Autor: S

Fot. K illustrator Photo/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Prosty agent AI i milionowe oszczędności, czyli jak z głową wdrażać AI zamiast na oślep gonić trendy

Współczesne organizacje znajdują się w fazie intensywnej transformacji cyfrowej, w której sztuczna inteligencja odgrywa coraz bardziej centralną rolę. Najnowsze badania i raporty analityczne z 2025 r. ujawniają fascynujący obraz praktyk wdrożeniowych AI – obraz, który często stoi w opozycji do deklarowanych strategii i oficjalnych narracji korporacyjnych.

Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Era deep fake’ów: czy procesy KYC nadążają za rozwojem AI?

Każdy z nas pamięta początki bankowości online w Polsce – kurierów z dokumentami, podpisywanie papierów w drzwiach, udostępnianie ksero dowodu i oczekiwanie na otwarcie konta. Niewiele osób zdawało sobie wtedy sprawę, jak cennym towarem są dane osobowe i z jakimi konsekwencjami wiązało się oddanie ich w przypadkowe ręce. Dziś jesteśmy świadkami kolejnego boomu technologicznego. Usługi coraz szybciej przenoszą się w sferę online, a to, co kiedyś wymagało wizyt w placówce czy wizyty kuriera, teraz załatwiamy paroma kliknięciami. Powstają nowe technologie, które mają ułatwić nam życie, ale przez to pojawia się też coraz więcej nowych zagrożeń. W związku z tym przed podmiotami operującymi danymi osobowymi stawiane są coraz bardziej złożone wymagania i regulacje, ale czy to sprawia, że ich klienci są bezpieczni?

flaga Japonii na tle ekranu notowań giełdowych
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Jak AI wsparła rozwój BaaS w Japonii

W Japonii założymy konto, weźmiemy szybki kredyt gotówkowy lub kredyt hipoteczny na zakup nieruchomości podczas lotu samolotem linii Japan Airlines, w portalu klienta ubezpieczeniowego Da-ichi Life lub operatora energetycznego Chube Electric, na meczu baseball Hokkaido Nippon-ham Fighters lub Alvark Tokyo czy też robiąc zakupy w sieci Takashiyama czy 7eleven. Możemy też od ręki otrzymać kredyt hipoteczny, wybierając nieruchomość u agenta firmy Nomura Real Estate Solutions. Jak to możliwe? Czy w Polsce podobny model sprawdziłby się w popularnej sieci Żabka? Czas pokaże. Temat Banking-as-a-Service staje się obecnie ważnym elementem strategii coraz większej ilości banków w Polsce.

Fot. biswas/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

AI w obiegu dokumentacji – od fascynacji do efektywnego wdrożenia

Sztuczna inteligencja w bankowości przestała być futurystycznym konceptem i stopniowo staje się narzędziem wspierającym decyzje biznesowe, obsługę klienta i procesy operacyjne. Mimo rosnących inwestycji i imponujących możliwości technologii aż 85% projektów AI w sektorze finansowym nie wychodzi poza fazę pilotażu1. Przyczyną nie są niedoskonałe algorytmy, lecz jakość, struktura i dostępność danych, na których opiera się analiza.

Fot. AntonKhrupinArt/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Jak pogodzić wykorzystanie sztucznej inteligencji z zachowaniem suwerenności danych w branży finansowej?

Banki coraz odważniej przekuwają eksperymenty z generatywną sztuczną inteligencją w realne produkcyjne wdrożenia. Motorem napędowym tego trendu jest potrzeba zwiększenia efektywności oraz chęć podniesienia jakości obsługi klienta. Ale jednocześnie instytucje finansowe oczekują pełnej kontroli nad infrastrukturą, w której działa AI, modelami i zgromadzonymi w nich informacjami. Budowanie skalowalnych, bezpiecznych i zgodnych z przepisami środowisk do przetwarzania danych oraz wyciągania z nich wniosków umożliwiają takie bazujące na otwartym źródle rozwiązania, jak Red Hat AI 3 i AI Inference Server.

mężczyzna przy laptopie, dłonie na klawiaturze, z ekranu wynurza się wirtualny model AI
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Jak AI i automatyzacja zmieniają politykę HR w bankowości

Sztuczna inteligencja i automatyzacja w sektorze finansowym nie są już futurystyczną wizją, lecz codziennością, która redefiniuje sposób zarządzania ludźmi. Prognozy wskazują na olbrzymie zyski z adopcji AI, równocześnie sygnalizując znaczną podatność części stanowisk na automatyzację. Stawia to działy HR przed trudnym wyborem: jak przeprowadzić restrukturyzację zatrudnienia etycznie i skutecznie, minimalizując masowe zwolnienia.

Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Verification of Payee (VoP) Czyli jak mądrze wykorzystać Platformę Atom do cyfrowej rewolucji w bezpieczeństwie płatności

Konferencja IT@BANK 2025 pozwala spojrzeć na wyzwania regulacyjne z nowej perspektywy: nie jako na zło konieczne, ale jako na szansę dalszego rozwoju usług dla klienta. Wprowadzenie europejskiego mechanizmu Verification of Payee (VoP) oraz regulacji dotyczących płatności natychmiastowych to na pewno dla wielu banków wyzwanie. Dla tych, które dysponują nowoczesną architekturą, to szansa na prześcignięcie konkurencji i zaoferowanie klientom wyższego niż dotąd poziomu bezpieczeństwa i komfortu. Jest to zatem strategiczny moment na wdrożenie narzędzi, które realnie podniosą jakość oferowanych usług.

Fot. ZBP/WIB
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Między wpływami fiskalnymi a ryzykiem dla gospodarki

„Podatek bankowy jako instrument polityki fiskalnej a stabilność i efektywność sektora bankowego w Polsce” to nowy raport opracowany w ramach Programu ­Analityczno-Badawczego. Dokument ten przygotował zespół badawczy Związku Banków Polskich oraz Szkoły Głównej Handlowej, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości. To bardzo ważny głos praktyków w dyskusji nad przyszłością podatku bankowego w Polsce i jego wpływem na gospodarkę.

Fot. iuriimotov/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Czy kredyt hipoteczny w Polsce jest drogi i dlaczego

Polskie państwo, obciążając banki daninami znacznie wyższymi niż w innych krajach w Unii doprowadza do sytuacji, że przerzucają one te obciążenia na klientów, w tym kredytobiorców hipotecznych. Ten mechanizm jest głównym podwodem, dla którego koszty kredytów – a zwłaszcza marże – są w Polsce wyższe niż w innych krajach – wynika z raportu „Oprocentowanie kredytów hipotecznych. Analiza czynników kształtujących koszt kredytów hipotecznych w Polsce w wymiarze ekonomicznym, instytucjonalnym i prawnym na tle innych państw członkowskich Unii Europejskiej”.

Fot. Yunus/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/11

Obligacje skarbowe – moda czy konieczność

Obligacje skarbowe to przeciętnie więcej niż co czwarta złotówka w koszyku finansowania udzielanego przez banki. Od początku 2018 r. ich wartość w portfelach banków powiększyła się o niemal 400 mld zł, czyli więcej niż dwuipółkrotnie. W tym samym czasie finansowanie samorządów podskoczyło dwukrotnie do niemal 40 mld zł – to rynek niszowy, ale również perspektywiczny, bo obsługa rachunków jednostek samorządowych może być dla banków, w tym sporego grona spółdzielczych, łakomym kąskiem.

STRONA 5 Z 863