Bankowość i Finanse | Technologie | Między bankiem a galerią handlową

Bankowość i Finanse | Technologie | Między bankiem a galerią handlową
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pandemia COVID-19 wpłynęła na dynamikę rozwoju sektora e-commerce. Zakupy online stały się standardem, przez internet zamawiamy nie tylko odzież, sprzęt elektroniczny i sportowy czy meble, ale i załatwiamy codzienne sprawunki. Znaczenie zyskują platformy marketplace, grupujące wielu dostawców oraz zapewniające kompleksową obsługę procesu płatności i finansowania.

Również banki coraz częściej udostępniają na swych platformach miejsce dla sprzedaży detalicznej. W jakim stopniu jest to przyszłość sektora? Czy polskie banki są gotowe, by kreować marketplace, a na ile obszar ten będzie zagospodarowywany przez fintechy i dostawców e-commerce? Zagadnienia te były przedmiotem debaty eksperckiej „Miesięcznika Finansowego BANK”, zorganizowanej podczas tegorocznej konferencji IT@BANK.

W dyskusji, moderowanej przez Pawła Minkinę, redaktora naczelnego „Miesięcznika Finansowego BANK” i wiceprezesa Centrum Prawa Bankowego i Informacji, uczestniczyli Jakub Kachlicki, dyrektor odpowiedzialny za technologię dla usług finansowych w Allegro; Krzysztof Kokot, wiceprezes zarządu Banku BPS; Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego; Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich; Szymon Piłat, Product Area Lead w ING Banku Śląskim; Sebastian Radzimowski, Mobile Payments Product Owner w Santander Banku Polska; Sebastian Szmit, dyrektor Departamentu Wsparcia Biznesu w Toyota Banku Polska, Jan van der Saar, dyrektor Laboratorium Innowacji w Departamencie Strategii i Transformacji Bankowości Detalicznej Banku Pekao; Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa oraz Krzysztof Wojciechowski, dyrektor Departamentu Nowych Modeli Biznesowych i Innowacji PF w BNP Paribas Banku Polska. Partnerem technologicznym debaty była firma Asseco Poland, którą reprezentował Tomasz Blicharz, dyrektor Działu Rozwoju i Promocji BooX.

Jak oswajać klientów z ofertą alternatywną

Polacy chętnie korzystają ze zdalnego kontaktu z bankiem, przypomniał rozpoczynając debatę Paweł Minkina. Według przytoczonych przezeń statystyk, instytucje finansowe co miesiąc odnotowują ok. 50 mln wejść na strony www i aplikacje mobilne. To jeden z najlepszych rezultatów w Europie. Wśród stu najczęściej odwiedzanych serwisów internetowych w naszym kraju aż cztery należą do banków, co stawia Polskę, razem z państwami skandynawskimi, w gronie liderów. – To wyróżnia polski sektor bankowy na tle innych krajów europejskich pod względem atrakcyjności, jeżeli chodzi o treści internetowe, zarazem pokazując potencjał, jeśli chodzi o dotarcie do klientów w obszarze innych usług, nie tylko stricte bankowych – dodał redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”.

Jakub Kachlicki
Dyrektor odpowiedzialny za technologię dla usług finansowych w Allegro

Krzysztof Kokot
wiceprezes zarządu Banku BPS

Michał Macierzyński
dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego

Krzysztof Pietraszkiewicz
prezes Związku Banków Polskich

W tym kontekście zasadne jest pytanie, na ile instytucje finansowe powinny angażować się w działalność niebankową. Krzysztof Wojciechowski wskazał w pierwszej kolejności na uwarunkowania regulacyjne, a konkretnie art. 5 Prawa bankowego, explicite wskazujący listę czynności i usług, które mogą być świadczone przez instytucje finansowe. Banki, również polskie, wchodzą w obszar e-commerce, przykładem może być sprzedaż aut za pośrednictwem platformy PKO Banku Polskiego, niemniej działalność ta prowadzona jest z reguły za pośrednictwem spółki zależnej. Równolegle mamy inicjatywy, o których wspomniał Sebastian Radzimowski – płatności za doładowania telefonów, autostrady, parkingi czy bilety komunikacji miejskiej, co też nie stanowi usługi stricte bankowej, a jednak staje się standardem w aplikacjach mobilnych.

O doświadczeniach największego polskiego banku w tym obszarze mówił Michał Macierzyński. Wolumeny sprzedaży samych tylko biletów komunikacji miejskiej za pośrednictwem kanałów zdalnych idą w miliony sztuk, co sprawia, iż PKO Bank Polski zajmuje blisko 1/5 rynku. – Warto podkreślić, że my rozszerzamy rynek, a nie działamy kosztem pozostałych graczy – dodał.

Sebastian Szmit podkreślał, iż instytucje finansowe powinny dookreślić zakres produktów niebankowych, sprzedawanych za ich pośrednictwem. Opłaty parkingowe czy bilety są optymalnym rozwiązaniem, gdyż, jak wskazał reprezentant ING Banku Śląskiego, wiążą się z potrzebą natychmiastowej, a przy tym bezpiecznej płatności, w czym akurat banki mają spore doświadczenie. Innego rodzaju oferty mogłyby generować zbyt duże koszty i obciążenia dla banku, co niwelowałoby pozytywny efekt przychodowy. – Ktoś przecież musiałby odpowiadać za różne serie produktów, w konsekwencji doszłoby do nadmiernego rozbudowania zasobów ludzkich – dodał Sebastian Szmit.

Szymon Piłat
Product Area Lead w ING Banku Śląskim

Sebastian Radzimowski
Mobile Payments Product Owner w Santander Banku Polska

Sebastian Szmit
dyrektor Departamentu Wsparcia Biznesu w Toyota Banku Polska

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK