Raport NetB@nk: coraz więcej klientów korzysta wyłącznie z aplikacji mobilnych

Raport NetB@nk: coraz więcej klientów korzysta wyłącznie z aplikacji mobilnych
Źródło: ZBP
Bankowość mobilna utrzymuje silny trend wzrostowy, przyciągając coraz więcej klientów. Liczba klientów indywidualnych z dostępem do bankowości internetowej w II kw. 2025 r. sięgnęła blisko 45 mln, wynika z najnowszego raportu NetB@nk opracowanego przez Związek Banków Polskich. Znacznie wzrosła także liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych – aż o 16 proc. w ujęciu rocznym i o 3 proc. w ujęciu kwartalnym. Spadła za to liczba osób aktywnie korzystających z bankowości internetowej – o 3 proc. kw. do kw.

Liczba klientów logujących się co najmniej raz na kwartał do bankowości elektronicznej – zarówno internetowej, jak i mobilnej – utrzymuje trend wzrostowy.

W II kw. 2025 r. liczba takich użytkowników wyniosła blisko 30,5 mln, co oznacza wzrost o prawie 1 proc. w porównaniu do poprzedniego kw. oraz o ponad 5 proc. względem analogicznego okresu rok wcześniej.

Z najnowszych danych wynika jednak, że liczba klientów banków aktywnie korzystających z bankowości internetowej spadła o 3 proc. do 23 mln użytkowników.

W tym samym okresie liczba rachunków klientów indywidualnych z dostępem do bankowości internetowej nieznacznie wzrosła i osiągnęła poziom blisko 45 mln rachunków.

19,5 mln użytkowników ,,mobile only”

Przybyło także klientów ,,mobile only”, czyli korzystających wyłącznie z aplikacji mobilnej i logujących się do niej co najmniej raz w miesiącu. Ich liczba, w ujęciu kwartalnym, wzrosła o 4 proc. osiągając poziom 19,5 mln. Grupa ta ma obecnie 74 proc. udział wśród wszystkich użytkowników aplikacji mobilnych.

Jednocześnie przybyło klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw z dostępem do bankowości elektronicznej – obecnie grupa ta liczy 3,7 mln klientów, co oznacza poprawę o 1 proc.

Wzrosła także liczba aktywnych klientów MŚP, która na koniec II kwartału wyniosła 2,6 mln, co oznacza wzrost o prawie 3 proc. kwartał do kwartału.

Włodzimierz Kiciński, ZBP

– To kolejny kwartał, kiedy obserwujemy wzrost liczby aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych.

Jest to potwierdzenie, że dla większości klientów smartfon staje się podstawowym narzędziem kontaktu z bankiem. Polacy oczekują dostępu do usług finansowych tu i teraz – szybko, wygodnie i w dowolnym miejscu.

Jednocześnie spadła liczba klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej. Obecnie grupa ta liczy 23 mln osób, co oznacza spadek o 3 proc. z poziomu 23,7 mln osób w I kw. 2025 roku – mówi Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich (ZBP).

1 grafika NetB@nk wrzesień 2025
Źródło: ZBP

Wzrosty w systemie Elixir

Dane za II kwartał 2025 r. wskazują także na wzrosty w systemie Elixir – zarówno pod względem liczby komunikatów, jak i wartości obrotów. W porównaniu do I kw. 2025 r. liczba komunikatów nieznacznie wzrosła osiągając poziom 566 mln.

Wartość obrotów wzrosła natomiast o 5 proc., do 2 427 mld zł. W systemie Express Elixir odnotowano większe wzrosty. W II kw. 2025 r. liczba transakcji zwiększyła się aż o 11 proc., natomiast wartość transakcji o 9 proc., osiągając poziom 79 mld zł.

Wzrost liczby transakcji dotyczył także Systemu Euro Elixir, w którym odnotowano ich 5 proc. więcej niż w I kw. 2025 r. Liczba komunikatów wyniosła ponad blisko 14 mln, co oznacza wzrost o 5 proc., a wartość 99 mld EUR, czyli o 10 proc. więcej niż w poprzednim kw.

Najnowsze dane potwierdzają dalszą cyfryzację usług bankowych w Polsce. Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej i rosnąca aktywność klientów MŚP idą w parze ze wzrostem obrotów w systemach rozliczeniowych Elixir.

Czytaj także: NetB@nk: liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych przekroczyła 25 mln osób

Źródło: BANK.pl