Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
15godzin
26minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
15godzin
26minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
15godzin
26minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Multimedia

Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o tym jak transformacja cyfrowa może pomóc MSP w raportowaniu niefinansowym ESG

05.11.2024 11:17
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o tym jak transformacja cyfrowa może pomóc MSP w raportowaniu niefinansowym ESG
Joanna Erdman, Fot. FPB,
O tym, jak polscy przedsiębiorcy odnoszą się do transformacji cyfrowej - rozmawialiśmy z Joanną Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa, która była uczestniczką jednego z paneli podczas Kongresu Bankowości Zrównoważonego Rozwoju.

„Badania przeprowadzone na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazują, że aż jedna trzecia przedsiębiorców w Polsce w ogóle nie używa jeszcze żadnych narzędzi cyfrowych” – powiedziała Joanna Erdman.

„Z drugiej strony te przedsiębiorstwa, które wykorzystują narzędzia cyfrowe – nie wiedzą czym jest ESG i jakie są konsekwencje wdrażania tych regulacji, które będą dotyczyły w końcu wszystkich przedsiębiorców” – dodała.

Czytaj także: Prezes ZBP o wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju na rynku finansowym

Jak sobie poradzić z jakością danych ESG?

Jak stwierdziła prezes FPB – już w tej chwili większe firmy, które już są zobowiązane do raportowania niefinansowego dotyczącego czynników ESG muszą monitorować swoje łańcuchy dostaw i wszystkich przedsiębiorców, którzy w tych łańcuchach dostaw funkcjonują. W konsekwencji regulacje ESG już dotykają małe i średnie przedsiębiorstwa.

Joanna Erdman wskazywała na szereg problemów z jakością danych i braku odpowiednich narzędzi do raportowania niefinansowego.

„Największym wyzwaniem jest jakość danych, źródła tych danych i pytanie skąd je pozyskiwać” – mówiła.

„Oczekujemy rozwoju narzędzi, które na poziomie nawet dużych instytucji pozwolą wystandaryzować proces raportowania” – stwierdziła.

Jej zdaniem działania Biura Informacji Kredytowej, które zamierza dane ESG agregować i standaryzować, a następnie udostępniać wszystkim istotnym uczestnikom rynku, jest rozwiązaniem zmierzającym w dobrym kierunku.

Czytaj także: Sektor bankowy kluczowy dla finansowania zielonej transformacji

Edukacyjne wsparcie dla MSP od sektora finansowego

Odnosząc się do najmniejszych firm, którymi szczególnie interesuje się Fundacja Polska Bezgotówkowa, Joanna Erdman stwierdziła, że przedsiębiorcy ci potrzebują wsparcia w zrozumieniu i wdrożeniu zasad ESG.

„Sektor bankowy może być z jednej strony edukatorem dla tych podmiotów, które będą w łańcuchu wartości dotknięte obowiązkiem raportowania ESG i jednocześnie może być też dostawcą narzędzi do tego, żeby te firmy mogły się z tych obowiązków wywiązać” – mówiła.

„My, jako Fundacja organizujemy na przykład webinary dla małych i średnich przedsiębiorstw, które mają uświadomić im, jakie konsekwencje powoduje regulacja ESG dla najmniejszych przedsiębiorców” – dodała.

Jak wskazywała – przemiany cyfrowe znajdują się w polu zainteresowania Fundacji. Stwierdziła, że w tym samym czasie wchodzi w życie druga ważna dla przedsiębiorców regulacja – unijny program „Droga ku cyfrowej dekadzie”.

„Fundacja dzisiaj próbuje zdefiniować wspólnie z Ministerstwem Rozwoju i Technologii, co oznaczać będzie w 2030 roku cyfrowy przedsiębiorca i jakie cele związane z ucyfrowieniem przedsiębiorstw powinniśmy sobie postawić” – powiedziała Joanna Erdman.



Czytaj także: ESRS i CSRD: 75% firm niegotowych do raportowania informacji niefinansowych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BankiCyfryzacja / DigitalizacjaEdukacja ekonomicznaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFundacja Polska Bezgotówkowa / FPBJoanna ErdmanKongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju / KBZRMałe i średnie przedsiębiorstwa / MŚP / MSPPolski sektor bankowyRaportowanie niefinansoweTransformacja cyfrowaZrównoważony rozwój
Autor
Źródło
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia
symbole % nad smartfonem w dłoni mężczyzny
Gospodarka
RPP zdecydowała o obniżce stopy referencyjnej do 4,00 proc.

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}