Allegro w ramach pilotażu postawi własne automaty do odbierania paczek
Na tym etapie wiemy, że chcemy budować nasze kompetencje w zakresie własnych automatów do odbierania paczek. W 2021 roku planujemy przeprowadzić pilotaż.
„Dopiero w kolejnym kroku podejmiemy decyzję, czy rozwijać ten projekt” – powiedział dyrektor finansowy.
Eastick nie ujawnił, ile automatów w ramach pilotażu planuje uruchomić Allegro, ani ile miesięcy on potrwa.
Allegro zainteresowane przejęciem InPostu?
Pytany o ewentualne zainteresowanie przejęciem przez Allegro InPostu odpowiedział: „Nasza polityka w zakresie przejęć jest taka, że nie komentujemy tych procesów. Mamy bardzo dobre relacje i współpracę z InPostem. Niedawno podpisaliśmy umowę o przedłużeniu współpracy na kolejne 7 lat, co zapewnia nam dobre warunki, jeśli chodzi chociażby o ceny, jakość obsługi, czy zapewnione wolumeny. Z drugiej strony cały czas chcemy podnosić jakość usług dla naszych klientów. Inwestujemy w rozwój technologiczny naszej platformy, a czasami decydujemy się również na inwestycje w środki trwałe”.
Czytaj także: Allegro aktywnie przygląda się potencjalnym akwizycjom, przejmie inPost?
InPost jest głównym partnerem Allegro w zakresie realizacji dostaw. We wrześniu spółki przedłużyły współpracę w zakresie usług paczkomatowych dla Allegro Smart! na kolejne 7 lat.
Prawo pierwokupu
Zgodnie z informacjami zawartymi w prospekcie emisyjnym, Allegro ma możliwość skorzystania z prawa pierwokupu InPostu w przypadku zamiaru sprzedaży przez właściciela paczkomatowej grupy globalnym konkurentom polskiej platformy. Prawo pierwokupu wygasa, gdy Allegro zostanie zaproszone do konkurencyjnego procesu zakupu InPostu i nie złoży najlepszej oferty lub właściciel InPostu stanie się spółką publiczną.
Według medialnych doniesień, główny akcjonariusz InPostu fundusz Advent wystawił spółkę na sprzedaż, wyceniając ją na 2 mld euro. Obecnie InPost ma ponad 9.000 paczkomatów i dalej dynamicznie rozbudowuje infrastrukturę.
InPost może w 2021 r. trafić na londyńską giełdę
Według nieoficjalnych informacji PAP Biznes InPost może w 2021 roku trafić na londyńską giełdę.
W mediach pojawiają się również nieoficjalne zapowiedzi zwiększenia aktywności w Polsce przez Amazona.
Pytany, czy Allegro przygotowało specjalną strategię na ewentualne mocniejsze wejście Amazona do Polski, dyrektor finansowy odpowiedział: „Amazon jest od wielu lat obecny na polskim rynku. Czy rozszerzy swoją działalność, zobaczymy. Naszą odpowiedzią na konkurencję jest codzienne zapewnienie klientom dobrych cen i najlepszych doświadczeń zakupowych”.
147,4 mln zł skorygowanego zysku netto w III kw.
Allegro poinformowało również, że odnotowało 147,4 mln zł skonsolidowanego skorygowanego zysku netto – oczyszczonego o zdarzenia jednorazowe (koszty związane z IPO i refinansowaniem zadłużenia) – w III kw. 2020 r. wobec 75,7 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Allegro odnotowało 130,63 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2020 r. wobec 73,03 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 167,76 mln zł wobec 210,62 mln zł zysku rok wcześniej.
Wynik EBITDA w III kw. br. wyniósł 285,7 mln zł wobec 319,8 mln zł rok wcześniej, a skorygowana EBITDA (tj. bez uwzględnienia jednorazowych kosztów związanych z IPO) – odpowiednio: 408,5 mln zł wobec 322,4 mln zł.
