiele młodych osób inaczej wyobrażało sobie start w dorosłe życie. Miała być praca, tani kredyt, rodzina, własne mieszkanie i wygodne życie. Jeszcze niedawno taki scenariusz wydawał się całkiem realny, jednak wydarzenia ostatnich kilkudziesięciu miesięcy zmusiły wielu do rewizji tych planów. Widać to jak na dłoni w kolejnym wydaniu Raportu „InfoKredyt” 2022 Związku Banków Polskich.

CZYTAJ WIĘCEJ
Pieniądze w portfelu
BANK 2022/12

Bankowość i Finanse | „Świąteczny Portfel Polaków 2022” | Czy stać nas na święta?

Bardzo zasmuciły nas dane, które przyszło nam zbierać przy okazji tworzenia kolejnej edycji raportu „Świąteczny portfel Polaków”. Dlaczego? Może dlatego, że wizyta Świętego Mikołaja czy rodzinne wigilijne spotkanie to przecież najbardziej wyczekiwane wydarzenia w roku. Tak było, jest i będzie. Choć nie ma co ukrywać – w tym roku zapewne będzie inaczej. Może właśnie dlatego pytamy w raporcie nieco retorycznie – czy stać nas na święta?

CZYTAJ WIĘCEJ
Kobieta z telefonem
Cyberbezpieczeństwo

Uwaga na oszustów dzwoniących z numerów podszywających się pod banki!

Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta), ostrzega FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości i Komenda Główna Policji. Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji.

CZYTAJ WIĘCEJ
Osoba robiocą świąteczne zakupy w sieci
Cyberbezpieczeństwo

Bezpieczne zakupy świąteczne: jak nie wpaść w sieci internetowych oszustów?

W gorącym okresie przedświątecznych zakupów, łatwo stracić głowę i dać złapać się w sidła internetowych oszustów. Pomoże tego uniknąć poradnik „Bezpieczne zakupy przedświąteczne” przygotowany przez FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji. Warto zapoznać się z zebranymi przez nich radami.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raport AMRON-SARFiN 3/2022
Nieruchomości | Raporty

Zapaść na rynku kredytów hipotecznych; raport AMRON-SARFiN za III kwartał 2022 roku

Liczba kredytów hipotecznych w III kwartale 2022 roku zanotowała dalszy dynamiczny spadek, wynika z raportu AMRON-SARFiN. Od lipca do września udzielono ich 21 218, czyli o 68,96 proc. mniej niż analogicznym okresie ubiegłego roku. Po raz pierwszy od 2012 roku mamy też do czynienia z przełamaniem wzrostowego trendu średniej wysokości kredytu hipotecznego.

CZYTAJ WIĘCEJ
Tadeusz Białek, Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

Kredyt hipoteczny bez WIBOR-u: ZBP komentuje postanowienie sądu

W przestrzeni publicznej pojawiła się informacja o wydaniu przez Sąd Okręgowy w Katowicach postanowienia o zabezpieczeniu spłaty kredytu hipotecznego udzielonego w złotówkach mówiące o tym, iż kredytobiorcy na czas procesu będą musieli spłacać kredyt oparty wyłącznie na marży bez uwzględnienia wskaźnika WIBOR. W związku z tym powstało sporo pytań i nadinterpretacji tego postanowienia.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Ranking | Firmy IT kryzysowi się nie kłaniają

XVII edycja Rankingu IT@BANK, choć prowadzona już po pandemii i lockdownach, w pewnym sensie jednak się do nich odnosi. Nasze zestawienie, zawierające dane i wyniki firm technologicznych współpracujących z sektorem finansowym, dotyczy bowiem ostatnich dwóch lat, a warunki prowadzenia biznesu były wówczas szczególne. Mogły zatem w jakiś sposób wpływać na wyniki poszczególnych instytucji.

CZYTAJ WIĘCEJ
Bank
Z rynku finansowego

Pengab w październiku w górę, ale aktywność klientów na rynku kredytów na rekordowo niskim poziomie

Indeks Pengab w październiku odnotował wartość 18.4 pkt, m/m jest wyższy o 10.9 pkt. Indeks prognostyczny m/m wzrósł o 14.2 pkt. do poziomu 16.3 pkt., a indeks ocen jest wyższy m/m o 7.6 pkt. uzyskując wartość 20.5 pkt. W październiku większość indeksów odnotowała m/m poprawę wartości, jednak są to „odbicia” od historycznych minimów.

CZYTAJ WIĘCEJ
Bartłomiej Nocoń, IT@BANK 2022
Multimedia | Technologie i innowacje | Wydarzenia

IT@BANK 2022 ‒ kierunki i trendy rozwoju cyfrowych usług finansowych

Mijające trzy lata pod kątem rozwoju technologicznego i dalszego podnoszenia poziomu zaawansowania i innowacyjności polskiej bankowości należy ocenić wysoko. Czas pandemii został wykorzystany maksymalnie efektywnie w kontekście projektów umożliwiających bankom kompleksową digitalizację i unowocześnienie rozwiązań oferowanych klientom, pisze Bartłomiej Nocoń,
Dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej ZBP przed konferencją IT@BANK, która odbędzie się 17 listopada.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2022/10

Bankowość i Finanse | Gospodarka | Pójdźmy szwedzką drogą

Gospodarka stoi na krawędzi. Brakuje surowców, przez pandemię zerwane zostały łańcuchy dostaw, brakuje gazu, ropy, prąd kosztuje krocie, trwa kryzys demograficzny, a w związku z tym nie ma rąk do pracy A jednocześnie trwa pompowanie popytu. To wszystko to idealne warunki, aby inflacja rosła – zaznacza dr Sławomir Dudek. Z głównym ekonomistą i wiceprezesem Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju rozmawiali Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.

CZYTAJ WIĘCEJ
Franki szwajcarskie CHF
Nieruchomości | Prawo i regulacje | Wydarzenia | Z rynku finansowego

Dlaczego kredyt kosztuje? Komentarze po „frankowej” rozprawie przed TSUE ws. zwrotu kosztów korzystania z kapitału

Sektor bankowy konsekwentnie domaga się od kredytobiorców zwrotu kosztów korzystania z kapitału – a w gruncie rzeczy zwrotu bezpodstawnego wzbogacenia – opierając się na polskim i unijnym prawie, w tym na Dyrektywie 93/13, a także na zasadach równości i proporcjonalności. Kredytobiorca frankowy, oddając bankowi wyłącznie udostępniony mu wiele lat wcześniej kapitał, wzbogaca się kosztem banku o kwotę, którą musiałby zapłacić, gdyby zaciągnął analogiczny kredyt w złotych. Łamie to nie tylko zasadę równowagi stron, ale i elementarnej sprawiedliwości wobec innych kredytobiorców, szczególnie złotowych. Odebranie bankom prawa do ubiegania się o zwrot bezpodstawnego wzbogacenia byłoby kolejnym ciosem w stabilność stosunków zobowiązaniowych. Koszty sektora bankowego – według wyliczeń KNF – w wysokości ponad 100 mld zł przełożyłyby się na ograniczenie możliwości kredytowania pogrążającej się w kryzysie gospodarki.

CZYTAJ WIĘCEJ
Cyberbezpieczeństwo | Komentarze ekspertów

Odzyskiwanie środków klienta banku po zmianie ustaw o usługach płatniczych i prawie dewizowym

Czy po zmianie przepisów konsument ma mniejsze szanse na odzyskanie swoich środków, które zostały skradzione z rachunku płatniczego przez oszusta? Z czego wynikają spory wokół terminów nieautoryzowanie transakcji, uwierzytelnienie transakcji płatniczej? O komentarz dotyczący tych kwestii poprosiliśmy Katarzynę Urbańską, Dyrektor Zespołu Prawno-Legislacyjnego w Związku Banków Polskich.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raport Netbank za II kw. 2022 r.
Bezgotówkowo | Raporty | Z rynku finansowego

Wysoki wzrost liczby klientów mobile only w bankowości elektronicznej; raport NetB@nk za II kw. 2022 r.

Polacy mają już łącznie ponad 40 milionów umów bankowości elektronicznej. Ponad 21,6 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba aktywnych klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 6%. W II kwartale największą dynamikę zmian zaobserwowano w segmencie bankowości mobilnej, gdzie kwartalny przyrost użytkowników korzystających wyłącznie z aplikacji bankowych wyniósł 21% – wynika z raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”.

CZYTAJ WIĘCEJ
Finanse osobiste | Prawo i regulacje

ZBP: poprawka przyjęta do ustawy antylichwiarskiej skaże konsumentów na ofertę „chwilówek”

Poprawka przyjęta do ustawy o przeciwdziałaniu lichwie jeszcze bardziej obniża limit kosztów pozaodsetkowych, czyniąc całkowicie nierentownymi ratalne średnio i długoterminowe kredyty konsumenckie – będące przeciwieństwem tzw. chwilówek, które to odpowiadają za napędzanie spirali zadłużenia u konsumentów, ostrzega Związek Banków Polskich. W konsekwencji tak skonstruowanych przepisów prawa przez rząd konsumenci zostaną skazani na ofertę „chwilówek” i zmuszeni do korzystania z finansowania z „szarej strefy”, podmiotów działających co najmniej na granicy prawa, wyjaśnia ZBP.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 5 Z 30