Autor: S

IT@BANK 2025. Uczestnicy panelu dyskusyjnego. Źródło: BANK.pl
Wydarzenia

Cyberbezpieczeństwo to nieustanny wyścig zbrojeń – IT@BANK 2025

Polska jest jednym z silniej atakowanych krajów Unii Europejskiej przez cyberprzestępców. Obok grup o charakterze typowo kryminalnym, mamy do czynienia z działaniami z obszaru wojny hybrydowej, co potęguje zagrożenia dla infrastruktury finansowej. Konstatacja ta była punktem wyjścia do debaty eksperckiej poświęconej problematyce cyberbezpieczeństwa sektora finansowego, odbywającej się podczas tegorocznej edycji IT@BANK.

Fot. mBank
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Nie gońmy innowacji dla niej samej

Sensownie jest zrobić listę realnych, nierozwiązanych problemów klientów, a nie gonić innowację dla samej innowacji. Przykładowo, BLIK świetnie rozwiązał płatności w e-commerce w Polsce; w tym obszarze dziś nie ma wielkiego bólu, który wymuszałby nową rewolucję. Za to cyfrowa hipoteka to obszar, nad którym intensywnie pracujemy, bo klient nie prosi o innowację, tylko mówi: „chcę załatwić cały proces kredytowy, nie wychodząc z domu” – podkreśla Krzysztof Dąbrowski, wiceprezes zarządu mBanku ds. operacji i informatyki. Rozmawiali z nim Paweł Minkina i Karol Mórawski.

Fot. bizvector/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Polska nie zostanie członkiem G20, ale zmieni się jej postrzeganie przez inwestorów

Wartość polskiego Produktu Krajowego Brutto sięga już biliona USD i generalnie moglibyśmy wejść do grupy G20. Zdaniem ekspertów, samo członkostwo byłoby dla Polski zyskiem głównie wizerunkowym, a nie czynnikiem zmieniającym sytuację gospodarczą. Dla inwestorów jest to jednak pozytywny sygnał, choć z drugiej strony przyszłość nie jest tak różowa, gdyż sytuacja fiskalna w kraju już pokazuje ogromne dysproporcje między dochodami państwa a wydatkami.

wirtualny napis AI, dłoń robota
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Symbioza rozumu i algorytmu, czyli współistnienie z AI

Zaledwie pięć lat temu myśleliśmy, że pandemia na stałe zmieni świat. Dziś widać jednak, że ówczesne zmiany w żaden sposób nie przystają skalą do tego, co miało nastać zaledwie dwa lata później, czyli początkiem ery AI. I choć etap pierwszych zachwytów i rozczarowań mamy już za sobą, to budzące niepokój pytanie wciąż wydaje się zasadne – czy technologia nas zastąpi?

napis na klockach CIT, dokumenty finansowe
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Podwyżka CIT w bankowości: koszt, który wróci do klientów

Podniesienie stawki CIT dla bankowości w ostatecznym rozrachunku dotknie wszystkich Polaków, również tych nieposiadających rachunku bankowego – przestrzegają eksperci ekonomiczni i przedstawiciele sektora finansowego. Niekorzystny wpływ proponowanych przez rząd zasad opodatkowania banków dostrzegają też reprezentanci instytucji stojących na straży stabilności systemu finansowego, w tym banku centralnego oraz KNF.

Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Konstrukcja algorytmu automatycznej wyceny nieruchomości

Modele automatycznej wyceny (AVM) to jeden z najważniejszych przełomów technologicznych w dziedzinie wyceny nieruchomości. Rewolucjonizują sposób, w jaki instytucje finansowe, inwestorzy i pośrednicy określają wartość nieruchomości. Ich znaczenie rośnie wraz ze zwiększającą się liczbą zawieranych transakcji, wprowadzanych wymagań regulacyjnych oraz potrzeby zwiększania przejrzystości rynku.

Fot. AntonKhrupinArt/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Nadchodzi czas agentów

Bankowość przechodzi obecnie jedną z najgłębszych transformacji w swojej historii. Jak wskazują eksperci, najważniejsze trendy technologiczne kształtujące dzisiaj sektor bankowy obejmują szerokie zastosowanie sztucznej inteligencji, rozwój technologii chmurowych, hiperautomatyzację oraz blockchain. Te zjawiska nie tylko zmieniają sposób działania instytucji finansowych, ale również redefiniują doświadczenia klientów i model relacji z bankiem.

Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Bankowość w erze inteligentnej transformacji: jak technologia redefiniuje relacje z klientem biznesowym

Europejski sektor bankowy stoi u progu nowej ery – ery, w której technologie przestają być zapleczem operacyjnym, a stają się kręgosłupem całej relacji z klientem. Małe i średnie przedsiębiorstwa, będące motorem gospodarki, oczekują dziś od banków nie tylko bezpieczeństwa i finansowania, lecz także partnerstwa, predykcji i cyfrowej elastyczności.

Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

VoP: lepiej być krok przed regulacjami niż dwa kroki za rynkiem

Europejski rynek płatniczy stale ewoluuje. Zmieniają go technologie, zachowania użytkowników i działania instytucji regulacyjnych. Jedną z ważniejszych zmian w ostatnim czasie jest wprowadzenie VoP – weryfikacji danych beneficjenta przelewu. Chociaż obowiązek ten dotyczy obecnie dostawców usług płatniczych ze strefy euro, warto by banki spoza strefy go nie ignorowały. Może to bowiem mieć wpływ na ich interoperacyjność, przepływy transgraniczne, ekspozycję na ryzyko, konkurencyjność oraz na wizerunek.

Fot. Yellow duck/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Od spełniania wymogów do przewagi konkurencyjnej

Regulacje w zakresie ESG wprowadziły całkiem nowe podejście do szeroko rozumianego zarządzania ryzykiem biznesowym, zarówno dla banków, jak i przedsiębiorców korzystających z finansowania zewnętrznego. Wykorzystanie innowacyjnych narzędzi, także tych bazujących na AI, pozwala odwrócić paradygmat: uciążliwości związane z raportowaniem niefinansowym ustępują miejsca nowym możliwościom, jakie daje gospodarka zrównoważonego rozwoju.

STRONA 4 Z 863