Prezes ZBP o wyzwaniach i szansach związanych z ESG
Jak wskazał wyzwaniem jest praca jaką muszą wykonać banki aby przeanalizować i prawidłowo wdrożyć liczące w sumie kilka tysięcy stron akty prawne na szczeblu unijnym dotyczące zrównoważonego rozwoju. Są one w jego opinii wciąż niedokończone, często wzajemnie niespójne, bez właściwych aktów wykonawczych.
Tadeusz Białek przyznał, że bankom trudno jest w tej sytuacji wdrażać te przepisy.
Kolejnym problemem jest jakość danych ESG. To także niepokoi nadzór bankowy.
„To więc są duże wyzwania, to jest znaczący wysiłek organizacyjno-logistyczny, także prawny. Jednak
dzisiaj w strategicznej debacie mówiliśmy też o szansach dla sektora bankowego związanych z wdrożeniem regulacji dotyczących zrównoważonego rozwoju” – mówił prezes ZBP.
Banki wspierają klientów w dostosowaniu się do przepisów ESG
Zwrócił uwagę na fakt, że banki wypracowują w relacjach z klientami odpowiednie narzędzia i instrumenty, które ułatwią klientom banków, przede wszystkim firmom, wywiązywania się z obowiązków związanych z raportowaniem ESG.
Jak zaznaczył jest to regulacja wymagająca interakcji z klientem. Wymagająca pozyskania od niego odpowiednich danych
„Często klient jest zagubiony, nie ma wystarczających zasobów organizacyjnych, prawnych, żeby – mówiąc otwarcie – zrozumieć wymogi wynikające z ESG. Banki wychodząc naprzeciw potrzebom klientów widzą w tym szansę na zwiększenie swojej relacyjności z klientami, na mocniejsze związanie klienta z bankiem, który ułatwia mu wywiązywanie się z nowych obowiązków” – zauważył prezes ZBP.
Korygująca rola ZBP
Związek Banków Polskich ma swoją rolę w procesie tworzenia nowych regulacji zarówno na szczeblu krajowym jak i unijnym. Zgłasza uwagi do już obowiązujących i do tworzonych przepisów.
„W ramach Komitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju, Komitetu ESG, który funkcjonuje w Związku Banków Polskich, wypracowaliśmy już szereg wyjaśnień interpretacyjnych, dobrych praktyk związanych z wdrażaniem różnych kwestii dotyczących ESG. Wdrażaliśmy co najmniej kilka rekomendacji dotyczących taksonomii. Część z nich właśnie dokładnie odpowiada na potrzeby klientów”- wyjaśniał.
Dodał, że banki na podstawie tych regulacji wydają swoje wytyczne, poradniki, kształcą doradców w bankach do spraw ESG. To wszystko ma pomóc klientom banków.
Mówiąc o aktywności ZBP w kwestii ESG w strukturach Unii Europejskiej oraz polskiej administracji powiedział:
„Jesteśmy członkiem stosownej platformy także w Ministerstwie Finansów, która zajmuje się całościowo aspektem wdrożeniowym regulacji ESG. Jednym z naszych zadań jest zwracanie uwagi na luki w aktach prawnych dotyczących zrównoważonego rozwoju.” – mówił.
Na poziomie Unii Europejskiej ZBP przekazuje swoje uwagi i opinie przede wszystkim za pośrednictwem Europejskiej Federacji Bankowej, ale także bezpośrednio odpowiednim organom unijnym.
„Zwracamy uwagę Komisji Europejskiej na pewne luki w przepisach, na problemy z pozyskiwaniem prawidłowych danych. Wskazujemy także, że przepisy dotyczące ESG są nadmiernie skomplikowane” – powiedział.
„To jest arcytrudne żeby sobie poradzić na poziomie zwłaszcza przedsiębiorców z ogarnięciem mówiąc kolokwialnie takiego galimatiasu prawnego” – stwierdził Tadeusz Białek.
Dodał, że w powszechnej opinii sektor bankowy jest najlepiej przygotowanym sektorem gospodarki do wdrożenia przepisów ESG mimo obecnego skomplikowania tych regulacji i pewnej ich niespójności.