Marcin Żółtek prezesem PTE PZU SA
28 lutego Komisja Nadzoru Finansowego podczas posiedzenia jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Marcina Żółtka na stanowisko prezesa zarządu Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU SA
28 lutego Komisja Nadzoru Finansowego podczas posiedzenia jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Marcina Żółtka na stanowisko prezesa zarządu Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU SA
Z początkiem lutego 2017 r. Agnieszka Kielichowska została dyrektorem Departamentu Kontaktu z Klientami w Krajowej Izbie Rozliczeniowej. Powierzono jej zadanie optymalizacji i standaryzacji procesów w obszarze obsługi klienta, również w zakresie procedur reklamacyjnych oraz systemów wspomagających.
Członek Rady Nadzorczej
Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A.
31 stycznia 2017 r. Tomasz Mańko został powołany na członka zarządu PKO Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. oraz PKO Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
Moduł służący przenoszeniu rachunków bankowych w systemie Ognivo został wdrożony przez KIR w 2010 r. Polska to pierwszy kraj w Unii Europejskiej, który udostępnił
tę usługę w sposób elektroniczny. W IV kw. 2016 r. decyzję o zmianie rachunku bankowego, z wykorzystaniem systemu Ognivo, podjęło 7 571 osób. W skali miesiąca najwięcej wniosków – 2,7 tys. wpłynęło w październiku. W ciągu całego roku 2016 liczba rachunków przenoszonych przez klientów banków w systemie udostępnianym przez KIR, wyniosła ponad 40,8 tys.
Co czwarty Polak, aktywnie korzystający z bankowości elektronicznej chciałby mieć możliwość przesyłania pieniędzy z wykorzystaniem swojego smartfonu, bezpośrednio na numer telefonu odbiorcy – wynika z sondażu zrealizowanego dla KIR przez ARC Rynek i Opinia1. Do korzystania z takiej usługi zachęca przede wszystkim szybkość i prostota, bo aby przelać pieniądze w kilkanaście sekund, nie trzeba znać numeru konta odbiorcy. Popularność mobilnych usług finansowych będzie rosnąć wraz z liczbą oferujących je banków i powiększającym się gronem użytkowników bankowości mobilnej2.
W grudniu 2016 r. KIR rozliczył w systemie Elixir 152,15 mln komunikatów o wartości 409,43 mld zł, w systemie Euro Elixir, obsługującym rozliczenia krajowe i zagraniczne w euro – 2,14 mln komunikatów o wartości 12,74 mld euro, a w systemie Express Elixir – 385 tys. przelewów natychmiastowych, których wartość wyniosła 1,16 mld zł.
W wyniku współpracy Sygnity i Krajowej Izby Rozliczeniowej banki, będące uczestnikami prowadzonych przez KIR systemów rozliczeniowych Elixir i Euro Elixir, korzystają z nowej wersji aplikacji użytkownika. Wśród korzyści z zaprojektowanej i wdrożonej przez Sygnity aplikacji, warto wymienić m.in. wygodne wyszukiwanie informacji i monitorowanie danych oraz możliwość pracy wielostanowiskowej. Aplikacja pozwala obsłużyć nawet do 2 mln transakcji na godzinę.
W listopadzie 2016 r. KIR rozliczył w systemie Elixir 145 mln komunikatów o wartości 381 mld zł, w systemie Euro Elixir, obsługującym rozliczenia krajowe i zagraniczne w euro – 2,1 mln komunikatów o wartości 11,5 mld euro, a w systemie Express Elixir – 267,9 tys. przelewów natychmiastowych, których wartość przekroczyła 1 mld zł.
Na zakupy świątecznych prezentów przeznaczymy w tym roku najczęściej do 300 zł. Prawie 40 proc. z nas zrobi zakupy w galeriach handlowych, a co czwarty Polak online – wynika z badania IQS przeprowadzonego na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent. Największy problem sprawia Polakom wybór upominku dla ukochanej osoby, a wśród prezentów wymarzonych przez samych badanych króluje elektronika oraz karty podarunkowe.
Spółka Polskie ePłatności, specjalizująca się w procesowaniu płatności bezgotówkowych i dostarczaniu innowacyjnych usług dla biznesu, poinformowała o zmianach w strukturze Zarządu. Do Zarządu spółki dołączyli: Jarosław Hermann oraz Grzegorz Łapiński, obejmując stanowiska Wiceprezesów. Nowi członkowie Zarządu spółki posiadają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu działań na rzecz firm z branży finansowo-technologicznej. Celem nowych Wiceprezesów Zarządu Polskich ePlatności jest przede wszystkim budowanie silnej marki, która w niedługim czasie ma ambicję stać się czołowym graczem na rynku e-płatności w Polsce.
Dzięki sfinalizowanej transakcji (zakupu wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju 32,8% akcji Banku Pekao) PZU staje się największą grupą finansową w Europie Środkowo – Wschodniej będącą liderem zarówno w ubezpieczeniach, sektorze bankowym i zarządzaniu aktywami. Jestem przekonany, że istnienie tak mocnej instytucji finansowej z siedzibą w Warszawie w znaczący sposób wpłynie na stabilność finansową i perspektywy odpowiedzialnego rozwoju polskiej gospodarki. Instytucja ta będzie miała unikatowe możliwości, aby dzięki swojej sile i skali budować wartość dla naszych akcjonariuszy, klientów i pracowników. Michał Krupiński, prezes PZU
PZU i PFR podpisały umowę z UniCredit S.p.A. dotyczącą kupna 32,8% akcji Banku Pekao S.A. za łączną kwotę 10,6 mld złotych. Cena nabycia jednej akcji wynosi 123 złote. Jest to jedna z największych transakcji w sektorze bankowym w Europie w ostatnich latach. Nabycie akcji Pekao jest zgodne ze strategią PZU do 2020 roku, która zakłada stworzenie grupy bankowej posiadającej aktywa w wysokości co najmniej 140 mld złotych oraz osiągnięcie 50 mld zł aktywów w zarządzaniu na rzecz osób trzecich. PZU i PFR będą współpracować w celu zapewnienia efektywnej realizacji strategii rozwoju Pekao, utrzymując aktualny profil niskiego ryzyka banku, solidny poziom rentowności oraz stabilną politykę długoterminową w zakresie wypłat dywidendy z zysku.
Ponad trzykrotnie – z 7 do 22% – wzrosła w ostatnim roku liczba klientów banków, którzy regularnie aktualizują programy zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem, wynika z tegorocznego badania Wizerunek polskiego sektora bankowego*) zrealizowanego dla Związku Banków Polskich i KIR. Dodatkowo do 37% wzrosła liczba osób, które stosują odpowiednio silne hasło dostępu do bankowości elektronicznej. Przenoszenie kolejnych codziennych aktywności do sieci, w tym także tych związanych bezpośrednio z płatnościami i zarządzaniem naszymi finansami, powoduje, że rośnie znaczenie kwestii związanych z bezpieczeństwem. Wiele wskazuje na to, że Polacy w coraz większym stopniu są świadomymi użytkownikami usług dostępnych on-line.
Co może mieć wspólnego z Sopotem, Gdynią, plażą i zatoką dramatyczna historia „niezniszczalnego, niezatapialnego” transatlantyku, który utonął już podczas pierwszego rejsu, stając się morskim grobem dla półtora tysiąca swoich pasażerów…?
W październiku 2016 r. KIR rozliczył w systemie Elixir 146,4 mln komunikatów o wartości 379,9 mld zł, w systemie Euro Elixir, obsługującym rozliczenia krajowe i zagraniczne w euro – 2 mln transakcji o wartości 10,4 mld euro, a w systemie Express Elixir – 247,6 tys. przelewów natychmiastowych o wartości 952 mln zł.
1 listopada to tradycyjnie okazja do wspomnień tych, którzy odeszli i których nam dotkliwie brakuje. Bo „wspomnienia się nigdy nie starzeją”, a klisze pamięci pozostaną na zawsze pełne barw. To moje dzisiejsze wspomnienie to zatem nie tylko spłata pewnego długu wdzięczności, ale i niezgrabna próba określenia, jak ważną postacią okazał się w moim prywatnym życiu Franciszek Walicki, bo jemu chcę poświęcić ten tekst. Minął już ponad rok od jego śmierci, a ja wciąż żałuję, że nie zdążyłem mu tego wszystkiego za życia powiedzieć. Człowiek zawsze myśli, że jest jeszcze czas na takie osobiste zwierzenia i wyznania, zwłaszcza skierowane do osób bliskich i zawsze się z nimi spóźnia. I posłużę się tu niefrasobliwie parafrazą złotej myśli Kubusia Puchatka – im częściej dziś o Franku myślę, tym bardziej go nie ma… Ten brak jest z pewnością wyjątkowo dotkliwy dla wszystkich, którzy Franka znali i kochali.
Co czwarty Polak, aktywnie korzystający z bankowości elektronicznej, chciałby mieć możliwość przesyłania pieniędzy z wykorzystaniem swojego smartfonu, bezpośrednio na numer telefonu odbiorcy – wynika z sondażu zrealizowanego dla KIR przez ARC Rynek i Opinia. Do korzystania z takiej usługi zachęca przede wszystkim szybkość i prostota, bo aby przelać pieniądze w kilkanaście sekund nie trzeba znać numeru konta odbiorcy. Popularność mobilnych usług finansowych będzie rosnąć wraz z liczbą oferujących je banków i powiększającym się gronem użytkowników bankowości mobilnej.
Członek Zarządu
Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A.
