Wiktor Tarnawski: o bezpieczeństwo dbajmy na co dzień
Wypowiedź dla aleBank.pl: Wiktor Tarnawski - Dyrektor Biura Sprzedaży i Marketingu, Soflab Technology
Maciej Małek: Rozmawiamy na kolejnym IT@Banku, w tle wydarzenia z przestrzeni publicznej, także niedawne wybory. Pojawia się nieodparcie pytanie czy nasze pieniądze i nasze dane zdeponowane w systemie bankowym, gdzieś na serwerach i nie tylko, są bezpieczne?
Wiktor Tarnawski: Na to pytanie ciężko odpowiedzieć jednoznacznie. Trzeba patrzeć na przykłady konkretnych instytucji bankowych, konkretnych klientów banków. Nieco uogólniając można powiedzieć, że w bankowości w Polsce mamy dość wysoki poziom bezpieczeństwa. Wynika to z działań banków, z rozwoju odpowiednich technologii, ale zawsze należy pamiętać o tym, ze dbać o bezpieczeństwo trzeba na co dzień.
MM: Wobec tego pytanie: Czy rozwiązania, które państwo oferujecie to jest mówiąc potocznie produkt „z pudełka”, czy coś co jest dopasowane, zindywidualizowane do potrzeb klienta, do jego profilu, do specyfiki jego biznesu, sposobu w jaki bank się komunikuje z klientem?
WT: Wykorzystujemy pudełkowe rozwiązania w miarę potrzeb. Natomiast zawsze do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, Staramy się dopasować zarówno narzędzie, jak i nasze działania, prace, usługi do sytuacji w konkretnej instytucji tak, aby sprostać oczekiwaniom danego klienta.
MM: Czyli konfiguracja następuje w porozumieniu, w interakcji z klientem?
WT: Zgadza się. Zawsze dialog jest wskazany. To klient dobrze zna swoją infrastrukturę, swoje operacje. My natomiast wnosimy know how, lepsze rozwiązania pod kątem metodyki działań i odpowiednio świadczymy nasze usługi.
MM: Czy zarządy już rozumieją, że bezpieczeństwo nie ma swojej ceny co do zasady, a w konkretnym, indywidualnym przypadku ma cenę bardzo wymierną i czy poziom, który wynika z oferowanego standardu – mówię o poziomie cen w standardzie oferowanej usługi – jest rozumiany i akceptowany?
WT: Poziom świadomości związany zarówno z bezpieczeństwem, jak i niezawodnością działania systemów IT rośnie i to bardzo cieszy. Natomist musimy pamiętać, ze jeśli chodzi o kwestię stricte bezpieczeństwa w naturalny sposób klienci bardziej dbają o jakość swoich operacji. Jeśli chodzi o niezawodność systemów jest jeszcze dużo do poprawy ze względu na to, że nie są to sprawy tak krytyczne dla klientów, że powodują skierowanie odpowiedniej ilości uwagi na ten problem.
MM: Czyli mamy jeszcze wiele do zrobienia.
WT: Zdecydowanie tak.
Zobacz rozmowę w wersji wideo: „Wiktor Tarnawski: O bezpieczeństwo dbajmy na co dzień”
aleBank.pl