Pengab w górę, w grudniu nieco więcej optymizmu
Wskaźnik koniunktury bankowej Pengab wzrósł o 3,5 pkt m/m do 21,8 pkt w grudniu. Indeks prognostyczny wzrósł o 14,8 pkt m/m do 26,1 pkt, a indeks ocen jest niższy m/m o 7,9 pkt i wynosi 17,5 pkt.
Wskaźnik koniunktury bankowej Pengab wzrósł o 3,5 pkt m/m do 21,8 pkt w grudniu. Indeks prognostyczny wzrósł o 14,8 pkt m/m do 26,1 pkt, a indeks ocen jest niższy m/m o 7,9 pkt i wynosi 17,5 pkt.
Z roku na rok sukcesywnie przybywa klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej. To już blisko 22 mln Polaków. W trzecim kwartale 2022 roku największe procentowe wzrosty odnotowano wśród aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych i klientów mobile only. Wyraźny wzrost dotyczy także liczby i wartości transakcji w systemie rozliczeniowym Expres Elixir – czytamy w najnowszym raporcie Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”.
Branża bankowa doświadcza obecnie dynamicznej transformacji cyfrowej i biznesowej. Transformacja ta wynika z możliwości, jakie dają otwarta bankowość i rozwiązania modelu banking as a service w połączeniu z nowoczesnymi technologiami, w tym rozwiązaniami chmurowymi.
Nowa edycja Programu „Czyste Powietrze” ruszy 3 stycznia 2023 roku. Banki oferujące Kredyt Czyste Powietrze będą sukcesywnie wznawiać przyjmowanie wniosków, na nowych zasadach, zgodnie z przygotowanymi zmianami.
W Serwisie BANKIWPOLSCE.pl administrowanym przez Związek Banków Polskich znajdują się wyczerpujące informacje dotyczące wskaźników referencyjnych WIBOR i WIRON.
To nie tak miało być. Wiele młodych osób inaczej wyobrażało sobie start w dorosłe życie. Miała być praca, tani kredyt, rodzina, własne mieszkanie i wygodne życie. Jeszcze niedawno taki scenariusz wydawał się całkiem realny, jednak wydarzenia ostatnich kilkudziesięciu miesięcy zmusiły wielu do rewizji tych planów. Widać to jak na dłoni w kolejnym wydaniu Raportu „InfoKredyt” 2022 Związku Banków Polskich.
Bardzo zasmuciły nas dane, które przyszło nam zbierać przy okazji tworzenia kolejnej edycji raportu „Świąteczny portfel Polaków”. Dlaczego? Może dlatego, że wizyta Świętego Mikołaja czy rodzinne wigilijne spotkanie to przecież najbardziej wyczekiwane wydarzenia w roku. Tak było, jest i będzie. Choć nie ma co ukrywać – w tym roku zapewne będzie inaczej. Może właśnie dlatego pytamy w raporcie nieco retorycznie – czy stać nas na święta?
Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta), ostrzega FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości i Komenda Główna Policji. Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji.
Przyozdobione witryny sklepowe, piosenki świąteczne i wszechobecny gwar – to znak, że rozpoczął się czas przedświątecznej gorączki. Jednak w ferworze zakupów łatwo zgubić portfel czy też paść ofiarą złodzieja. A wtedy nasze pieniądze i tożsamość wystawione są na duże niebezpieczeństwo.
Rozpoczął się okres przedświątecznej gorączki, świadczą o tym nie tylko ozdobione witryny sklepowe, piosenki świąteczne i wszechobecne promocje, ale także wzmożona aktywność oszustów. Aby się im nie dać, warto zachować zdrowy rozsądek wydając pieniądze w sposób odpowiedzialny i dbając o bezpieczeństwo zakupów, przypomina ZBP.
O rosnącym znaczeniu danych w biznesie bankowym oraz o zmieniającej się roli dyrektorów IT mówił podczas konferencji IT@BANK Bartłomiej Noculak, Cloud Native oraz Open Source Transformation Leader, Kyndryl Poland.
