Kobiety – produkty bankowe i płatności
Aktywne zawodowo Polki wolą płacić plastikowym pieniądzem, a sprawy w banku załatwiać przez Internet - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deutsche Bank. Zaledwie 5 proc. respondentek wybiera kontakt z pracownikiem banku przez telefoniczną infolinię, zamiast kanału online lub wizyty w oddziale. Jednocześnie kobiety z pewną rezerwą podchodzą do mobilnych aplikacji bankowych. Z palety produktów bankowych kobiety najchętniej wybierają konta osobiste, karty kredytowe oraz lokaty.
Niemal wszystkie respondentki (95 proc.) najnowszego badania Deutsche Bank, przeprowadzonego wśród aktywnych zawodowo kobiet posiadają konto osobiste. To znacznie większy odsetek niż dla całej populacji (ok. 75 proc. wg danych NBP). Prawie połowa pracujących Polek posiada w portfelu kartę kredytową, choć dla zaledwie 15 proc. jest to produkt płatniczy stosowany najczęściej.
Pracujące kobiety są wstrzemięźliwe jeśli chodzi o zaciąganie zobowiązań finansowych. Jeżeli już przekonają się do skorzystania z kredytu, liczą na konsultację i pomoc. Całkowicie samodzielnie decyzję o kredycie hipotecznym podjęło 17,5 proc. ankietowanych, a w przypadku kredytu gotówkowego zaledwie 14 proc. Co czwarta Polka deklaruje korzystanie z kredytów hipotecznych, a niemal 16 proc. zaciągnęła kredyt gotówkowy. Aż 40 proc. aktywnych zawodowo Polek nie korzysta z żadnego produktu kredytowego. Jedynie 23 proc. ankietowanych w sposób „zdecydowany” zadłuża się w celach konsumpcyjnych.
– Z badania wyłania się zatem obraz kobiet roztropnych i oszczędnych, unikających pochopnych decyzji w kwestii zaciągania zobowiązań – mówi Monika Szlosek, Dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej Deutsche Bank. Największą samodzielność w obszarze decyzji finansowych deklarowały kobiety mające ponad 55 lat (48 proc. wskazań), najmniejszą – te w wieku 18-24 i 25-34 lata (ok. 40 proc.), przy czym różnice ze względu na wiek nie są znaczące. Inaczej jest w przypadku miejsca zamieszkania. Zaledwie 28 proc mieszkanek wsi zadeklarowało pełną autonomię w kwestiach finansowych, podczas gdy w przypadku niewielkich miast (do 50 tys. mieszkańców) i metropolii odsetek ten przekraczał 50 proc.
– Jak wynika z badania Deutsche Bank, w zakresie spraw finansowych aktywne zawodowo kobiety, to głównie zorientowane na bezpieczeństwo tradycjonalistki (posiadaczki kont osobistych, lokat), wspomagające się kredytami krótkookresowymi (karty kredytowe i kredyty gotówkowe) – komentuje wyniki badań prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej. – Z drugiej strony, co trzecia z nich korzysta z ubezpieczenia, a 16 proc., odkłada pieniądze w ramach długoterminowego programu emerytalnego – co świadczy o zapobiegliwości i długofalowym myśleniu o finansowej przyszłości – dodaje.
Niewiele kobiet samodzielnie inwestuje. Zaledwie 10 proc. Polek zadeklarowało korzystanie z produktów inwestycyjnych, a tylko 7,5 proc. podjęło decyzję o inwestycji bez zasięgania opinii innych.
Internet górą
Większość kobiet preferuje dostęp do banku za pomocą internetu (55 proc.), a zdecydowanie mniej (36 proc.) woli udać się osobiście do oddziału. Ponad 5 proc. raczej kontaktuje się ze swoim bankiem telefonicznie, a tylko 2,4 proc. za pomocą aplikacji lub strony mobilnej.