Na nasz wynik netto istotnie wpłynęły jednorazowe wydatki związane z przygotowaniem pierwszej oferty publicznej Allegro.eu oraz koszty, głównie niegotówkowe, związane z programami motywacyjnymi, przyznaniem akcji pracownikom i refinansowaniem naszych kredytów.
„Łączny wpływ tych jednorazowych zdarzeń wyniósł 279,1 mln zł. Nie wliczając tych kosztów, zamiast straty netto za trzeci kwartał mielibyśmy zysk netto w wysokości 147,4 mln zł” – wyjaśnił wcześniej Jon Eastick, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: Grupa Allegro zmniejszyła dług o 651,7 mln zł po refinansowaniu zadłużenia >>>
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 928,7 mln zł w III kw. 2020 r. wobec 620,19 mln zł rok wcześniej.
„Największy udział w łącznych przychodach w omawianym okresie miał segment marketplace, czyli prowizje i opłaty pobierane od sprzedających – przychody z tego tytułu wyniosły 771,5 mln zł (+50,2%). Usługi reklamowe przyniosły grupie 78,3 mln zł przychodów (+62,7% r/r), a porównywarka cenowa Ceneo.pl 37,4 mln zł (+17,6% r/r)” – czytamy w komunikacie.
„W trzecim kwartale 2020 r. Allegro poprawiło kluczowe wyniki operacyjne i finansowe. Chociaż ogłaszamy te wyniki z satysfakcją, mamy świadomość, że wszyscy odczuwamy trudną sytuację gospodarczą i społeczną, wywołaną przez COVID-19 w Polsce i na świecie. W tych warunkach zdołaliśmy przyciągnąć na naszą platformę 300 tys. nowych klientów, co z kolei pozwoliło sprzedającym zwiększyć wartość sprzedaży o 48,7% r/r, do ponad 8,25 mld zł. Nasz zespół skupiał się na szeregu inicjatyw, których celem było zwiększenie liczby ofert, zapewnienie konkurencyjnych cen dla konsumentów i jak najlepszych doświadczeń zakupowych. Klienci zwiększają częstotliwość i wartość zakupów – w ostatnim kwartale średnie wydatki na jednego kupującego wzrosły o kolejne 7,4% do blisko 2 500 zł rocznie” – powiedział prezes Allegro Francois Nuyts, cytowany w komunikacie.
Wartość sprzedanych produktów na platformie Grupy wyniosła 8,25 mld zł
W III kwartale 2020 r. wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie Grupy wyniosła 8,25 mld zł, co oznacza wzrost o 48,7% r/r. Liczba aktywnych kupujących sięgnęła 12,6 mln, czyli o 0,3 mln więcej niż na koniec I półrocza 2020 r. i o 1,4 mln więcej niż przed rokiem (+12,9% r/r). Średnia wartość produktów zakupionych przez jednego użytkownika w ciągu ostatnich 12 miesięcy do 30 września br. przekroczyła 2,46 tys. zł, co oznacza wzrost o 28,6% r/r, podano w komunikacie.
„Z zadowoleniem widzimy również, że do programu lojalnościowego SMART! dołącza rekordowa liczba kupujących. Wyniki Allegro pokazują, że popularność zakupów online wśród polskich konsumentów szybko rośnie. W czwartym kwartale obserwujemy dalszy wzrost tego zainteresowania. Allegro jest bardzo dobrze przygotowane na to, by ułatwić konsumentom świąteczne zakupy, a także wspierać sprzedawców w tym kluczowym dla nich okresie” – skomentował prezes.
W I-III kw. 2020 r. spółka miała 158,28 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 268,48 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2698,84 mln zł w porównaniu z 1786,66 mln zł rok wcześniej.
Wynik EBITDA w I-III kw. br. wyniósł 1 073,3 mln zł wobec 944,8 mln zł rok wcześniej, a skorygowana EBITDA – odpowiednio: 1 216,5 mln zł wobec 953,8 mln zł.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy stanowiła ok. 3% rynku handlu detalicznego w Polsce w 2019 r. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.