Bardzo dobre wyniki polskiego Providenta
Grupa finansowa International Personal Finance podała wyniki finansowe za I półrocze 2013 r.
International Personal Finance, właściciel polskiego Providenta, podał wyniki za I półrocze 2013. br. Grupa zanotowała wzrost udzielonych pożyczek o 13,9% (do 486,5 mln funtów) i wzrost liczby klientów o 3,1% (do 2,44 mln). Wartość pożyczek udzielonych na rynku polskim wyniosła w tym okresie 178,1 mln funtów, a liczba klientów wyniosła 825 tysięcy.
Prezes zarządu grupy IPF, Gerard Ryan, komentując wyniki powiedział: „Nasza strategia skutkuje szybszym wzrostem i przyniosła rekordowy zysk w pierwszym półroczu. Realizujemy plany ekspansji zgodnie z założeniami i poczyniliśmy duże postępy, jeżeli chodzi o opracowywanie nowych produktów, co pomaga nam zacieśnić relacje z klientami. Ponadto dzisiejsza zapowiedź skupu akcji o wartości 60 mln GBP jest kolejnym przejawem naszej determinacji do poprawy efektywności struktury bilansu spółki i zwiększenia zysków akcjonariuszy. Dostrzegamy sposobności osiągnięcia szybkiego wzrostu w perspektywie średnio- oraz długoterminowej i jesteśmy pewni dalszego rozwoju spółki”.
WYNIKI PROVIDENT POLSKA – I półrocze 2013 r.:
- Liczba obsługiwanych klientów – 825 tys. (wobec 802 tys. w I poł. 2012 r.; wzrost o 2,9 %)
- Wartość udzielonych pożyczek – 178,1 mln GBP (wobec 152,4 mln GBP w I poł. 2012 r.; wzrost o 11,5 %)
- Przychody – 142,4 mln GBP (wobec 132,2 mln GBP w I poł 2012 r.; wzrost o 2,7 %)
- Zysk brutto – 23,1 mln GBP (wobec 21,1 mln GBP w I poł. 2012, wzrost o 9,5%)
- Utrata wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym – 28,4% (wobec 29,6% na koniec grudnia 2012)
WYNIKI INTERNATIONAL PERSONAL FINANCE – I półrocze 2013 r.
- Liczba obsługiwanych klientów – 2,440 mln (wobec 2,367 mln w I poł. 2012 r.; wzrost o 3,1%)
- Wartość udzielonych pożyczek – 486,5 mln GBP (wobec 409,3 mln GBP w I pół. 2012 r.; wzrost o 13,9%)
- Przychody – 360,3 mln GBP (wobec 316,0 mln GBP w I poł 2012; wzrost o 9,2%)
- Zysk brutto grupy – 42,3 mln GBP (wobec 31,4 mln GBP w I poł 2012 r.; wzrost o 34,7%)
- Utrata wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym – 26,8% (wobec 27,0% na koniec grudnia 2012)
Strategia skutkująca wzrostem na wszystkich rynkach
Po roku od wdrożenia naszej strategii osiągamy szybki wzrost i wyższe zyski bazowe na wszystkich rynkach, na których działamy. Zgodnie z założeniami realizujemy plany rozszerzenia zasięgu geograficznego spółki i poczyniliśmy duże postępy, jeżeli chodzi o opracowywanie nowych produktów, usprawnianie systemów oraz wdrażanie systemów motywacyjnych w ramach całej spółki, aby dodatkowo przyspieszyć wzrost w 2013 r.
Zwiększanie zasięgu działalności
W drugiej połowie 2013 r. zamierzamy rozpocząć działalność w ponad 20-milionowym mieście Meksyk. W ramach tej ekspansji będziemy – obok dotychczasowych produktów z obsługą domową – testować udzielanie klientom pożyczek za pośrednictwem kart przedpłaconych.
Z radością informujemy, że w lipcu udzieliliśmy pierwszych pożyczek klientom na Litwie. Obecnie za rozwój działalności w tym kraju odpowiedzialnych jest około 40 pracowników i przedstawicieli z oddziału w Wilnie oraz centrali w Polsce. Jest to ważny krok w realizacji naszej strategii ekspansji na nowych rynkach sąsiadujących z dotychczasowymi rynkami europejskimi. Drugi oddział na Litwie zamierzamy otworzyć we wrześniu. W Bułgarii plany wejścia na rynek realizujemy zgodnie z założeniami i zamierzamy rozpocząć udzielanie pożyczek klientom na początku września.
Naszym celem jest budowa bazy klientów liczącej 2-3 tysiące osób na każdym rynku do końca 2013 r. Docelowo pragniemy pozyskać 80 tysięcy klientów na Litwie oraz 100 tysięcy klientów w Bułgarii. Inwestycje na nowych rynkach w pierwszym półroczu sięgnęły 0,7 mln GBP. Aktualna pozostaje prognoza mówiąca, że koszty ekspansji w 2013 r. wyniosą od 4 do 5 mln GBP.
Zaangażowanie klientów – opracowywanie nowych produktów
Uważamy, że kluczowym elementem zwiększania zaangażowania klientów jest poszerzanie kierowanej do nich oferty produktowej.
