Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
8godzin
24minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
8godzin
24minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
8godzin
24minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Gospodarka

EY: ostatni kwartał na rynku debiutów giełdowych najlepszy od 20 lat

06.10.2021 15:00 mb | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
EY: ostatni kwartał na rynku debiutów giełdowych najlepszy od 20 lat
Fot. stock.adobe.com / iQoncept
Minione trzy miesiące były najbardziej aktywnym trzecim kwartałem dla debiutantów giełdowych na świecie od 20 lat. Motorem wzrostu były rynki regionu EMEIA. W Polsce zadebiutowały 3 podmioty o wartości 261 mln USD. W końcówce roku spodziewana jest dalsza podaż spółek, pomimo rosnącego ryzyka - wynika z badania EY Global IPO Trends.

W trzecim kwartale 2021 roku zadebiutowało 547 spółek na rynkach światowych, a wartość debiutów wyniosła 106,3 mld USD – wynika z najnowszej edycji badania EY Global IPO Trends.

Czynnikiem, który zdecydował o wzrostach w trzecim kwartale była kontynuacja ożywienia na rynkach regionu EMEIA

Minione trzy miesiące były najbardziej aktywnym trzecim kwartałem na rynku pierwotnych ofert publicznych (IPO) w ciągu ostatnich 20 lat, przewyższając o 18% poprzedni rekordowy wolumen transakcji z 3 kw. 2007 roku i o 11% poprzedni rekordowy 3 kw. 2020 roku.

W ciągu dziewięciu miesięcy 2021 roku zadebiutowało 1 635 firm, a wartość debiutów wyniosła 330,7 mld USD, co oznacza wzrost odpowiednio o 87% i 99% rok do roku. Aktywność po trzecim kwartale przewyższyła ilość i wartość debiutów giełdowych w całym 2020 r.

‒ Kluczowym czynnikiem, który zdecydował o wzrostach w trzecim kwartale była kontynuacja ożywienia na rynkach regionu EMEIA (Europa, Bliski Wschód, Indie i Afryka). To dowód, że ten obszar jest stosunkowo odporny na zawirowania w innych częściach świata.

Inwestorzy chcą skorzystać z unikalnej koniunktury giełdowej zanim banki centralne zaczną zmniejszać podaż pieniądza na rynki – mówi Bartłomiej Smolarek, Lider Zespołu ds. Fuzji i Przejęć, Partner EY Polska. 

Źródło: EY

Czytaj także: Poziom zainteresowania spółek debiutem giełdowym na europejskich parkietach najwyższy od kilkunastu lat

Europa stanowiła prawie jedną czwartą światowego rynku IPO

W regionie EMEIA, który kolejny kwartał z rzędu notuje rekordowe napływy na rynki ofert pierwotnych, zanotowaliśmy 476 IPO o wartości 73,7 mld USD w ciągu trzech kwartałów 2021 r., dając dynamikę odpowiednio o 263% i 313% rok do roku, trzykrotnie wyższą niż wzrosty w ujęciu globalnym.

Za tymi danymi stoją w dużej mierze parkiety europejskie, na których wciąż panuje ożywienie po ubiegłorocznym tąpnięciu spowodowanym pandemią koronawirusa. Na europejskich giełdach zadebiutowało 316 spółek, to wzrost o 320% rok do roku, a wartość debiutów wyniosła 58,7 mld USD, co oznacza wzrost o 276% w tym samym okresie.

‒ Region EMEIA po raz kolejny zanotował wysokie wzrosty i zwiększył udział w światowym rynku debiutów giełdowych. To nie koniec, bo do debiutów szykuje się szereg kolejnych spółek. Pomimo niepewności, jaką wciąż niesie ze sobą pandemia koronawirusa, gospodarki w regionie zachowują się stabilnie i odnotowują wzrosty.

Na europejskich giełdach zadebiutowało 316 spółek, to wzrost o 320% rok do roku

Dla spółek, które chcą zadebiutować w kolejnych miesiącach, kluczowy jest czas. Powinny być dobrze przygotowane do wejścia na giełdę, mieć zabezpieczone inne ścieżki pozyskania kapitału na wypadek niepowodzenia IPO, odpowiednio przygotowaną kadrę wewnątrz organizacji i zewnętrzne wsparcie dla procesu tak, by móc szybko zareagować w najlepszym dla spółki momencie ‒ mówi Anna Zaremba, Partner EY odpowiedzialna za rynek IPO.

Polska spółka w światowej czołówce debiutantów

Działający w Polsce InPost (IPO o wartości 3,9 mld USD) wciąż jest wśród największych tegorocznych światowych debiutów – po trzech kwartałach jest piąty na liście.

Światowe zestawienie jest po dziewięciu miesiącach 2021 roku zdominowane przez spółki azjatyckie ‒ 7 z 10 debiutów wywodzi się z Chin, a pozostałe dwa – z Korei Południowej.

Źródło: EY

Czytaj także: Marek Dietl: polska giełda z najszybszym wzrostem obrotów w Unii Europejskiej

Dobre perspektywy dla Polski

Debiuty spółek wywodzących się w Polski miały wartość 4740,7 mld USD po trzech kwartałach (dane te obejmują wartość debiutu giełdowego InPostu). Na warszawskim parkiecie zadebiutowało osiem spółek o wartości 1 695,4 mln USD w ciągu dziewięciu miesięcy 2021 roku (w dane te nie wlicza się spółek przechodzących z NewConnect).

 W trzecim kwartale 2021 r. mieliśmy do czynienia z trzema debiutami na GPW o wartości 261,2 mln USD. To dużo więcej niż wartości z analogicznego okresu ubiegłego roku i inwestorzy mają apetyt na więcej.

Debiuty spółek wywodzących się w Polski miały wartość 4740,7 mld USD po trzech kwartałach

‒ Szereg spółek złożyło już prospekt w Komisji Nadzoru Finansowego i spodziewam się, że będą chciały wykorzystać unikalną koniunkturę giełdową, jeśli inwestorzy wycenią je w sposób dla nich satysfakcjonujący. To podmioty z sektorów, które wygrały na pandemii koronawirusa (technologie czy medycyna) lub notują silne odbicie w post-pandemicznym świecie (budownictwo).

Tradycyjnie widzimy podaż podmiotów z silnego w Polsce sektora gier oraz firm, które oportunistycznie będą realizować IPO, jeśli trafią na okno transakcyjne – mówi Anna Zaremba.

Technologia beniaminkiem inwestorów

Na poziomie globalnym podwyższonym zainteresowaniem inwestorów cieszą się sektory, które są największymi beneficjentami pandemii koronawirusa. Technologia jest po trzech kwartałach tego roku niekwestionowanym beniaminkiem inwestorów (419 transakcji o wartości 116,4 mld USD), notując rekordy transakcyjne pod względem ilości i wartości IPO.

Podwyższonym zainteresowaniem inwestorów cieszą się sektory, które są największymi beneficjentami pandemii koronawirusa

Drugi jest sektor ochrony zdrowia (287 transakcji i 49,2 mld USD wartości), za nim plasuje się sektor przemysłowy (204 IPO o wartości 35,3 mld USD).

Źródło: EY

Zdrowy pipeline na kolejne miesiące

Optymizmem napawa liczba firm, które przymierzają się do debiutu giełdowego. Większość pochodzi z regionu Azji, Australii i Oceanii  (5 743 firm, czyli 64% wszystkich podmiotów), w regionie EMEIA pipeline liczy 2 090 spółek (23%), a w obu Amerykach – 1 160 firm, czyli 13% całości.

Zalecamy (…), by firmy ujmowały w swoich strategiach realizację czynników klimatycznych, społecznych i zarządczych (ESG), ponieważ są one coraz ważniejsze dla inwestorów

‒ Wraz ze zbliżającym się końcem 2021 roku, pojawia kilka niewiadomych, które mogą zwiększyć zmienność rynku i wyzwania związane z udanym IPO. Spodziewamy się dalszej podaży ze strony spółek, które będą chciały wykorzystać dobrą koniunkturę giełdową.

Wciąż jednak pozostaje wiele niewiadomych: napięcia geopolityczne, zmiany regulacyjne, ryzyko inflacyjne i możliwość obniżenia podaży pieniądza przez amerykańską Rezerwę Federalną. Jednocześnie, pojawiające się na świecie nowe warianty pandemii COVID-19 zakłócają pełne ożywienie gospodarcze, a problem ten dotyczy większości sektorów.

Te czynniki ryzyka sprawiają, że firmy rozważające debiut giełdowy powinny przygotować się do niego jak najwcześniej i możliwie starannie, by w razie potrzeby móc szybko wejść na giełdę wykorzystując sprzyjające warunki.

Zalecamy również, by firmy ujmowały w swoich strategiach realizację czynników klimatycznych, społecznych i zarządczych (ESG), ponieważ są one coraz ważniejsze dla inwestorów – mówi Bartłomiej Smolarek.

Czytaj także: Federacja Europejskich Giełd Papierów Wartościowych o rynkach kapitałowych po COVID-19

Źródło: EY Polska
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Anna ZarembaBartłomiej SmolarekdebiutyEMEIAESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEY Global IPO TrendsEY PolskaGiełda Papierów Wartościowych / GPWGlobalna gospodarkaInPostIPONowe technologiePandemiaPrzemysłUrząd Komisji Nadzoru Finansowego / UKNFZdrowie
Autor mb
Źródło aleBank.pl

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Zobacz także

TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}