Autor: ZBP

Kobieta siedząca przed komputerem, na którym wyświetla się kłódka symbolizująca cyberbezpieczeństwo
Cyberbezpieczeństwo

Polacy w cyberprzestrzeni – aktywni, zadowoleni, ale czy wystarczająco rozsądni?

W oczach opinii publicznej niezmiennym liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%) – to wnioski z najnowszego badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2021”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości (WIB) oraz Związek Banków Polskich (ZBP). Dane z raportu jasno wskazują, że jako społeczeństwo czujemy się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej – taką opinię deklaruje 86% badanych. Jednocześnie, wprawdzie poziom wiedzy cyfrowej Polaków stopniowo rośnie, ale wciąż jedynie 3 na 10 Polaków czuje się współodpowiedzialnymi za bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w sieci.

BANK 2021/08

Bankowość i Finanse | Wywiad Miesiąca | Plany mamy na pewno ambitne

Podobnie do gospodarki, która wychodzi z kryzysu i przechodzi na długofalową ścieżkę wzrostu, aktywność Grupy EBI będzie coraz bardziej widoczna w obszarach o znaczeniu strategicznym dla Unii Europejskiej, niezbędnych do zapewnienia zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
– podkreśla Teresa Czerwińska
wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego, dr hab. nauk ekonomicznych,
profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, w rozmowie z Pawłem Minkiną.

BANK 2021/08

Bankowość i Finanse | Raport NetB@nk | Bankowość elektroniczna – rok w pandemii

Minął okrągły rok od wybuchu pandemii COVID-19 w Polsce. Dane, dotyczące korzystania ze zdalnych kanałów dostępu do bankowości, potwierdzają istotny, choć nie skokowy, wzrost aktywności klientów, a I kw. br. to przede wszystkim stabilny przyrost użytkowników w monitorowanych kategoriach zdalnych kanałów bankowości. Po raz kolejny relatywnie największe przyrosty aktywności obserwujemy w segmencie bankowości mobilnej.

BANK 2021/07

Od Wydawcy | Różne diagnozy inflacji

Paweł Minkinaredaktor naczelny Ekonomiści, zarówno polscy, jak i zagraniczni, poświęcają coraz więcej czasu tematyce inflacji oraz jej wpływu na rozwój gospodarczy. W tym kontekście nie brakuje skrajnych opinii, od tych wieszczących przyszły kryzys gospodarczy, po te, które pozytywnie odnoszą się do zmiany cen, wskazując ich wzrost jako naturalny efekt decyzji pomocowych w okresie pandemii oraz podkreślając przejściowy charakter tego […]

BANK 2021/07

Bankowość i Finanse | Wywiad miesiąca | Bankowość przyszłości zaczyna się już dziś

Niskie stopy procentowe w warunkach wysokiej inflacji prowadzą do niezrównoważonej sytuacji gospodarczej, która może skutkować niebezpiecznymi długoterminowymi konsekwencjami. Konsumenci posiadający oszczędności otrzymują za swoje depozyty wynagrodzenie liczone według rażąco niskiej stopy lub nie otrzymują go wcale, z kolei konsumenci zaciągający kredyty płacą rażąco niską stawkę. W rezultacie posiadacze oszczędności subsydiują kredytobiorców. Jednym z beneficjentów sztucznie zaniżonych stóp procentowych jest państwo, które w ten sposób tanim kosztem może finansować dług publiczny – podkreśla Joao Bras Jorge, prezes zarządu Banku Millennium
w rozmowie z Pawłem Minkiną.

Gospodarka

Dokąd prowadzą nas liderzy współczesnego świata? Kolejne spotkanie Klubu Polska 2025+ online

„Dokąd prowadzą nas liderzy współczesnego świata? USA, Chiny, Rosja i Unia Europejska w nowym otwarciu po pandemii covid-19”- pod takim tytułem odbywa się spotkanie Klubu Polska 2025+ online.
W środę 30 czerwca o godzinie 14.00 dyskutować będą prof. Grzegorz W. Kołodko, prof. Zbigniew Lewicki, dr Jacek Bartosiak.
Zapraszamy do zadawania pytań: https://pytania.alebank.pl/

Raport Netbank za I kw. 2021 r.
Raporty

Stabilny przyrost użytkowników zdalnych kanałów bankowości; raport NetB@nk za I kw. 2021 roku

Z końcem pierwszego kwartału 2021 minął okrągły rok od momentu rozpoczęcia pandemii Covid-19 w Polsce. Dane za minione 12 miesięcy w obszarze korzystania ze zdalnych kanałów dostępu do bankowości potwierdzają istotny, choć nie skokowy wzrost aktywności klientów, a I kwartał tego roku to przede wszystkim stabilny przyrost użytkowników w monitorowanych kategoriach. Po raz kolejny relatywnie największe przyrosty aktywności obserwujemy w segmencie bankowości mobilnej.

Cyberbezpieczeństwo

Stanowisko ZBP w sprawie komunikatu „Nie daj sobie ukraść pieniędzy z konta – UOKiK ostrzega”

W związku z opublikowaniem przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dniu 9 czerwca 2021 r. komunikatu na stronie internetowej „Nie daj sobie ukraść pieniędzy z konta – UOKIK ostrzega” (Komunikat), Związek Banków Polskich skierował do Prezesa UOKiK wystąpienie, w którym wskazał na obowiązujące zasady ustalania odpowiedzialności klienta i banku w przypadku podejrzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji.

BANK 2021/06

Bankowość i Finanse | Przedsiębiorczość | Wywiad | Działania csr i esg to nie marketing – to jeden z warunków rozwoju efektywnej gospodarki

Społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest kolejnym narzędziem do promocji firmy, to coś znaczniej więcej. Im szybciej to zrozumiemy, tym efektywniej rozwijać będziemy gospodarkę. O zadaniach menedżerów, empatii przebijającej się przez wyniki finansowe, roli CSR i ESG w rozwoju przedsiębiorstw oraz szansach, jakie niosą nadchodzące w gospodarce zmiany, mówił
dr hab. Piotr Wachowiak
rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, w rozmowie z Michałem Polakiem i Arielem Wojciechowskim.

BANK 2021/06

XXVI Ranking Banków Miesięcznika Finansowego BANK 2021 | W nadzwyczajnych warunkach banki skuteczne w działaniu

XXVI edycja rankingu Banków Miesięcznika Finansowego BANK tradycyjnie skoncentrowana była na porównaniu wyników osiągniętych przez banki działające na polskim rynku w przeciągu ostatnich dwóch lat, tj. 2019 – 2020. Jednakże zestawienie ze sobą tych konkretnych okresów stanowi pewne wyzwanie i ma dość specyficzny charakter. Przede wszystkim na początku 2020 r. nastąpiła istotna zmiana sytuacji gospodarczej, nie tylko w Polsce, ale w skali całego globu. Powodem był wybuch pandemii koronawirusa COVID-19. Po okresie rozwoju ekonomicznego naszego kraju, jaki miał miejsce w poprzednich latach, kryzys epidemiczny, wymuszający nałożenie istotnych restrykcji w życiu społecznym i gospodarczym, odcisnął swoje piętno właściwie na każdej branży, mając istotny wpływ również na działalność samych banków, jak i ich klientów.

STRONA 23 Z 57