Polska pula talentów decyduje o atrakcyjności naszego kraju w sektorze usług biznesowych

Polska pula talentów decyduje o atrakcyjności naszego kraju w sektorze usług biznesowych
Fot. stock.adobe.com / harvepino
Jedną z kluczowych zalet inwestycyjnych Polski w sektorze usług biznesowych – w tym IT, nowych technologii i zaawansowanych badań rozwojowych – jest szeroka dostępność zróżnicowanej i wysoko wykwalifikowanej puli talentów, czytamy w raporcie "Delivered from Poland”, opracowanym wspólnie przez firmy JLL Polska, Hays Poland, ALTO oraz Polską Agencję Inwestycji i Handlu.

Według autorów raportu, rodzimy rynek pracy kształtują międzynarodowe standardy i globalne podejście. Jako najbardziej zaludniony kraj w Europie Środkowej i Wschodniej oraz piąty co do wielkości w Unii Europejskiej, Polska oferuje znaczną przewagę demograficzną.

Około 35% ludności posiada wykształcenie wyższe – jest to kluczowy czynnik dla pozyskiwania najlepszych talentów w zakresie specjalistycznych usług biznesowych. Ponadto 63% Polaków jest w wieku produkcyjnym, co zapewnia silną i zrównoważoną podaż wykwalifikowanych specjalistów w przyszłości.

W Polsce jest około 1,2 miliona studentów, z czego 25% studiuje kierunki związane z inżynierią. Nasz kraj zajmuje wysoką pozycję w UE pod względem liczby absolwentów kierunków STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) i jest liderem pod względem liczby kobiet na tych kierunkach.

Atrakcyjność Polski dla zagranicznych inwestorów

– Inwestorzy, którzy zaufali Polsce i otworzyli tu swoje centra usług wspólnych, często decydują się na rozszerzenie działalności, na przykład poprzez dodanie zakładów produkcyjnych lub centrów badawczo-rozwojowych. Coraz częściej przenoszą do polskich centrów także stanowiska o międzynarodowym zakresie odpowiedzialności.

Chociaż w lokalnym sektorze usług dla biznesu liczba ofert dla mniej doświadczonych pracowników spada, to popyt na ekspertów cały czas rośnie. Czynniki te doskonale ilustrują trwającą ewolucję wizerunku Polski – od rynku konkurującego o inwestorów niskimi kosztami, do strategicznej lokalizacji dla zaawansowanych i wysoko wyspecjalizowanych projektów – mówi Łukasz Grzeszczyk, Executive Director CEE, Investors Consulting & Talent Location Strategy, Hays Poland.

Czytaj także: Polska – od outsourcingowego zagłębia do lidera usług biznesowych

Według najnowszych danych ABSL, w 2024 r. powstało 55 nowych centrów usług biznesowych, a w pierwszym kwartale 2025 r. otwarto kolejne 6 centrów, co pozwoliło stworzyć około 5400 nowych miejsc pracy. Podobnie jak w poprzednich latach, większość nowych inwestycji pochodzi od przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznym.

Najbardziej znanymi i dojrzałymi lokalizacjami dla tego typu działalności pozostają Warszawa i Kraków. Jednak sektor ten rozwija się również poza tymi dwoma miastami. Każda znacząca gospodarczo aglomeracja w Polsce ma swoje unikalne atuty, które zwiększają jej atrakcyjność inwestycyjną.

Polski sektor usług biznesowych w liczbach na podstawie Raportu ABSL 2025:

• Ponad 2000 centrów usług biznesowych BPO, SSC/GBS, IT i R&D działających w całym kraju w 2025 r. (ponad 1800 w 2024 r.)

• 42,3 mld USD wartości eksportu usług biznesowych opartych na wiedzy w 2024 r. (36,8 mld w 2023 r.)

• Zatrudnienie w branży – ponad 480 000 miejsc pracy

• Szacowany udział branży w PKB Polski w 2025 r. wyniesie 5,7% (5,3% w 2024 r.).

• Od początku 2024 r. do końca I kwartału 2025 r. rozpoczęło działalność 61 centrów usług biznesowych.

• Dziewięć lokalizacji, w których działają centra usług biznesowych, zatrudnia ponad 10 000 osób.

• Dwa miasta, w których zatrudnienie w tym sektorze przekracza 100 000 osób to Warszawa i Kraków.

• 19,6% – taki jest udział obcokrajowców zatrudnionych w sektorze.

• 58,6% – udział pracy wymagającej wysokiego poziomu wiedzy w centrach branżowych na koniec I kwartału 2024 r.

Źródło: JLL Polska