Autor: Miesięcznik Finansowy BANK

Artykuły

Marketing 4.0 – czyli Philip Kotler, Hermawan Kartajaya i Iwanam Setiawan szukają skutecznych metod w marketingu ery cyfrowej

Zawsze chętnie sięgam po książki Philipa Kotlera autora światowego bestsellera „Marketing Management: Analysis, Planning, and Control”, który od 1967 roku doczekał się już 15 kolejnych edycji. Tym razem z Hermawanem Kartajayą i Iwanem Setiawanem z MarkPlus Inc. podpowiada jak dziś dotrzeć z przekazem o produktach i usługach do świadomego konsumenta, który ma nieograniczony dostęp do informacji w internecie i w sieciach społecznościowych.

Artykuły

Jak płacą Polacy?

„Polska Bezgotówkowa” i „Warto bezgotówkowo” to doskonale uzupełniające się hasła. Za tymi hasłami jednak muszą stać czyny – tymi słowami wiceprezes Związku Banków Polskich i przewodniczący Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności Włodzimierz Kiciński podsumował pierwszy miesiąc zainaugurowanej 12 września br. kampanii społecznej „warto Bezgotówkowo”. Wyraził on również nadzieje, że dzięki tego rodzaju inicjatywom płatności bezgotówkowe mają szansę na zdominowanie życia gospodarczego w Polsce.

BANK 2017/07-08

KRONIKA

Wydarzenia: Ministerstwo Finansów podało, że deficyt budżetu po maju wyniósł 0,2 mld zł, czyli 0,3% dopuszczonego w ustawie budżetowej na ten rok deficytu w wysokości 59,3 mld zł. W okresie styczeń-maj br. dochody wyniosły 143,3 mld zł, czyli 44% planu na cały rok, wydatki 143,5 mld zł, tj. 37,3%. Dochody budżetu państwa były wyższe o 14,2 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Z kolei dochody podatkowe wzrosły w tym okresie o 18,8% w ujęciu rocznym – z podatku VAT były wyższe o 30% w ujęciu rocznym (ok. 15,9 mld zł), z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 3,9% (ok. 1 mld zł), z podatku PIT wzrosły o 7,4% (ok. 1,4 mld zł), a z podatku CIT były wyższe o 14,3% (ok. 1,9 mld zł). Z kolei dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatku bankowego) za okres styczeń-maj 2017 r. wyniosły 1,8 mld zł.

Artykuły

„Niemiec płakał jak sprzedawał….”, czyli bank pomaga wybrać samochód i wyposażenie

Bawarski emeryt, używający auta wyłącznie w sezonie letnim, zamożna szwajcarska rodzina, dla której Golf czy Passat był trzecim autem w rodzinie, brytyjski pastor nie opuszczający granic swej parafii… Inwencja rodzimych handlarzy w kreowaniu „alternatywnych historii” oferowanych pojazdów jest równie nieskończona jak ich bezczelność. Nie do rzadkości należą sytuacje, kiedy Mercedes w charakterystycznym, „budyniowym” kolorze, zarezerwowanym za naszą zachodnią granicą dla taksówek, sprzedawany jest jako auto 80-letniej wdowy z Brunszwiku…

Ranking 50 największych banków w Polsce 2017 wg Miesięcznika Finansowego BANK
BANK 2017/06

50 Największych Banków w Polsce 2017: Dystrybucja ubezpieczeń w kanale bankowym a podejście omnichannel

Od kilku lat w środowisku bankowym mówi się o realizacji strategii omnichannel, która koncentruje się na wygodzie klienta. Omnichanel to zintegrowane ze sobą kanały sprzedażowe, które mają na celu jak najlepszą jego obsługę. Chociaż poszczególne banki są na różnym poziomie zaawansowania we wdrażaniu tego podejścia, to bez wątpienia pojęcie omnichannel na dobre zapisało się w pamięci zarówno bankierów, jak i samych klientów. Sięgając po dowolne produkty w kanale bankowym, oczekujemy wygodnych rozwiązań. Czy zatem banki, decydując się na dystrybucję, również ubezpieczeń, są gotowe spełnić wysokie wymagania klientów, oczekujących uporządkowanych usług i spójnej informacji bez względu na kanał sprzedaży, który wybierają?

Monitor Bankowy
BANK 2017/06

Bank i Klient: Majowa zmiana nastrojów kredytowych

Najnowszy pomiar „Monitora Bankowego” wskazuje na korektę wzrostowego trendu, który obserwowaliśmy na początku roku. Mimo zmiany nastrojów wśród bankowców obecny poziom indeksu PENGAB, głównego indeksu „Monitora Bankowego”, stale utrzymuje się powyżej średniej notowanej w ostatnich kilku latach. Według prezesa ZBP Krzysztofa Pietraszkiewicza – wciąż na stosunkowo wysokich poziomach pozostają wskaźniki prognoz, w tym te określające sytuację ekonomiczną gospodarstw domowych, przedsiębiorstw, jak również gospodarki kraju. Prognozy związane z sytuacją gospodarki kraju oraz przedsiębiorstw pozostają na najwyższym od 2 lat poziomie – podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz.

Stanisław Brzeg-Wieluński, redaktor naczelny Miesięcznik Finansowy BANK
BANK 2017/05

Redaktor naczelny Miesięcznika Finansowego BANK: Cyfryzacja bronią na fintechy?

Ubiegły rok można zaliczyć do tych udanych dla polskiego sektora bankowego. Według analiz KNF zysk netto wyniósł 13,91 mld zł, czyli o 24,3% więcej niż w roku 2015. Aż dwie trzecie dochodów banków dawały zyski z odsetek (wzrost o 7,6%, czyli o 38,06 mld zł). Ale o 5,4% spadły przychody z tytułu prowizji i opłat (do poziomu 12,6 mld zł), co było spowodowane głównie wymogami regulacyjnymi, księgowymi itp. Warto zauważyć, że te dobre wyniki polskie banki osiągnęły pomimo nałożonego w lutym ub.r. przez rząd podatku bankowego, który je kosztował 3,2 mld zł (około 290 mln zł miesięcznie). Ale co będzie w kolejnych latach?

STRONA 210 Z 220