Bezpieczeństwo w instytucji finansowej: kdprevent – pewna historia o nadużyciach

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2014.04.foto.030.150xPrzeciwdziałanie nadużyciom zewnętrznym i wewnętrznym w sektorze bankowym jest dużym wyzwaniem organizacyjnym i technologicznym. Nie bez znaczenia jest tu wsparcie ze strony IT. Ograniczając fraudy, obniża się zarówno koszty, jak i straty banku. Trudno dziś wyobrazić sobie funkcjonowanie dużej zaawansowanej technologicznie instytucji finansowej bez wsparcia ze strony takich technologii.

Przeciwdziałanie nadużyciom w sektorze finansowym to dziś działanie nie tylko w sposób reaktywny, ale również proaktywny. Banki co dzień stają przed nowymi wyzwaniami. Pojawia się coraz więcej rodzajów przestępstw, w ostatnim czasie coraz więcej związanych z generowaniem lub kradzieżą tożsamości, otwieraniem nowych rachunków bankowych i wnioskowaniem nowych „klientów” banku o kredyty lub inne produkty. Nowoczesny system fraud detection powinien na bieżąco uczyć się i dostosowywać do sposobów działania przestępców. To jedna z cech wyróżniających kdprevent™.

Jak działa i dlaczego jest skuteczny?

Rozwiązanie kdprevent™ umożliwia tworzenie indywidualnie dostosowanych mechanizmów monitorujących zachowania klientów oraz wykrywanie w tych zachowaniach anomalii. Podstawą są dane o transakcjach, dane osobowe klientów banku, produkty, konta itp. Rozwiązanie pozwala wykrywać transakcje prania brudnych pieniędzy (Anti Money Laundering – AML), fraudy wewnętrzne i zewnętrzne – Anti Fraud System (AFS) ze szczególnym uwzględnieniem fraudów kredytowych (Credit Fraud Detection – CFD). Spełnia rygorystyczne wymogi regulacyjne związane z monitorowaniem klientów i ich transakcji pod kątem wykrywania procederów prania pieniędzy i przeciwdziałania terroryzmowi. System ma wbudowaną bazę BIZBCB (Baza Incydentów Zagrażających Bezpieczeństwu Czynności Bankowych) oraz wykrywa nietypowe, wcześniej nieobserwowane schematy operacji wykonywanych przez pracowników lub klientów banku. Dzięki temu można prowadzić analizę zachowań: klientów, pracowników, kont i innych ważnych obiektów biznesowych, monitorować płatności w czasie rzeczywistym, jak również wykrywać schematy prania pieniędzy i przeciwdziałać im. Jest nowoczesnym systemem informatycznym, który wspiera procesowanie spraw oraz umożliwia wykorzystanie informacji z kdprevent™ w innych procesach i systemach bankowych. Szeroka funkcjonalność to efekt rozwijania kdprevent™ od ponad 11 lat i całościowego spojrzenia na problematykę ochrony przed fraudami. Chodzi też o objęcie systemem wielu kanałów operacyjnych oraz stały rozwój i uzupełnianie zaszytej w nim wiedzy.

Już w praktycznym działaniu

IMPAQ w ciągu ostatnich 11 lat wdrożył kilkadziesiąt systemów monitorujących zachowania klientów instytucji finansowych w zakresie prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. W ostatnich latach nawiązał współpracę z Getin Noble Bankiem S.A. oraz Alior Bankiem S.A. Jej celem była rozbudowa istniejących w nich platform o moduły specjalizujące się w wykrywaniu fraudów oraz ich zwalczaniu. W 2010 r. po raz pierwszy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI