ZUS: wnioski o świadczenie interwencyjne można złożyć przez Internet, w placówce lub punkcie mobilnym

ZUS: wnioski o świadczenie interwencyjne można złożyć przez Internet, w placówce lub punkcie mobilnym
Fot. stock.adobe.com / Jakub Krechowicz
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) jest przygotowany do obsługi świadczenia interwencyjnego. Jest to wsparcie finansowe dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Wnioski będzie można składać od 5 października ‘24 przez Internet, w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym, poinformował Zakład.

– Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi, mogą ubiegać się o przyznanie świadczenia interwencyjnego. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej – mówi rzecznik ZUS Wojciech Dąbrówka.

Jak dodaje, obsługiwane przez ZUS świadczenie przeznaczone jest dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na dzień 16 września 2024 roku.

Kierowane jest zarówno do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych, jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną (której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną).

Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa wspiera przedsiębiorców z terenów powodzi

Konieczność złożenia wniosku ZUS o świadczenie interwencyjne

Świadczenie interwencyjne będzie przyznawane po złożeniu, przygotowanego przez ZUS,  wniosku RSI – „Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi”.

Wniosek można złożyć elektronicznie (Platforma Usług Elektronicznych ZUS/eZUS) w formie pisma ogólnego POG, do którego należy dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Niezbędne dokumenty można też złożyć w formie papierowej w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym.

Wniosek w formie interaktywnego formularza będzie dostępny na stronie www.zus.pl.

– Przedsiębiorcy bez dostępu do Internetu lub potrzebujący wsparcia przy wypełnianiu wniosku będę mogli skorzystać z pomocy pracowników ZUS w dowolnej placówce, w tym w punktach mobilnych Zakładu – podkreśla Wojciech Dąbrówka.

Czytaj także: Dla kogo i na jakich warunkach – pomoc od sektora bankowego dla kredytobiorców dotkniętych skutkami powodzi

Kryteria przyznawania świadczenia

– Świadczenie przysługuje co do zasady w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku – dodaje rzecznik ZUS.

Przedsiębiorca otrzyma świadczenie po spełnieniu warunków:

  • jeśli bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę materialną uniemożliwiającą dalsze prowadzenie działalności,
  • jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego,
  • jeśli zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 roku.

Czytaj także: ZUS: przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą starać się o umorzenie składek na ubezpieczenia społeczne

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych / ZUS