Bankowość i Finanse | Banki a Gospodarka | Wspólnie pomagamy tworzyć możliwości inwestycyjne
Z Beatą Daszyńską-Muzyczka, prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego, rozmawiali Maciej Mitręga i Konrad Machowski.
Z Beatą Daszyńską-Muzyczka, prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego, rozmawiali Maciej Mitręga i Konrad Machowski.
Wielka Brytania opuściła Unię Europejską ponad sześć miesięcy temu, 31 stycznia br. W końcu grudnia tego roku kończy się okres przejściowy, podczas którego Brytyjczycy powinni sfinalizować negocjacje normujące na nowo ich stosunki polityczne i gospodarcze z UE. Wielu ekspertów sądziło, że marcowy wybuch pandemii koronawirusa zmieni plany Londynu. Ich zdaniem, potężna recesja spowodowana okresowym wygaszeniem gospodarki i sięgająca 35% spadku brytyjskiego PKB w II kw. powinna zatrzymać UK w Unii przynajmniej na kolejny rok. Takie rozwiązanie podsuwał Brytyjczykom choćby Międzynarodowy Fundusz Walutowy.
Urządzenia mobilne stanowią dziś już nie tylko uzupełnienie klasycznej bankowości elektronicznej, dostępnej z poziomu komputera, ale coraz częściej stają się samoistnym kanałem komunikacji z klientem. Centrum dowodzenia osobistymi finansami, przeniesione do smartfonu, otwiera nowe możliwości zarówno przed użytkownikami, jak i dostawcami usług. Niestety, wraz z komfortem i łatwością obsługi pojawiają się nieznane dotąd zagrożenia.
Epidemia koronawirusa drastycznie zmieniła zachowania klientów bankowych i realia prowadzenia biznesu. Banki, mimo swojego cyfrowego zaawansowania, odpowiadają na tę rewolucję poprzez kolejny skok technologiczny oraz zmianę niektórych elementów modelu biznesowego.
W obecnych czasach zdobycie przewagi konkurencyjnej wymaga wykorzystania narzędzi, które pozwolą na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań szybko, sprawnie, w następstwie zmieniających się potrzeb klientów. Czasami przewaga wynikająca z umiejętności kreowania nowych modeli biznesowych pozwala wskazać klientowi nowe możliwości korzystania z danego produktu czy usługi, co do których do tej pory nie zgłaszał potrzeb. Środowiskiem, które umożliwia taki rozwój, jest chmura, mająca znacznie mniej ograniczeń i oferująca dużo więcej narzędzi niż lokalne środowisko IT firmy. Jednakże, tak jak każde środowisko IT, również to nie jest pozbawione ryzyka. Cyberprzestępcy nie śpią i starają się wykorzystać wszystkie luki, aby przejąć najcenniejsze aktywa firmy, jakimi są obecnie dane. Jak więc pogodzić potrzeby biznesu bez narażania firmy na zagrożenia? Rozwiązaniem jest wprowadzenie platformy Trend Micro Cloud One™ dedykowanej do kompleksowej ochrony środowisk opartych na chmurze.
Przestępcy niczego nie lubią bardziej niż chaosu. Gdy świat był w trakcie radzenia sobie z pandemią COVID-19, jeszcze intensywniej atakowali cyberprzestrzeń. Wykorzystując nagłe skoki natężenia ruchu w sieci i zmiany we wzorcach ruchu, sami pozostawali przy tym praktycznie niezauważeni.
Oddajemy w Państwa ręce dodatek przygotowany staraniem Fundacji Polska Bezgotówkowa i zespołu redakcyjnego „Miesięcznika Finansowego BANK” poświęcony prezentacji naszych zadań i osiągnięć. Wraz z podsumowaniem tego, co udało się zrobić, przedstawiamy perspektywę na przyszłość.
Z dr. Pawłem Widawskim, wiceprezesem zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa, rozmawiali Maciej Małek i Karol Mórawski.
Sytuacje kryzysowe przypominają, jak ważny dla gospodarki oraz funkcjonowania społeczeństwa w każdym kraju jest niezawodny i efektywnie działający system płatniczy. Dotychczas największych zagrożeń spodziewano się w obszarze stabilności finansowej instytucji oraz cyberbezpieczeństwa, dlatego sektor bankowy zadbał o jak najwyższy poziom zabezpieczenia kanałów bankowości elektronicznej, kart i cyfrowych instrumentów płatniczych. Pandemia COVID-19 wykazała, że korzystanie z gotówki także generuje rozmaite zagrożenia dla uczestników rynku, i nie chodzi tu wyłącznie o ułatwione funkcjonowanie szarej strefy.
Nowe technologie wkroczyły w niemal każdą dziedzinę życia. Opanowały także sferę usług finansowych i płatniczych. Bezgotówkowe formy płatności kuszą wygodą, szybkością i bezpieczeństwem. Wciąż jednak nie wszyscy chcą, bądź mogą, korzystać z nich.
Kiedy jest źle, mamy nadzieję, że będzie lepiej. Nawet i dziś – w dobie pandemii – nikt nie załamuje rąk i się nie poddaje. Zwłaszcza banki. Ich kierownictwo doskonale zdaje sobie sprawę, że choć nade wszystko winno dbać o swój bank, to pod żadnym pozorem nie można zapominać o gospodarce i klientach. Zrządzeniem losu XXV, w pewnym sensie – jubileuszowa, edycja naszego rankingu powstawała w specyficznych okolicznościach. Mimo to w żaden sposób nie odbiega od wcześniejszych.
Efektywność działania banków Pierwszą i najważniejszą kategorią prezentowaną w rankingu jest porównanie efektywności działania poszczególnych instytucji. Przy wydawaniu werdyktu wzięto pod uwagę pięć czynników: dynamikę przychodów podstawowych w ostatnim roku (obejmujących dochody odsetkowe, wynik z prowizji i opłat, dochody z pozycji wymiany i wynik z instrumentów finansowych) w stosunku do wyniku z 2018 r., wysokość wskaźnika ROE, wysokość wskaźnika ROA poziom wskaźnika C/I w 2019 r. koszt ryzyka. […]
Tegoroczny ranking banków „Miesięcznika Finansowego BANK” zawiera dane 17 instytucji finansowych. Porównuje wyniki uzyskane przez nie za lata 2018 i 2019. Publikowane informacje pochodzą z dwóch głównych źródeł. Część z nich pozyskano od samych instytucji finansowych, pozostałe przygotowane zostały na bazie upublicznionych raportów rocznych banków.
Koncepcja business as usual w sektorze bankowym przechodzi do historii. Tradycyjny, depozytowo-kredytowy model funkcjonowania instytucji bankowych, w szczególności tych o zasięgu lokalnym, może okazać się niewystarczający, by utrzymać się na rynku w perspektywie kilku nadchodzących lat, nie mówiąc nawet o próbach podejmowania ekspansji czy poszerzania grona klientów. Aby stawić czoła wyzwaniom współczesności, potrzeba poszerzyć ofertę o produkty niebankowe, a ubezpieczenia wydają się być niejako wyborem naturalnym.
Współpracujemy z bankowością spółdzielczą już od ponad 20 lat. Otoczenie rynkowe zmieniało się przez ten czas diametralnie, nasze relacje z lokalnym sektorem finansowym umacniały się. Są takie banki spółdzielcze, które kooperują z nami od samego początku działalności. Z dumą możemy powiedzieć, że jesteśmy partnerem bankowości spółdzielczej na złe i dobre czasy – na całe życie.
Dystrybucja szerokiej gamy produktów ubezpieczeniowych w modelu bancassurance przynosi zyski i bankom, i ubezpieczycielom. Ci pierwsi zarabiają na opłatach za zarządzanie, ci drudzy mają niższe koszty pozyskania klientów.
Banki w Europie Środkowej można podzielić na dwie grupy: instytucje podejmujące wyzwanie i minimalistów. Taki wniosek płynie z badania przeprowadzonego przez Deloitte, a dotyczącego stopnia dostosowania poszczególnych banków do wymogów dyrektywy PSD2.
Wiem, wiem, napisano już o tym bardzo wiele. Ale mimo tego wciąż wielu z nas zadaje sobie pytania, na które nie ma łatwej odpowiedzi, co powoduje, że pewne mity zaczynają krążyć i dostają swoje życie. Co niektórzy ekonomiści, a zwłaszcza inwestorzy, najpewniej zadają sobie pytanie, jak to jest możliwe, że w sytuacji, kiedy tak powszechnie mówi się o globalnej recesji, giełdowe indeksy zachowują się tak, jakby świat znajdował się właśnie w końcowej fazie prosperity? Spróbujmy się nad tym zastanowić.
Trochę pod wpływem ostatnich odpowiedzi Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego do Digital Finance Strategy, a trochę za namową @Łukasz Piechowiak, zacząłem zastanawiać się nad tym, dlaczego tak słabo rozwijają się rozwiązania RegTech, czyli innowacje technologiczne pozwalające uporać się z obowiązkami prawnymi i regulacyjnymi, w tym raportowymi. Z oczywistych względów odniosę się tutaj do rynku finansowego, ale nie zapominajmy, że RegTech może wspomóc regulacyjne compliance w innych sektorach regulowanych ‒ podkreśla Michał Nowakowski, Counsel w Citi Handlowy, założyciel www.finregtech.pl.
Upadłość konsumencka to jedno z ciekawszych narzędzi prawnych umożliwiających wyjście z zadłużenia i zakończenie pętli narastających długów wobec wierzycieli. Pozostanie bankrutem w świetle prawa może okazać się korzystne ‒ ocenia Kinga Hanna Stachowiak, Wspólnik Zarządzający w Kancelarii Prawnej Skarbiec.