Nasze pilotażowe projekty dotyczące pożyczek o wyższej wartości i dłuższym terminie spłaty dla dotychczasowych jakościowych klientów w Polsce oraz Czechach i na Słowacji wygenerowały wysoki popyt, jak też okazują się korzystnie wpływać na przychody spółki. Pożyczki o dłuższym terminie spłaty zaproponowano około 6% klientów kwalifikujących się do udzielenia nowych pożyczek. Około 50% osób, które przyjęły ofertę pożyczki, wybrało produkt długoterminowy. Średnia wartość tych pożyczek była o około 30% wyższa, nie odnotowano istotnego wpływu na poziom utraty wartości należności od klientów, a całkowity spadek rentowności bazowej dla całego portfela produktów jest nieznaczny. Wdrożyliśmy pożyczki na 100 tygodni w Czechach i na Słowacji i wdrażamy 90-tygodniowy produkt w Polsce. Rozpoczęliśmy też pilotaż pożyczek o terminie spłaty do 78 tygodni w Rumunii.
Nagradzanie lojalnych klientów preferencyjnymi stawkami okazuje się korzystne zarówno dla klientów, jak i dla samej firmy. System ten, który działa już na Słowacji, pojawi się w Polsce i na Węgrzech do końca 2013 r. W Czechach trwają obecnie testy, a projekty pilotażowe zostaną wkrótce wdrożone w Meksyku i Rumunii.
Trwa projekt pilotażowy związany ze sprzedażą ubezpieczeń mieszkaniowych dotychczasowym klientom na Węgrzech. Wyniki są zgodne z oczekiwaniami, a szczegółowej oceny planujemy dokonać w III kwartale 2013 r. Badamy też możliwości wprowadzenia ubezpieczeń do oferty na innych rynkach.
POLSKA
Wyniki na rynku polskim pozostawały bardzo dobre i udało się osiągnąć znaczące postępy w ramach naszej strategii wzrostu; między innymi wprowadziliśmy na rynek trzy nowe produkty oraz przeprowadziliśmy udany pilotaż inicjatyw operacyjnych mających usprawnić obsługę klientów i zwiększyć efektywność. Otrzymaliśmy również nagrodę Top Employer przyznaną przez polski instytut Corporate Research Foundation w uznaniu naszego zaangażowania w budowę doskonałej kultury korporacyjnej.
Nasze zespoły z Polski i Litwy współpracowały, aby osiągnąć ważny kamień milowy – pozyskanie pierwszych klientów na Litwie. Zarejestrowaliśmy działalność jako podmiotu udzielającego pożyczek w Narodowym Banku Litwy i otworzyliśmy pierwszy oddział w Wilnie, jak też rozpoczęliśmy okres szkoleń i adaptacji dla pracowników oraz przedstawicieli. Naszym celem w drugim półroczu jest wykreowanie świadomości marki na nowym rynku, otwarcie drugiego oddziału oraz zwiększenie liczby przedstawicieli i klientów.
Uzyskaliśmy wzrost udzielanych pożyczek o 12% rok do roku (w 2012 r.: 9%), jak też poprawiliśmy jakość portfela kredytowego – utrata wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym wyniosła 28,4% (grudzień 2012 r.: 29,6%). Te kluczowe czynniki złożyły się na znaczny wzrost zysku bazowego o 5,9 mln GBP przed uwzględnieniem dodatkowych kosztów rabatów z tytułu wcześniejszej spłaty w wysokości 6,4 mln GBP oraz pozytywnego wpływu korzystniejszych kursów walutowych w wysokości 2,5 mln GBP. Wykazany zysk za I półrocze wyniósł 23,1 mln GBP.
Przychody, na które wpłynęły wyższe koszty rabatów z tytułu wcześniejszej spłaty, wzrosły w omawianym okresie o 3%, przy czym wzrost ten przyspieszył z 1% w I kwartale do 5% w drugim kwartale. Obecnie oczekujemy, że wpływ rabatów na przychody rok do roku zmniejszy się w drugim półroczu i wyniesie łącznie około 10 mln GBP w całym 2013 r.
Wzrost wartości udzielanych pożyczek i liczby klientów wynikał po części z sięgających 2,8 mln GBP inwestycji w inicjatywy służące wzrostowi, które obejmowały działania promocyjne oraz marketing nowych produktów. Klienci przychylnie przyjęli testy naszych nowych długoterminowych 90-tygodniowych pożyczek oraz oferty preferencyjnych stawek, więc obydwa produkty trafią do standardowego portfela kredytowego. Wprowadziliśmy również pożyczkę z obsługą domową skierowaną do klientów prowadzących własną działalność gospodarczą. Nasze inwestycje w inicjatywy na rzecz wzrostu wraz ze spowolnieniem wzrostu przychodów wskutek rabatów z tytułu wcześniejszej spłaty poskutkowały wzrostem wskaźnika kosztów do dochodów o 1,2 punktu procentowego do 33,4% od końca 2012 r.
W marcu z zadowoleniem przyjęliśmy notowanie równoległe akcji IPF na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, które ułatwi polskim inwestorom, a zwłaszcza funduszom emerytalnym, inwestowanie w spółkę. Nasz zespół odniósł też sukces przy sprzedaży dwóch portfeli wierzytelności z rozpoznaną utratą wartości wynikających z pożyczek udzielonych w Polsce, co poskutkowało zyskiem nadzwyczajnym Grupy w wysokości 15,9 mln GBP w pierwszym półroczu.
Nadal monitorujemy zmieniające się warunki w zakresie konkurencji w Polsce, gdzie podmioty udzielające pożyczek krótkoterminowych zwiększyły skalę działań marketingowych związanych z ich usługami. Jesteśmy jednak przekonani, że nasza jasna strategia wzrostu wsparta wdrożeniem programu usprawnienia działalności przyniesie dalsze postępy w drugim półroczu.
Pełna wersja wyników finansowych za I półrocze 2013 jest dostępna na stronie: www.ipfin.co.uk
Źródło: Provident Polska S.A