Autor: W

BANK 2023/06

Bankowość i Finanse | Ekonomia Współdzielenia | Czy da się dzielić tak, by mieć więcej?

Można odnieść wrażenie, iż koncepcja ekonomii współdzielenia przeżyła już w ostatnich latach swój szczyt popularności. Nie musi to jednak oznaczać, iż wraz z licznymi kryzysami obserwowaliśmy zmierzch tego modelu biznesowego. Czy zatem pogłoski o śmierci sharing economy są mocno przesadzone i czy wciąż ma ona szansę spełnić pokładane w niej ogromne nadzieje?

wieżowiec
BANK 2023/06

Bankowość i Finanse | Nieruchomości – AMRON | Nieruchomości na wynajem krótkoterminowy w największych ośrodkach turystycznych

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, z turystycznych obiektów noclegowych w 2022 r. skorzystało 34,2 mln turystów, którym udzielono 90 mln noclegów. W porównaniu z 2021 r. było to odpowiednio o 54,3% i 43,2% więcej. Jednak w tych danych nie uwzględniono osób korzystających z obiektów nierejestrowanych, w tym domów i mieszkań wynajmowanych turystom krótkoterminowo. Równocześnie, na podstawie danych z Narodowego Spisu Powszechnego, GUS szacuje, że pod koniec 2021 r. w Polsce mieliśmy około 15,4 mln mieszkań (lokali oraz domów). W związku z tym nasuwa się pytanie, ile ich wykorzystuje się w najmie krótkoterminowym?

BANK 2023/06

Bankowość i Finanse | Debata Redakcyjna – Delinea | Skuteczne zarządzanie bezpieczeństwem konsumenta wymaga technologii i edukacji

Współczesna infrastruktura cyfrowa narażona jest w coraz większym stopniu na incydenty bezpieczeństwa. Szczególnie niebezpieczny ich rodzaj stanowią przypadki przejęcia kontroli nad kontem prywatnego bądź komercyjnego użytkownika (ATO – Account Take Over). Dysponując skompromitowanymi credentialami czy wręcz skradzioną tożsamością, sprawcy mogą używać tych zasobów wielokrotnie, zarówno kradnąc środki z konta swej ofiary, jak i posługując się jej danymi osobowymi w celu wyłudzania kredytów i pożyczek bądź prania pieniędzy.

BANK 2023/06

Bankowość i Finanse | Debata redakcyjna – CRIF | Frontem do klienta w dobie AI

Dynamiczny rozwój cyfrowej gospodarki kreuje całkiem nowe modele biznesowe, te zaś w trwały sposób zmieniają doświadczenie klientów. Współczesny konsument, zwłaszcza reprezentujący młode pokolenie, oczekuje od dostawców usług i produktów, także finansowych, obsługi równie szybkiej, prostej i intuicyjnej jak ta, do której przyzwyczaił się, korzystając z serwisów typu Netflix i Spotify bądź dokonując zakupów w sieciach e-commerce.

AI robot, laptop
BANK 2023/06

Bankowość i Finanse | REGULACJE | Cyfrowy asystent prawny pomoże bankowi i jego klientom

Globalny rynek technologii regulacyjnych w ub.r. kontynuował tendencję wzrostową – wskazują analizy przeprowadzone przez wiodące ośrodki badawcze. Wprawdzie łączna wartość inwestycji w ten segment obniżyła się nieco w zestawieniu z rokiem poprzedzającym, jednak równocześnie w sektorze finansowym rosła świadomość korzyści, jakie dają usługi typu RegTech.

RECESJA SPADEK
BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Ta recesja jest inna. Czy banki mają się czego bać?

Ten kryzys jest trochę inny. Recesja, w którą wpadła polska gospodarka w I kw. – na razie – nie szkodzi bankom. Co więcej, niektóre instytucje notują rekordowo niskie koszty ryzyka,
a cały sektor obniżył wskaźnik kredytów w fazie trzeciej do najniższego w historii poziomu 5,47%. Bo ta recesja jest inna – nie towarzyszą jej upadłości firm i wzrost bezrobocia. Na razie.

róża wiatrów, znak zapytania
BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Populizm i stagnacja – największe zagrożenia dla ryzyka bankowego

Sektor bankowy znajduje się dziś w najtrudniejszej sytuacji od lat 80. XX w. Splot czynników gospodarczych, politycznych i prawnych nie tylko odbija się na wynikach polskich banków, ale uderza w same fundamenty ich biznesu. W efekcie bankom coraz trudniej wywiązywać się ze swojej systemowej roli finansowania i napędzania wzrostu gospodarczego.

wirtualne wskaźniki i wykresy, tablet, dłoń z długopisem
BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Utrzymać kurs w czasach niepewności

„Obyś żył w ciekawych czasach” – przekleństwo przypisywane dawnym Chińczykom w pełni oddaje sytuację sektora bankowego w ostatnich trzech latach. Poczynając od szybkiego przestawienia globalnej gospodarki w tryb zdalny wiosną 2020 r. skończył się błogi czas „business as usual”, a przedsiębiorcy, w tym w szczególności instytucje finansowe, co i rusz muszą stawić czoła niespodziewanym wyzwaniom i zagrożeniom.

BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Depozyty i Restrukturyzacja Banków | Nowe propozycje zmian

Komisja Europejska po kilku latach pracy opublikowała nowe propozycje dotyczące zmian w unijnych zasadach gwarantowania depozytów bankowych oraz przeprowadzania uporządkowanej restrukturyzacji i likwidacji banków. Warto zatem przyjrzeć się tym proponowanym zmianom, nawet jeśli szanse na ich uchwalenie w tej kadencji Parlamentu Europejskiego wydają się mocno ograniczone.

BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Asseco Poland | Ucyfrowienie powinno wpływać na optymalizację realizacji strategii biznesowej

Polskim bankom nie sposób zarzucić braku innowacyjności. W ubiegłorocznej edycji realizowanego przez Deloitte badania „Digital Banking Maturity” wśród trzydziestu globalnych cyfrowych liderów z branży finansowej znalazło się aż sześć podmiotów z Polski. Rzecz w tym, że klienci stawiają bankom znacznie wyższe wymagania niż nawet najsurowsi jurorzy w uznanych rankingach.

BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – GFT Poland | Rozwój usług bankowych a oczekiwanie współczesnego klienta

Jedyną stałą we współczesnym świecie jest zmiana. Zmieniają się społeczeństwa, zmienia się gospodarka, ciągle ewoluuje styl życia – zrównoważony rozwój, równość i poczucie wspólnoty nie są już tylko frazesami powtarzanymi przez marzycieli i aktywistów, ale stały się częścią strategii biznesowych. Każdy sektor i każda branża, by zachować stabilność i się rozwijać, muszą wziąć pod uwagę nowe warunki. Banki i sektor finansowy nie są tu wyjątkiem. Najważniejszym trendem – na podstawie obserwacji innych branż – jest budowa silnej i trwałej relacji z klientem oraz spełnianie jego oczekiwań. Najistotniejsze z nich to mobilność usług, szeroka ich dostępność, elastyczność, indywidualizacja i cyberbezpieczeństwo.

STRONA 212 Z 1042