Nowe usługi zarządzania płynnością oraz gotówką dla MŚP w PKO Banku Polskim
Bank udostępnił małym i średnim przedsiębiorstwom nowe usługi - rachunek skonsolidowany oraz wpłaty i wypłaty zamknięte z opcją transportu. Usługa rachunku skonsolidowanego polega na automatycznym przeksięgowaniu nadwyżek z rachunków powiązanych na rachunek główny klienta, co umożliwia kontrolę i optymalizację przepływów pieniężnych oraz redukcję kosztów odsetkowych.
Każdego dnia roboczego o określonej godzinie w sposób automatyczny ustalane są salda rachunków powiązanych klienta biorących udział w procesie konsolidacji. W sytuacji wystąpienia niedopuszczalnego salda ujemnego na którymkolwiek rachunku powiązanym następuje automatyczne przeksięgowanie środków z rachunku głównego na rachunki o saldzie ujemnym. W przypadku sald dodatnich następuje przeksięgowanie środków z rachunków powiązanych na rachunek główny, w wysokości i na warunkach określonych w umowie. Usługa pozwala efektywniej zarządzać nadwyżkami na rachunku głównym klienta oraz rachunkach z nim powiązanych. Skumulowana nadwyżka środków pieniężnych na rachunku głównym może posłużyć np. do otwarcia lokaty negocjowanej lub depozytu automatycznego.
– W praktycznym zarządzaniu środkami firmy można wykorzystać tę usługę na przykład w sytuacji posiadania rozproszonej liczby handlowców lub oddziałów w kraju – mówi Dariusz Dzwonnik, dyrektor biura produktów depozytowo-transakcyjnych.
Właściciel firmy udostępnia dla każdego handlowca kartę debetową wydaną do indywidualnego rachunku pomocniczego, służącą do płatności np. za paliwo, spotkanie z kontrahentem lub rozliczeń przyjętych płatności od klientów. W celu zarządzania środkami na rachunkach pomocniczych właściciel firmy określa godziny, o której środki z rachunków pomocniczych przeksięgowywane są na rachunek główny firmy np. godzina 18:00 każdego dnia oraz określa kwotę i godzinę powrotu środków na rachunek np. 6:00. Dzięki takiemu rozwiązaniu właściciel w sposób automatyczny otrzymuje środki wpłacone przez handlowców i dystrybuuje ustaloną kwotę dostępna dla handlowców na rozpoczęcie dnia pracy. Dodatkowo handlowcy mogą dokonywać bezprowizyjnych wpłat z wykorzystaniem wpłatomatów Banku i kart debetowych.
Natomiast wpłaty i wypłaty zamknięte z opcją transportu pozwalają, bez konieczności wychodzenia z firmy, na dostarczenie gotówki do banku lub do firmy. Gotówka odbierana lub dowożona jest przez firmę konwojującą we wskazanym przez klienta czasie i miejscu (określonych w harmonogramie lub wynikających z dodatkowej dyspozycji). Klienci zainteresowani tą usługą mają możliwość jej indywidualnego dostosowania do swoich potrzeb oraz negocjowania warunków transportu za pośrednictwem Banku. W przypadku wpłat zamkniętych uznanie rachunku następuje najpóźniej w następnym dniu roboczym z datą dokonania wpłaty. W przypadku wypłat zamkniętych klienci mogą dostosować formę i strukturę nominałową wypłaty do swoich indywidualnych oczekiwań.
Źródło: PKO Bank Polski