O wdrażaniu w bankach rozwiązań opartych na otwartym oprogramowaniu podczas konferencji IT@BANK mówił Piotr (Peter) Szewczuk, Open Source Solution Architect, Kyndryl Poland.
Statystyczny Polak planuje w czasie nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia wydać przeciętnie nominalnie 1427 zł. Święta w tym roku będą skromniejsze, wynika z raportu Związku Banków Polskich „Świąteczny Portfel Polaków 2022. Czy stać nas na Święta?”.
W gorącym okresie przedświątecznych zakupów, łatwo stracić głowę i dać złapać się w sidła internetowych oszustów. Pomoże tego uniknąć poradnik „Bezpieczne zakupy przedświąteczne” przygotowany przez FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji. Warto zapoznać się z zebranymi przez nich radami.
Wskaźnik koniunktury bankowej Pengab spadł o 0,1 pkt m/m do 18,3 pkt w listopadzie, wynika z „Monitora Bankowego”, opublikowanego przez firmę badawczą Mind&Roses.
Liczba kredytów hipotecznych w III kwartale 2022 roku zanotowała dalszy dynamiczny spadek, wynika z raportu AMRON-SARFiN. Od lipca do września udzielono ich 21 218, czyli o 68,96 proc. mniej niż analogicznym okresie ubiegłego roku. Po raz pierwszy od 2012 roku mamy też do czynienia z przełamaniem wzrostowego trendu średniej wysokości kredytu hipotecznego.
25 października 2022 w Parlamencie Europejskim odbyło się seminarium na temat innowacyjnych i bezpiecznych rozwiązań w zakresie płatności oferowanych przez BLIK, zorganizowane przez prof. Marka Belkę, posła do PE, Polski Standard Płatności opertora systemu BLIK i Związek Banków Polskich – pisze Piotr Gałązka, adwokat, ekspert ds. UE, Dyrektor Przedstawicielstwa ZBP w Brukseli.
W Parlamencie Europejskim miała miejsce debata poświęcona oczekiwaniom polskiego biznesu oraz potencjalnym skutkom projektowanego właśnie rozporządzenia unijnego w sprawi sztucznej inteligencji. O tym, o czym dyskutowano i jakie były wnioski pisze Piotr Gałązka, adwokat, ekspert ds. UE, Dyrektor Przedstawicielstwa ZBP w Brukseli.
Zgodnie z zapowiedziami, Rada przyjęła podejście ogólne (general approach) w sprawie pakietu bankowego. Czas na Parlament i rozpoczęcie trilogu, pisze Piotr Gałązka, adwokat, ekspert ds. Unii Europejskiej, Dyrektor Przedstawicielstwa ZBP w Brukseli.
W przestrzeni publicznej pojawiła się informacja o wydaniu przez Sąd Okręgowy w Katowicach postanowienia o zabezpieczeniu spłaty kredytu hipotecznego udzielonego w złotówkach mówiące o tym, iż kredytobiorcy na czas procesu będą musieli spłacać kredyt oparty wyłącznie na marży bez uwzględnienia wskaźnika WIBOR. W związku z tym powstało sporo pytań i nadinterpretacji tego postanowienia.
XVII edycja Rankingu IT@BANK, choć prowadzona już po pandemii i lockdownach, w pewnym sensie jednak się do nich odnosi. Nasze zestawienie, zawierające dane i wyniki firm technologicznych współpracujących z sektorem finansowym, dotyczy bowiem ostatnich dwóch lat, a warunki prowadzenia biznesu były wówczas szczególne. Mogły zatem w jakiś sposób wpływać na wyniki poszczególnych instytucji.
Indeks Pengab w październiku odnotował wartość 18.4 pkt, m/m jest wyższy o 10.9 pkt. Indeks prognostyczny m/m wzrósł o 14.2 pkt. do poziomu 16.3 pkt., a indeks ocen jest wyższy m/m o 7.6 pkt. uzyskując wartość 20.5 pkt. W październiku większość indeksów odnotowała m/m poprawę wartości, jednak są to „odbicia” od historycznych minimów.
