Allegro: 324,4 mln zł zysku netto w III kwartale; nowy cel dla Allegro Pay to 1,5 mld zł pożyczek w tym roku

Allegro: 324,4 mln zł zysku netto w III kwartale; nowy cel dla Allegro Pay to 1,5 mld zł pożyczek w tym roku
By Joanna wagner - Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27616991
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Allegro odnotowało 324,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2021 r. wobec 131,7 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.

Zysk operacyjny wyniósł 323,1 mln zł wobec 167,8 mln zł zysku rok wcześniej.

Wynik EBITDA wyniósł 457,1 mln zł wobec 284,7 mln zł rok wcześniej, zaś skorygowana EBITDA – odpowiednio: 471,7 mln zł wobec 408,5 mln zł.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 233,9 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 928,7 mln zł rok wcześniej.

Czytaj także: Allegro uruchomia własne automaty paczkowe; do końca 2022 r. ma ich być co najmniej 3 tys. >>>

„Rok po naszym debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie widzimy, że przedstawiony inwestorom plan innowacji dla sprzedawców i klientów przynosi dobre rezultaty, tworząc mocne fundamenty dla naszej działalności w przyszłości. W tym kwartale porównujemy okresy bez lockdownu zarówno w bieżącym, jak i w ubiegłym roku. Cieszę się, że także w takich warunkach nie tylko odnotowaliśmy dobre wyniki finansowe, ale pokazujemy znaczne postępy w rozwoju naszej działalności” – skomentował prezes François Nuyts, cytowany w komunikacie.

Wartość sprzedaży brutto (GMV), czyli ogółem towarów sprzedanych na Allegro, wzrosła w III kwartale o 19,9% r/r do 9,9 mld zł.

„GMV grupy wyniosło 9,9 mld zł w III kwartale 2021 r. (wzrost o 19,9% r/r), czego efektem było prawie 30 mld zł wartości sprzedaży brutto na platformie w tym roku do końca września (wzrost o 23,4% r/r). Udało się to dzięki licznym usprawnieniom w tzw. Retail Basics (wybór, ceny, wygoda – kluczowe czynniki wpływające na jakość robienia zakupów), które zwiększyły nasz wskaźnik NPS (Net Promoter Score) wśród konsumentów do 77,4 pkt” – czytamy w komunikacie.

„Rok przebiega zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a GMV zwiększa tempo wzrostu do 19,9% w III kwartale z 10,6% w II kwartale. Wzrost związany jest z tym, że konsumenci nie odeszli od robienia zakupów przez internet po lockdownach. Jest to również efektem nieustannych ulepszeń wprowadzanych przez Allegro w zakresie cen i oferty, rozwoju programu Smart! oraz nowych inicjatyw, takich jak Allegro Pay” – dodał dyrektor finansowy Jon Eastick.

Liczba aktywnych kupujących wzrosła do 13,3 mln

Liczba aktywnych kupujących wzrosła o 5,6% r/r do 13,3 mln i o 0,8% kw/kw, co oznacza powrót do kwartalnych wzrostów. „Coraz większy wybór i konkurencyjne ceny przekonały do pozostania konsumentów, którzy skorzystali z oferty Allegro w czasie pandemii” – napisano też w materiale.

Wyznaczono nowy cel dla Allegro Pay

Grupa Allegro udzieliła w ramach usługi odroczonych płatności pożyczek na kwotę 1 mld zł do września i podniosła tegoroczny cel do 1,5 mld zł, podała spółka.

Wyznaczono nowy cel dla Allegro Pay – ponad 1,5 mld zł pożyczek udzielonych w tym roku.

„W zakresie odroczonych płatności i pożyczek ratalnych osiągnęliśmy poprzedni cel roczny w wysokości 1 mld zł już we wrześniu, do czego przyczyniło się udostępnienie tych produktów wszystkim konsumentom i rekordowa sprzedaż podczas Smart! Week” – czytamy w komunikacie.

Allegro Pay stało się dostępne dla wszystkich klientów, oferując odroczenie płatności na Allegro lub rozłożenie jej na maksymalnie 20 rat. Wskaźnik jakości obsługi NPS (Net Promoter Score) dla Allegro Pay osiągnął w III kwartale wiodącą w branży wartość 93, podkreślono też w materiale.

„Wyniki Allegro zgodne z konsensusem, istotny brak zmian w prognozach na 2021 r,”

PAWEŁ SZPIGIEL, ANALITYK BM MBANKU:

„Wyniki Allegro za trzeci kwartał 2021 roku wypadły zgodnie z konsensusem. Allegro pokazało wyższy niż w drugim kwartale 2021 roku wzrost GMV, wzrosła też nieznacznie liczba aktywnych kupujących. Niemniej jednak najważniejszym elementem publikacji był guidance, a dokładniej brak zmian w guidance, co implikuje dość niskie dynamiki GMV i skorygowanej EBITDA w czwartym kwartale 2021 roku.

Dodatkowo podkreślanie przez zarząd, że priorytetem na 2022 r. jest inwestowanie we wzrost GMV traktujemy jako zapowiedź spadku rentowności, co powinno ochłodzić sentyment do spółki”.

Allegro planuje pozyskać ok. 200 mln euro finansowania jeszcze w 2021 roku lub na początku 2022 roku

Allegro planuje pozyskać ok. 200 mln euro finansowania jeszcze w 2021 roku lub na początku 2022 roku – poinformował Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki. Dodał, że jednym z rozważanych wariantów jest emisja obligacji złotowych.

„Emisja akcji dojdzie do skutku nie wcześniej niż w momencie zamknięcia transakcji. Jeśli chodzi o pozyskanie około 200 mln euro finansowania, to jeszcze nie mogę przekazać konkretów, ale może to nastąpić jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego roku. Jednym z rozważanych wariantów jest emisja obligacji złotowych” – powiedział dyrektor finansowy.

Allegro poinformowało w ubiegłym tygodniu, że ma umowę przejęcia 100 proc. udziałów w Mall Group a.s. oraz WE|DO Cz s.r.o. od PPF, EC Investments i Rockaway Capital, za łączną kwotę 881 mln euro. Transakcja zostanie sfinansowana w ok. 53,7 proc. środkami pieniężnymi i nowym długiem, oraz w ok. 46,3 proc. akcjami lub środkami pieniężnymi.

Allegro podało wówczas, że przejmowany biznes obejmuje aktywa e-commerce Grupy Mall oraz aktywa logistyczne WE|DO w Czechach, Słowacji, Węgrzech, Słowenii, Chorwacji i Polsce. Na koniec roku finansowego kończącego się w marcu 2021 roku Grupa Mall osiągnęła GMV w wysokości 4,3 mld zł, marżę brutto na poziomie 14 proc. i dodatni poziom EBITDA. Wartość transakcji to równowartość GMV za okres 12 miesięcy do marca 2021 roku i ok. 7,2x zysku brutto za okres 12 miesięcy do marca 2021 roku.

„W momencie, gdy transakcja dojdzie do skutku, planujemy więcej powiedzieć o wspólnej pracy i harmonogramie integracji, ale mamy jeszcze 5-6 miesięcy do tego momentu. W międzyczasie mamy bardzo ważny dla branży czwarty kwartał. Proces integracji z nowym podmiotem zajmie nam około dwóch lat, ale to jest założenie konserwatywne, czyli to najdłuższe” – powiedział Eastick.

Pytany o ostatnie działania konkurencji, czyli wprowadzenie w połowie października oferty Prime Amazon w Polsce lub bezpłatne dostawy bez minimalnego zamówienia zapowiedziane przez Aliexpress odpowiedział:

Konkurencja na polskim rynku dla klientów jest bardzo dobra. Nie boimy się jej. Mamy najlepszą ofertę i ceny. Ostatnio umocniliśmy naszą ofertę głównie w ramach Smart!, gdzie darmowa dostawa jest dostępna przy zakupach za 40 zł.

Allegro obniżyło na początku listopada cenę Allegro Smart! do 39 zł za roczny pakiet z 49 zł wcześniej. Promocja obowiązuje od 2 listopada do 23 grudnia 2021 roku.

Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy stanowiła ok. 3% rynku handlu detalicznego w Polsce w 2019 r. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.

Źródło: ISBnews, Ewa Pogodzińska, PAP BIZNES