Ponad trzykrotnie – z 7 do 22 proc. – wzrosła w ciągu ostatniego roku liczba klientów banków, którzy regularnie aktualizują programy zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem, wynika z tegorocznego badania Wizerunek polskiego sektora bankowego*) zrealizowanego dla Związku Banków Polskich i KIR. Dodatkowo do 37 proc. wzrosła liczba osób, które stosują odpowiednio silne hasło dostępu do bankowości elektronicznej. Przenoszenie kolejnych codziennych aktywności do sieci, w tym także tych związanych bezpośrednio z płatnościami i zarządzaniem naszymi finansami powoduje, że rośnie znaczenie kwestii związanych z bezpieczeństwem. Wiele wskazuje na to, że Polacy w coraz większym stopniu są świadomymi użytkownikami usług dostępnych on-line.
Pierwsze lata powojenne to okres poszukiwania w Sopocie nowej arkadii przez wielu przybyszy, ciężko doświadczonych traumą utraty swojej dotychczasowej małej ojczyzny i poszukujących swojego miejsca do życia. Trafili tu m.in. przybysze ze zdruzgotanej Warszawy, utraconych bezpowrotnie – jak się miało okazać – kresów, profesorowie z Lwowa, uciekinierzy z Wilna, wszyscy, którzy nie mieli już dokąd i z kim wracać – próbowali odnaleźć w przedwojennym kurorcie, wciąż eleganckim i wspominającym czasy niedawnej świetności.
Płacąc za towary kupione w e-sklepach coraz częściej zwracamy uwagę na kwestię bezpieczeństwa, a także na szybkość realizacji transakcji. Co drugi ankietowany klient banku kupuje w Internecie, a płatność gotówką przy odbiorze to wciąż najczęściej wybierana forma płatności za zakupy – wynika z badania opinii zrealizowanego przez Związek Banków Polskich we współpracy z KIR.
Od 8 września 2016 r. wchodzą w życie zmiany w prawie, które pozwolą na usprawnienie i przyspieszenie procesu odzyskiwania wierzytelności, w tym np. alimentów lub zaległości podatkowych. Dzięki uruchomieniu przez KIR obsługi wierzytelności z rachunków bankowych, funkcjonującej w ramach systemu Ognivo, zajęcia – dotychczas wymagające wymiany dokumentów w wersji papierowej – będą odbywać się w sposób elektroniczny.
W sierpniu 2016 r. KIR rozliczył w systemie Elixir 140,2 mln transakcji o;wartości 369,3 mld zł, w systemie Euro Elixir, obsługującym rozliczenia krajowe i zagraniczne w euro – 1,9 mln komunikatów o wartości 9,6 mld euro, a w systemie Express Elixir – 230 tys. przelewów natychmiastowych o wartości 884,2 mln zł.
Towarzystwo Ubezpieczeń Europa rozszerza ofertę ubezpieczeń dostępnych przez internet i wprowadza na rynek Ubezpieczenie Ochrony Tożsamości. Polisa zapewnia klientom wsparcie w przypadku kradzieży i bezprawnego wykorzystania danych osobowych. Obejmuje dwa rodzaje pomocy: asystę i ochronę prawną.
Coraz bardziej interesujemy się finansami. Młodzi oszczędzają, starsi wydają
BZ WBK-Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń w I połowie bieżącego roku osiągnęły bardzo dobre wyniki finansowe – wzrost zysku o 64% r/r oraz wyniku technicznego o 85% r/r. Spółki konsekwentnie budują portfel ubezpieczeń ochronnych, gdzie odnotowały zarówno w spółce majątkowej, jak i życiowej 3% wzrost składki w stosunku do pierwszego półrocza 2015.
Dwie trzecie osób, będących aktywnymi użytkownikami bankowości elektronicznej, chciałoby korzystać z przelewów natychmiastowych, gdyby mieli taką możliwość – wynika z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie KIR*. Zainteresowanie tą usługą częściej deklarują kobiety. Jednak to wśród mężczyzn większy jest odsetek tych, którzy przynajmniej raz skorzystali z przelewu natychmiastowego. Jak pokazują udostępniane przez KIR dane, liczba przelewów rozliczanych w systemie Express Elixir stale rośnie. Zdaniem ekspertów przelewy natychmiastowe z czasem staną się standardem w dziedzinie płatności.
W lipcu 2016 r. KIR rozliczył w systemie Elixir ponad 138,7 mln transakcji o wartości 366,6 mld zł, w systemie Euro Elixir, obsługującym rozliczenia krajowe i zagraniczne w euro – 1,8 mln komunikatów o wartości przeszło 9,3 mld euro, a w systemie Express Elixir – ponad 221,2 tys. przelewów natychmiastowych o wartości przeszło 815,1 mln zł.
Jak wynika z badania „Global Mobile Consumer Survey” firmy Deloitte, dostęp do smartfonów ma obecnie już 80 proc. z nas. Telefon stał się przedmiotem niezbędnym do codziennego funkcjonowania. Wykorzystujemy go w wielu obszarach – także do załatwiania spraw finansowych, w tym również do płacenia. Dzięki systemowi Express Elixir, służącemu realizacji przelewów natychmiastowych, możliwe było uruchomienie (w systemie płatności mobilnych BLIK) płatności adresowanych na numer telefonu. Taką usługę udostępnia swoim klientom rosnące grono banków.