Mijające trzy lata pod kątem rozwoju technologicznego i dalszego podnoszenia poziomu zaawansowania i innowacyjności polskiej bankowości należy ocenić wysoko. Czas pandemii został wykorzystany maksymalnie efektywnie w kontekście projektów umożliwiających bankom kompleksową digitalizację i unowocześnienie rozwiązań oferowanych klientom, pisze Bartłomiej Nocoń,
Dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej ZBP przed konferencją IT@BANK, która odbędzie się 17 listopada.
Gospodarka stoi na krawędzi. Brakuje surowców, przez pandemię zerwane zostały łańcuchy dostaw, brakuje gazu, ropy, prąd kosztuje krocie, trwa kryzys demograficzny, a w związku z tym nie ma rąk do pracy A jednocześnie trwa pompowanie popytu. To wszystko to idealne warunki, aby inflacja rosła – zaznacza dr Sławomir Dudek. Z głównym ekonomistą i wiceprezesem Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju rozmawiali Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.
Wczorajsza (12.10.2022) rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości UE nie obfitowała może w spektakularne zwroty akcji, niemniej jednak była emocjonująca i przynosząca różne wieści dla sektora bankowego ‒ pisze Piotr Gałązka, adwokat, ekspert ds. UE, Dyrektor Przedstawicielstwa ZBP w Brukseli.
Sektor bankowy konsekwentnie domaga się od kredytobiorców zwrotu kosztów korzystania z kapitału – a w gruncie rzeczy zwrotu bezpodstawnego wzbogacenia – opierając się na polskim i unijnym prawie, w tym na Dyrektywie 93/13, a także na zasadach równości i proporcjonalności. Kredytobiorca frankowy, oddając bankowi wyłącznie udostępniony mu wiele lat wcześniej kapitał, wzbogaca się kosztem banku o kwotę, którą musiałby zapłacić, gdyby zaciągnął analogiczny kredyt w złotych. Łamie to nie tylko zasadę równowagi stron, ale i elementarnej sprawiedliwości wobec innych kredytobiorców, szczególnie złotowych. Odebranie bankom prawa do ubiegania się o zwrot bezpodstawnego wzbogacenia byłoby kolejnym ciosem w stabilność stosunków zobowiązaniowych. Koszty sektora bankowego – według wyliczeń KNF – w wysokości ponad 100 mld zł przełożyłyby się na ograniczenie możliwości kredytowania pogrążającej się w kryzysie gospodarki.
Czy po zmianie przepisów konsument ma mniejsze szanse na odzyskanie swoich środków, które zostały skradzione z rachunku płatniczego przez oszusta? Z czego wynikają spory wokół terminów nieautoryzowanie transakcji, uwierzytelnienie transakcji płatniczej? O komentarz dotyczący tych kwestii poprosiliśmy Katarzynę Urbańską, Dyrektor Zespołu Prawno-Legislacyjnego w Związku Banków Polskich.
Wskaźnik koniunktury bankowej Pengab spadł we wrześniu w porównaniu do sierpnia o 4,2 pkt. do 7,5 pkt, wynika z wynika z „Monitora Bankowego” przygotowanego przez Związek Banków Polskich oraz Minds & Roses.
Polacy mają już łącznie ponad 40 milionów umów bankowości elektronicznej. Ponad 21,6 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba aktywnych klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 6%. W II kwartale największą dynamikę zmian zaobserwowano w segmencie bankowości mobilnej, gdzie kwartalny przyrost użytkowników korzystających wyłącznie z aplikacji bankowych wyniósł 21% – wynika z raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”.
Poprawka przyjęta do ustawy o przeciwdziałaniu lichwie jeszcze bardziej obniża limit kosztów pozaodsetkowych, czyniąc całkowicie nierentownymi ratalne średnio i długoterminowe kredyty konsumenckie – będące przeciwieństwem tzw. chwilówek, które to odpowiadają za napędzanie spirali zadłużenia u konsumentów, ostrzega Związek Banków Polskich. W konsekwencji tak skonstruowanych przepisów prawa przez rząd konsumenci zostaną skazani na ofertę „chwilówek” i zmuszeni do korzystania z finansowania z „szarej strefy”, podmiotów działających co najmniej na granicy prawa, wyjaśnia ZBP.