Apel o dłuższe vacatio legis dla ustawy o prawach konsumenta
Proponowany 14-dniowy okres vacatio legis jest zbyt krótki, aby wdrożyć wymagane nowymi przepisami rozwiązania IT. Dotkną one wielu tysięcy firm. W przypadku przedsiębiorców, którzy zawierają umowy z konsumentami na masową skalę, może się okazać, że realizacja obowiązków po prostu nie będzie możliwa w tak krótkim czasie – mówi dr Aleksandra Musielak, dyrektorka departamentu rynku cyfrowego Konfederacji Lewiatan.
Kosztowne zmiany
Zmiany umów zajmą sporo czasu i będą kosztowne.
Chodzi o koszty organizacyjno-techniczne wdrożenia nowych rozwiązań (np. zmiana systemów informatycznych czy poinformowanie o tym klientów). Wprowadzenie i poprawne wdrożenie tego typu zmian technologicznych wymaga dokładnego przetestowania i weryfikacji, aby ograniczyć ryzyka błędów mogących negatywnie wpłynąć na klientów.
Pracodawcy zwracają też uwagę na czasochłonny proces zmian umów zawartych między przedsiębiorcami a konsumentami o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz umów sprzedaży zawartych między sprzedawcą a konsumentem. Dodatkowo postulują zmiany przepisów, które wprost przewidywałyby uprawnienie przedsiębiorców do jednostronnego wprowadzenia do umów i regulaminów regulacji mających na celu dostosowanie tych dokumentów do nowych wymagań z zapewnieniem przekazania informacji o takich zmianach konsumentom.