Prawie 1/2 Polaków przeniosła oszczędności do innego banku z powodu lepszej oferty – badanie SCB
Budowanie poduszki finansowej daje poczucie stabilności i bezpieczeństwa na przyszłość. Polacy starają się regularnie odkładać pieniądze i często szukają do tego najlepszych narzędzi.
44 proc. Polaków regularnie sprawdza oferty na produkty bankowe związane z oszczędzaniem, a najwięcej aktywnych poszukiwaczy korzyści to osoby w wieku 60+ (51 proc.) oraz czterdziestolatkowie (50 proc.).
Najmniej respondentów wskazało tę opcję wśród najmłodszej grupy wiekowej 18-29 lat (37 proc.).
W badaniu widać także pewne zależności względem miejsca zamieszkana – najczęściej oferty instytucji finansowych przeglądają mieszkańcy największych aglomeracji (49 proc.) i małych miasteczek (47 proc.).
Czytaj także: Rekomendacje EKF ws. rachunków oszczędnościowo-inwestycyjnych: krok w dobrą stronę, ale fundamentem musi być zaufanie
Oszczędności: liczy się najkorzystniejsza oferta bankowa
Polacy nie tylko regularnie sprawdzają oferty na produkty oszczędnościowe. Okazuje się, że są też skłonni przenieść zgromadzone środki do innego banku, jeśli napotkają tam korzystniejsze warunki.
Mimo że 42 proc. klientów pozostaje przy jednym banku lub produkcie, aż 49 proc. deklaruje, że zdarzyło im się przenieść oszczędności ze względu na lepszą ofertę, z czego 21 proc. robi to regularnie, a 28 proc. rzadko.
– Akumulowanie środków na przyszłość czy większe krótkoterminowe wydatki wymagają odpowiedniego planu. Jak pokazują wyniki naszego badania, rosnąca liczba osób monitorujących oferty oszczędnościowe dostępne na rynku może świadczyć o wzroście świadomości finansowej Polaków. Widać to również po decyzjach o lokowaniu kapitału tam, gdzie jest największy potencjał zysku.
Analiza wyników pokazuje jednak ciekawe zależności względem zarówno wieku, jak i płci. 49 proc. kobiet w porównaniu z 34 proc. mężczyzn deklaruje lojalność wobec jednego banku, co świadczy o większym przywiązaniu pań do wybranej instytucji.
Podobną tendencję wykazują także najmłodsi respondenci w wieku 18-29 lat, z których aż połowa deklaruje, że nie przenosi oszczędności lub nie zmienia wybranego produktu.
Z drugiej strony najstarsi ankietowani w wieku 60+ lat (28 proc.) częściej niż ci z młodszych grup wiekowych deklarowali, że regularnie zmieniają miejsce, w którym lokują odłożone pieniądze – mówi Magdalena Drążkowska, starsza menedżerka ds. produktu z Departamentu Zarządzania Finansowego z Santander Consumer Banku.
Czytaj także: Co Polacy wiedzą o pieniądzach?
Porada doradcy finansowego? – tylko co szósty ankietowany przez SCB
Ponieważ nie każdy potrafi lub wie, jak najskuteczniej budować poduszkę finansową, warto skorzystać z doradztwa specjalisty w tym zakresie.
Okazuje się jednak, że dotychczas Polacy nie byli przekonani do takiej formy wsparcia.
Z raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: oszczędny jak Polak” wynika, że tylko co szósty ankietowany (16 proc.) skorzystał kiedykolwiek ze wsparcia doradcy finansowego w zakresie oszczędzania, a 79 proc. respondentów nie robiło tego nigdy.
Panowie nieco częściej (18 proc.) niż panie (15 proc.) zasięgali takiej porady. Podobną skłonność do mężczyzn deklarowali także czterdziestolatkowie – niemal jedna czwarta (24 proc.) z nich korzystała ze wsparcia doradców, oraz osoby zamieszkujące średnie miasta od 50 do 250 tys. mieszkańców (21 proc.).
– Oszczędzanie to indywidualny proces, który każdy musi dopasować do swojej aktualnej i niejednokrotnie dynamicznie zmieniającej się sytuacji życiowej. W Santander Consumer Banku wspieramy klientów w budowaniu zaplecza finansowego poprzez produkty na atrakcyjnych warunkach.
Przykładem jest rachunek oszczędnościowy z oprocentowaniem dla wszystkich klientów do 4,2 proc. do 50 000 zł czy lokaty mobilne w aplikacji mobilnej lub w oddziale w trzech wariantach Lokata Zysk+, Zysk+ Wzrost oraz Zysk+ Progresja. Klient może pod okiem naszego doradcy w placówce dobrać ofertę najkorzystniejszą dla siebie – komentuje Magdalena Drążkowska.
Czytaj także: Mija rok od przyjęcia Krajowej Strategii Edukacji Finansowej – co dalej?
***
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 18-29 kwietnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.