Wydarzenia i Opinie | IT@BANK 2024 | Nie tylko AI
Czynnikiem, który w największym stopniu determinuje funkcjonowanie współczesnej gospodarki i życia społecznego, jest dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji, i ta problematyka dominowała w programie tegorocznej konferencji. Paweł Minkina, wiceprezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji i redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK” wskazał szereg zmian, dokonujących się w biznesie bankowym dzięki technologiom, poczynając od skrócenia time to market, aż po poprawę doświadczenia klienta.
Ewolucja preferencji i oczekiwań konsumentów ukazuje dynamikę cyfrowej rewolucji, która – jak słusznie zauważył dr Tadeusz Białek – dokonuje się w sposób płynny i naturalny, sprzyjając włączaniu do obrotu elektronicznego całego społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem grup zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. – Kiedy w listopadzie 2009 r. odbywała się pierwsza edycja konferencji IT@BANK, bankowość mobilna i internetowa we współczesnym rozumieniu dopiero się rodziła. Dziś z cyfrowych rozwiązań polskiego sektora bankowego korzysta ponad 22,5 mln Polaków, przy czym przeszło 16,5 mln stanowią klienci mobile only, kontaktujący się z bankami wyłącznie poprzez smartfon – nadmienił prezes Związku Banków Polskich.
Użycie AI i uczenia maszynowego pozwala przekraczać kolejne granice, automatyzując procesy, które jeszcze do niedawna wydawały się wyłączną domeną człowieka. Możliwości generowane przez inteligentne algorytmy są w coraz większym stopniu uwzględniane w biznesie. Paweł Białka, Executive Partner w firmie Gartner, przypomniał, iż do 2022 r. tylko 20% prezesów przedsiębiorstw twierdziło, że AI będzie mieć wpływ na ich branżę, w roku 2023 odsetek ten wynosił 60%, zaś obecnie ¾ zarządzających firmami dostrzega potencjał sztucznej inteligencji.
Obecnie jesteśmy zarówno w szczycie nierealnych oczekiwań odnośnie AI, jak i w dołku rozczarowań. Zdaniem Pawła Białki mamy do czynienia z dwoma niezależnymi wyścigami AI, pierwszy prowadzą nastawieni optymistycznie dostawcy IT, drugi to wyścig firm, które usiłują wdrożyć te rozwiązania i mieć z tego zysk – i tu pojawiają się rozczarowania. Dotyczą one np. poprawy efektywności pracy wykonywanej przez ludzi czy gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na energię, jednak największą barierę dla rozwoju AI stanowią koszty. Przedstawiciel Gartnera podkreślił, iż problem ten przewyższa wyzwania związane z poufnością, bezpieczeństwem czy halucynacjami sztucznej inteligencji.
W jakim stopniu współczesne instytucje finansowe są firmami technologicznymi z licencją bankową, a na ile jedynie korzystają z technologii dla realizacji celów niezmiennych od dziesięcioleci? Jarosław Hermann, członek zarządu Banku Millennium, wskazywał w rozmowie z Karolem Mazurkiem, dyrektorem zarządzającym Accenture, iż banki oferują produkty i usługi z silnym komponentem technologicznym. Rozwiązania IT są też obecne w każdym aspekcie działalności instytucji finansowych, jednak one same nie są dostawcami technologii jako takiej. Tym, co odróżnia bank od firmy IT, jest kluczowe znaczenie komponentu ryzyka. Sektor finansowy jako priorytet traktuje wszak bezpieczeństwo środków powierzonych przez deponentów.
Sama technologia może też nie wystarczyć, by uzyskać optymalny efekt, zwłaszcza w przypadku sztucznej inteligencji. Dale Cheeseman, Senior Manager, Intelligent Automation w firmie ServiceNow, zwrócił uwagę, iż warunkiem skutecznego wdrażania AI jest automatyzacja, tymczasem niektóre procesy w bankach nadal realizowane są ręcznie. Osiągnięciu odpowiednich efektów digitalizacji nie sprzyja też silosowa struktura, wciąż niekiedy obecna w bankowości.
Umiejętność przewidywania działań regulacyjnych stanowi jeden z kluczowych trendów na współczesnym rynku finansowym, podkreślał Marek Młyniec, Partner, Technology Consulting Leader w PwC Polska, przytaczając wyniki najnowszej edycji międzynarodowego badania dotyczącego trendów w bankowości, zrealizowanego przez PwC. Kolejne priorytety dla banków to osiąganie wyników finansowych, w tym poprzez redukcję kosztów i skoncentrowanie się na kluczowych kompetencjach i perspektywicznych inwestycjach w technologię. Ważne znaczenie ma też przyspieszenie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI