UOKiK: postępowanie wobec T-Mobile Polska w związku z nieświadomą aktywacją serwisów subskrypcyjnych

UOKiK: postępowanie wobec T-Mobile Polska w związku z nieświadomą aktywacją serwisów subskrypcyjnych
Fot. stock.adobe.com / monticellllo
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska w związku ze skargami konsumentów na nieświadomą aktywację serwisów subskrypcyjnych - poinformował urząd w komunikacie prasowym.

Do UOKiK docierało wiele sygnałów na dodatkowo płatne serwisy, takie jak Wizzgames, Gameland (gry), Zaplium, Dealsaint (dostęp do zniżek) oraz Vodoline (filmy vod). Płatności za nie są pobierane cyklicznie lub jednorazowo, a opłata automatycznie doliczana do rachunku. Usługi te są świadczone przez podmioty trzecie, a rozliczane są przez operatora T-Mobile Polska przy wykorzystaniu usługi „Zamów z T-Mobile” (tzw. usługa typu direct billing, gdzie opłata za treści podmiotów trzecich automatycznie jest doliczana do rachunku).

Co budzi wątpliwości UOKiK?

Wątpliwości UOKiK budzi brak weryfikacji przez operatora, czy do zamówienia płatnych usług doszło za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta.

„Zgodnie z dobrym obyczajem, pobieranie dodatkowych opłat jest możliwe tylko na podstawie uprzedniej, wyraźnej woli konsumenta. Takim potwierdzeniem może być wpisanie hasła lub numeru PIN, odesłanie SMSa. Operator powinien stosować taki mechanizm uwierzytelniający, aby nie dochodziło do przypadkowej aktywacji. Niewystarczające jest w tym zakresie bazowanie jedynie na informacjach od kontrahentów prowadzących strony internetowe, na których dochodziło do rzekomych aktywacji” – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. obrotu

To nie jedyne działania UOKiK związane z nieświadomą aktywacją serwisów subskrypcyjnych – w toku jest postępowanie przeciwko Orange Polska.

Czytaj także: Orange Polska i P4 z zarzutami ws. pobierania opłat bez zgody klientów >>>

Źródło: PAP BIZNES