Młodzież popiera zrównoważony rozwój, ale nie zna pojęcia ESG
Zrównoważony rozwój jest tematem obecnym w życiu młodych ludzi – aż 61 proc. uczniów deklaruje, że spotkało się z tym pojęciem. Codziennie podejmują działania, które mają pozytywny wpływ na środowisko, takie jak segregacja śmieci (74 proc.), oszczędzanie energii (70 proc.), korzystanie z transportu publicznego (62 proc.), czy oddawanie lub sprzedaż nieużywanych rzeczy (52 proc.).
Jednak wyniki badania pokazują, że wiedza młodzieży na temat bardziej zaawansowanych zagadnień, takich jak ESG (Environmental, Social, Governance), pozostawia wiele do życzenia.
Edukacja już w szkołach, ale potrzebna intensyfikacja działań
Edukacja o zrównoważonym rozwoju jest stałym elementem nauczania w polskich placówkach edukacyjnych – od przedszkola, przez szkoły podstawowe, po ponadpodstawowe. Zagadnienia związane z ochroną klimatu są stopniowo włączane do zajęć od ponad 10 lat, a młodzież coraz częściej styka się z tym tematem w codziennym życiu.
Jednak badanie WIB ujawnia wyraźne luki w wiedzy – mimo że termin „zrównoważony rozwój” jest znany większości uczniów to znajomość bardziej specjalistycznych pojęć, takich jak ESG, jest zdecydowanie niższa. Jedynie 13 proc. uczniów słyszało o ESG, a spośród nich tylko 62 proc. potrafiło poprawnie rozwinąć ten skrót.
Czytaj także: Polski sektor bankowy w Baku na COP29
ESG – młodzi chcą działać, ale potrzebują wsparcia
Młodzież wykazuje dużą otwartość na edukację w zakresie zrównoważonego rozwoju. 65 proc. uczniów chciałoby, aby w ich szkołach odbywały się dodatkowe zajęcia związane z tą tematyką, a tylko 15 proc. uważa, że obecne działania szkół w tym obszarze są wystarczające.
Co więcej, aż 77 proc. młodych ludzi jest gotowych rozmawiać ze swoimi rodzicami na temat przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju. To pokazuje, że młodzież chce być inspiracją dla swojego otoczenia i dzielić się wiedzą, choć potrzebuje do tego odpowiednich narzędzi i wsparcia.
Edukacja jako klucz do zmiany
Młodzież wskazuje edukację jako jeden z priorytetów działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – 43 proc. uczniów uważa, że dobra jakość edukacji jest kluczowym elementem w tej dziedzinie.
To wyzwanie dla szkół, by lepiej przygotować młodych ludzi do świadomego funkcjonowania w świecie, gdzie kwestie ekologiczne, społeczne i gospodarcze są ze sobą nierozerwalnie związane.
Czytaj także: Zrównoważony rozwój: Polacy oczekują, że start-upy będą dostarczać rozwiązania wspierające
Inspiracja do działania – młodzież jako katalizator długofalowych zmian
Wnioski płynące z badania WIB są jednoznaczne: młodzież chce działać na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale potrzebuje wsparcia w zdobywaniu wiedzy, zwłaszcza na temat takich koncepcji jak ESG. Szkoły, rodzice i organizacje społeczne mają kluczową rolę w inspirowaniu i edukowaniu młodego pokolenia.
– Warto zwrócić na to szczególną uwagę, z racji że pokolenie dzisiejszych uczniów odegra kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości – nie tylko Polski, ale i całego świata. Zaangażowanie młodych Polaków, chęć rozmowy z rodzicami i otwartość na edukację mogą być fundamentem transformacji społecznej.
W obliczu wyzwań związanych z konsumpcjonizmem, warto postawić na edukację
i promowanie odpowiedzialnych postaw, sprzyjających budowie bardziej zrównoważonej rzeczywistości. Młodzież jest gotowa do rozmów, działania i zmiany. Czas, by im w tym pomóc – powiedział wiceprezes zarządu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości Michał Polak.
Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju | ESG wyzwaniem, ale i szansą dla polskiej gospodarki
***
Badanie przeprowadzone w ramach Projektu edukacyjnego EduSmartGrowth na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości przez Pollster na próbie 504 osób metodą CAWI.
Partnerami Wspierającymi Projekt są: ING Bank Śląski, InPost Greencity, Fundacja Santander