Jak zauważa Monika Szlosek z Deutsche Bank, tak zdecydowana przewaga liczby wskazań na elektroniczny dostęp nie powinna dziwić. – Jesteśmy świadkami i uczestnikami trwającej już od dobrych kilku lat rewolucji cyfrowej, która obejmuje kolejne aspekty naszej codzienności, w tym również w dużym stopniu kwestie związane z zarządzaniem finansami – komentuje. – Internetowe narzędzia oferowane przez banki pozwalają na szybkie, proste i bezproblemowe załatwienie większości spraw bankowych i to często nie tylko takich najprostszych czynności, jak np. zlecenie przelewu, ale także bardziej zaawansowanych, jak zakup funduszy i bieżące zarządzanie swoim portfelem inwestycyjnym – mówi. – Warto też pamiętać, że w tej chwili jesteśmy u progu kolejnej, tym razem mobilnej rewolucji, a urządzenia mobilne prawdopodobnie za jakiś czas staną się dla wielu podstawowym narzędziem służącym do zarządzania swoimi finansami, mimo że w tym momencie tego jeszcze nie widać w badaniach – dodaje.
Deutsche Bank sprawdził również preferencje Polek dotyczące zakupów. Okazuje się, że zdecydowana większość aktywnych zawodowo (90 proc.) woli udać się do sklepu stacjonarnego, niż kupować przez Internet (tylko 10 proc.)
– Badanie zdaje się potwierdzać pewne stereotypy dotyczące zwyczajów zakupowych – komentuje prof. Bombol. – Z licznych badań wynika, że kobiety znacznie chętniej spędzają czas w tradycyjnych sklepach, natomast mężczyźni preferują zakupy w sieci, oszczędzając czas i unikając tym samym fizycznej obecności w sklepach, co nie dla każdego jest przyjemnością – mówi. Największy odsetek pań preferujących sklepy internetowe znaleźć można wśród mieszkanek małych miejscowości (do 50 tys. mieszkańców) oraz w grupie wiekowej 18-24 lata.
Robiąc zakupy niemal połowa ankietowanych najchętniej płaci kartą debetową (48 proc.). Z kolei niecałe 30 proc. preferuje płatność gotówką wypłaconą wcześniej w bankomacie. Niespełna 15 proc. korzysta w tym celu z karty kredytowej. Płatność gotówką – co zrozumiałe zważywszy na np. dostępność terminali płatniczych – dominuje jeszcze w płatnościach za zakupy na wsiach (40 proc. wskazań) oraz – co już nie jest tak oczywiste – wśród najmłodszych pań w wieku od 18 do 24 lat (41 proc., więcej niż w grupie 55 plus).
– W wielu rodzinach to właśnie kobiety są dyrektorami finansowymi domowych przedsiębiorstw. Badania Deutsche Bank pokazują, że kobiety świetnie się do tej roli nadają. Cieszy nas, że jednym z narzędzi, które chętnie wybierają do zarządzania budżetem domowym, są płatności bezgotówkowe. Pozwalają one bowiem lepiej kontrolować wydatki, a także pomagają oszczędzać czas, gdy obecnie każda minuta jest na wagę złota. Z naszych badań wynika, że już 55 proc. transakcji kartami MasterCard w Polsce to płatności zbliżeniowe, które w ostatnich latach zyskały ogromną popularność właśnie dzięki temu, że są szybkie, wygodne i bezpieczne – mówi Luiza Derek, Dyrektor Marketingu w polskim oddziale MasterCard Europe.
Według Moniki Szlosek z Deutsche Bank, dane te pokazują, że transakcje bezgotówkowe stały się już codziennością dla większości aktywnych zawodowo Polek. – Z jednej strony wynika to z dynamicznego rozwoju rynku płatności w ostatnich latach, czy ogromnej nawet w skali europejskiej popularyzacji kart zbliżeniowych – mówi. – Z drugiej strony, zmieniamy swoje zwyczaje, ponieważ dostrzegamy, że płatności kartą są nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale pozwalają też na znacznie większą kontrolę nad wydatkami – tłumaczy.
Źródło: Deutsche Bank