Bezpieczeństwo finansów to wspólna odpowiedzialność – Związek Banków Polskich kontynuuje kampanię edukacyjną nt. cyberbezpieczeństwa
Pierwszą odsłonę kampanii pod hasłem „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze” Związek Banków Polskich (ZBP) – we współpracy z bankami członkowskimi – zorganizował w 2024 roku.
Jednak temat bezpieczeństwa w sieci jest nadal aktualny. Jak wynika z danych Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa w 2024 roku liczba zgłoszeń dotyczących naruszeń bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych wzrosła (rok do roku) o 60 proc., a realnie zidentyfikowanych incydentów – o 23 proc.
Tylko w 2024 roku zarejestrowano ponad 111,6 tys. takich incydentów.
Tymczasem nasza wiedza na temat zagrożeń czyhających w sieci wciąż jest niewystarczająca. Związek Banków Polskich przypomina badanie Warszawskiego Instytutu Bankowości, w którym eksperci przyjrzeli się poziomowi wiedzy finansowej Polaków.
Wynika z nich, że cyberbezpieczeństwo jest wskazywane jako obszar, w którym respondenci mają największe braki w wiedzy. Przyznało się do tego aż 47 proc. badanych.
Czytaj także: Prezes ZBP o cyberatakach na klientów sektorów bankowych w USA i w Polsce
Nowa odsłona – ten sam cel: cyberbezpieczeństwo
Rosnąca liczba zagrożeń i wciąż niski poziom wiedzy Polaków skłonił banki do kontynuowania kampanii edukacyjnej. Jej nowa odsłona wystartowała 1 września 2025 roku.
Centrum kampanii ZBP jest strona internetowa www.dbamoswoje.pl
Można tam zapoznać się m.in. z 10 zasadami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa czy bankowym survivalem – instrukcjami dotyczącymi np. ustawienia haseł do konta i bezpiecznego logowania czy danych udostępnianych pracownikom banku.
W ramach kampanii emitowane są również spoty telewizyjne. Kampania wsparta będzie działaniami public relations i działaniami w mediach społecznościowych.
Celem kampanii jest zwiększenie świadomości Polaków na temat ochrony finansów osobistych.
Związek Banków Polskich przypomina, że bezpieczeństwo finansów to wspólna odpowiedzialność – zarówno banków inwestujących w zaawansowane systemy ochrony i technologię, jak i klientów podejmujących odpowiedzialne decyzje.
Kampania zwraca uwagę klientom na „wyrabianie w sobie” bezpiecznych odruchów tj. używanie skomplikowanych haseł do aplikacji, uważne czytanie SMS-ów np. od pseudokurierów czy nieudostępnianie wrażliwych danych przez telefon.
Czytaj także: Forum Usług Płatniczych 2025 o cyberbezpieczeństwie i zwalczaniu cyberoszustw
Kampanie edukacyjne Związku Banków Polskich (ZBP)
To kolejna kampania edukacyjna zainicjowana przez banki. W 2023 roku ZBP zorganizował kampanię „Ugoda lepsza niż proces”, która skierowana była do frankowiczów i informowała o przewagach rozwiązania polubownego nad procesem sądowym.
Z kolei celem kampanii „Banki w Polsce – tak nowoczesne, że nawet nie zauważasz, że z nich korzystasz”, było pokazanie, że klienci w Polsce mają dostęp do jednej z najnowocześniejszych bankowości w Europie.
Wspólnym mianownikiem wszystkich kampanii ZBP jest zwiększanie świadomości społecznej na tematy istotne z punktu widzenia klientów bankowych.
Dostarczanie rzetelnej wiedzy na temat działalności banków i ich roli w zrównoważonym rozwoju gospodarczym jest z kolei jednym z podstawowych celów Związku Banków Polskich, określonych w statucie Związku.