Firmy poszkodowane w wyniku powodzi zgłosiły do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne na blisko 150 mln zł
Od 5 października 2024 roku przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
– ZUS już od 11 października rozpoczął wypłatę pierwszych świadczeń. Do ZUS wpłynęło dotychczas (stan na 3 grudnia) 1317 wnioski, a suma kwot do wypłaty przekroczyła 149,7 mln zł. Wypłacono już ponad 104,8 mln zł – mówi Wojciech Dąbrówka, rzecznik ZUS.
Najwyższa wnioskowana kwota to 2,8 mln zł, a najniższa to 1,2 tys. zł.
Nowe zasady ustalenia kwoty świadczenia interwencyjnego
Od 26 listopada 2024 roku obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.
Ustawa zmieniająca wprowadziła nowe zasady ustalenia kwoty świadczenia interwencyjnego dla poszkodowanych przedsiębiorców, którzy nie zawarli umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa.
Wysokość przyznanego świadczenia nie może dla nich przekroczyć 75 proc. wysokości szkody oraz 75 proc. maksymalnej wysokości świadczenia interwencyjnego, czyli 1 mln zł. Zasady te dotyczą wszystkich wniosków złożonych przez poszkodowanych przedsiębiorców, którzy nie zawarli takiej umowy. Dlatego też na nowo zostaną przez ZUS ustalone kwoty świadczenia w celu uzupełnienia wypłaconej kwoty.
W związku z tym ZUS przelał też na konta 526 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8 mln zł wyrównania w ramach świadczenia interwencyjnego.
Czytaj także: ZUS: ponad 120 mln zł dla firm poszkodowanych w powodzi
Adresaci wsparcia
Obsługiwane przez ZUS świadczenie interwencyjne przeznaczone jest dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na 16 września 2024 r. Adresatami wsparcia są zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w tym wspólnicy spółek cywilnych, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną (której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną).
Jeśli przedsiębiorca 16 września 2024 r. miał zawieszoną działalność, to warunek prowadzenia działalności na ten dzień jest spełniony. Zawieszenie działalności w tym przypadku traktowane jest jako jej prowadzenie. Warunek nie zostanie spełniony, jeżeli przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia działalności, czyli zamknął jej prowadzenie.
Przedsiębiorca otrzyma świadczenie, jeśli: bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę (utrata, uszkodzenie lub zniszczenie składników materialnych przedsiębiorstwa) uniemożliwiającą dalsze prowadzenie działalności, zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.
Czytaj także: PZU podsumowało obsługę szkód powodziowych – klientom wypłacono prawie 400 mln złotych
Wysokość świadczeń
Świadczenie przysługuje, co do zasady, w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku. Nie może jednak przekroczyć wysokości szkody, którą poniósł. Przedsiębiorca wskazuje, w jaki sposób ma być ustalona wysokość świadczenia interwencyjnego, tj.: czy jako iloczyn 16 tys. zł i liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS czy równowartość 75% średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 rok.
Jeśli przedsiębiorca przed wystąpieniem powodzi nie zawarł umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, świadczenie interwencyjne wypłacone zostanie w kwocie 75 proc. przysługującej wysokości.
Zwrot świadczenia interwencyjnego będzie konieczny, jeżeli: przedsiębiorca w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego przestanie prowadzić działalność gospodarczą lub zawiesi jej prowadzenie; przynajmniej jedno z oświadczeń we wniosku było niezgodne ze stanem faktycznym; wbrew zobowiązaniu nie przesłał w terminie oszacowania szkody wraz z dokumentacją; nie podda się kontroli lub będzie utrudniać kontrolę prowadzoną przez ZUS.
Przyjmowanie wniosków i inne formy wsparcia od ZUS
Do 16 marca 2025 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie interwencyjne. Można je złożyć elektronicznie, poprzez profil eZUS, dołączając wniosek jako pismo ogólne (POG) lub papierowo.
Poza świadczeniem interwencyjnym ZUS oferuje także inne formy wsparcia. Zakład realizuje wnioski w związku z wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego.
Najwięcej takich wniosków dotyczy nowego terminu płatności – 1508, rozłożenia na raty należności z tytułu składek – 25 i zmiany warunków umowy o rozłożenie na raty należności z tytułu składek – 21. W 4 kolejnych przypadkach ZUS wyraził zgodę na zmianę warunków umowy o odroczenie terminu płatności składek.