Allegro idzie na GPW: chce pozyskać ok. 1 mld zł z emisji nowych akcji w IPO na spłatę zadłużenia
„Oczekuje się, że oferta obejmie emisję nowych akcji ze spodziewanymi wpływami brutto dla grupy w kwocie około 1,0 mld zł oraz sprzedaż akcji przez obecnych akcjonariuszy, w tym fundusze private equity oraz część dyrektorów i członków kierownictwa grupy” – napisano w komunikacie.
Wpływy netto z emisji nowych akcji na spłatę zadłużenia
Grupa zamierza przeznaczyć wpływy netto z emisji nowych akcji, wraz z kredytami w ramach nowej linii kredytowej, na spłatę istniejącego zadłużenia w celu poprawy swojej dźwigni netto.
„Celem grupy i jej akcjonariuszy jest znaczący udział akcji będących w wolnym obrocie (free float) po ich dopuszczeniu do obrotu” – napisano w komunikacie.
Oferta publiczna skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych oraz detalicznych
Oferta publiczna skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych oraz detalicznych, do których ma trafić 5 proc. akcji.
Spółka zatrudniła Goldman Sachs International i Morgan Stanley & Co. International plc, jako globalnych koordynatorów i współprowadzących księgę popytu oraz Barclays Bank PLC, BofA Securities Europe i Citigroup Global Markets Limited oraz Dom Maklerski Banku Handlowego jako współprowadzących księgę popytu.
Allegro zatrudniło także Santander Bank Polska i BM PKO BP jako współprowadzących księgę popytu i współoferujących w Polsce w związku z ofertą dla inwestorów detalicznych oraz Bank Polska Kasa Opieki, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Erste Group Bank AG, Pekao Investment Banking i Raiffeisen Centrobank AG, jako współzarządzających, w przypadku realizacji oferty publicznej.
Allegro ma złożyć prospekt emisyjny w Luksemburskim Urzędzie Nadzoru Finansowego
Wszyscy pracownicy grupy, którzy będą zatrudnieni w dniu wejścia spółki na giełdę i którzy nie posiadają akcji objętych w ramach historycznych uzgodnień inwestycyjnych, otrzymają jednorazową premię w formie akcji o wartości 10.000 zł na pracownika, do której uprawnienia nabędą po 360 dniach od daty wejścia na giełdę. Allegro zatrudnia ponad 2.400 osób.
Strategią Allegro jest skupienie na podstawach sprzedaży detalicznej dotyczącej jej platformy w Polsce, przy wsparciu komplementarnych inicjatyw strategicznych, oraz, jako potencjalne uzupełnienie, ekspansji międzynarodowej.
Czytaj także: Allegro pod lupą UOKiK, jest odpowiedź spółki >>>
„Grupa uważa, że istnieje wiele możliwości wzmocnienia jej obecności biznesowej w wybranych pokrewnych obszarach, które obejmują B2B, sprzedawców międzynarodowych oraz pokrewne piony rynkowe, w których Allegro obecnie nie prowadzi działalności lub prowadzi działalność na małą skalę, lub poprzez rozbudowę rozwiązań łańcucha wartości, takich jak usługi logistyczne. W średniej perspektywie czasowej Grupa ma również ambicję rozwoju poza terytorium Polski” – napisano.
Grupa poinformowała ponadto o zawarciu promesy z kredytodawcami na nowy pięcioletni zabezpieczony kredyt niepodporządkowany o wartości 5,5 mld zł i wielowalutowy kredyt odnawialny w kwocie (równowartości) 500,0 mln zł, na zrefinansowanie całości zadłużenia grupy wynikającego z istniejącego kredytu.
Skorygowana EBITDA Allegro w pierwszym półroczu 2020 r. wzrosła o 28 proc.
Skorygowana EBITDA Allegro w pierwszym półroczu 2020 roku wzrosła o 28 proc., do 808 mln zł z 631 mln zł. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy wzrosła w pierwszym półroczu 2020 roku do 16 mld zł z 10,36 mld zł przed rokiem.
W 2019 roku skorygowana EBITDA Allegro wyniosła 1,338 mld zł, a GMV 22,8 mld zł.
Grupa prowadzi największą platformę handlową w Polsce, jaką jest Allegro. pl, oraz porównywarkę cenową w Polsce – Ceneo.pl.
Platforma e-commerce Grupy dysponuje bazą użytkowników obejmującą około 12,3 mln aktywnych kupujących, którzy mają dostęp do oferty około 117 tys. firm, dzięki czemu na platformie Allegro.pl zawierane są średnio 32 mln transakcji miesięcznie.
Allegro spodziewa się publikacji prospektu na początku przyszłego tygodnia
Allegro spodziewa się publikacji prospektu na początku przyszłego tygodnia – powiedział podczas telekonferencji dyrektor finansowy Jon Eastick.
„Prospekt zostanie opublikowany zostanie na początku przyszłego tygodnia” – powiedział CFO.
Allegro nie planuje wypłaty dywidendy w przewidywalnej przyszłości
Allegro nie planuje wypłaty dywidendy w przewidywalnej przyszłości – powiedział Jon Eastick.
„Allegro nie planuje wypłaty dywidendy w przewidywalnej przyszłości – powiedział podczas telekonferencji dyrektor finansowy Jon Eastick.
Dodał, że spółka chce skupić się na rozwoju. Chce wykorzystywać wszelkie pojawiające się okazje rynkowe, więc chce zatrzymać gotówkę w spółce.
Spółka przewiduje ofertę publiczną w IV kwartale
Allegro przewiduje ofertę publiczną w IV kwartale 2020 roku – powiedział podczas telekonferencji prezes spółki Francois Nyuts.
„Przewidujemy, że oferta publiczna nastąpi w IV kwartale 2020 roku” – powiedział prezes.
Allegro nie wyklucza kolejnych akwizycji
Allegro nie wyklucza przeprowadzenia kolejnych akwizycji ciekawych firm pod kątem możliwości dostarczania dodatkowych korzyści dla klientów spółki – poinformował Francois Nuyts.
„W przeszłości pokazaliśmy już naszą zdolność do przeprowadzania akwizycji. W ciągu ostatniego półtora roku kupiliśmy e-bilet, największą platformę do zakupu biletów na koncerty w Polsce, a także fintech FinAi (oferujący usługi i produkty dla branży finansowej). W dalszym ciągu będziemy bardzo taktycznie patrzeć na świetne biznesy, które mogłyby stanowić korzyść dla naszej bazy konsumentów” – powiedział prezes Allegro Francois Nuyts podczas poniedziałkowej telekonferencji z analitykami.
Allegro nie spodziewa się powrotu wskaźnika EBITDA/GMV do poziomu 6 proc. – poinformował Jon Eastick.
„Nie oczekujemy, że wrócimy do 6 proc. (przyp. PAP EBIDA/GMV). Chcemy rozwijać firmę, jak najszybciej, chcemy korzystać z szans rynkowych, o których mówiliśmy podczas prezentacji. Nie potrzebujemy powrotu do historycznie rekordowych poziomów” – powiedział Eastick podczas poniedziałkowej telekonferencji Allegro, pytany o możliwość powrotu do poziomu 6 proc. w długim terminie.
Wzrost kosztów dostaw w ramach usługi Smart!
Allegro spodziewa się, że koszty dostaw w ramach usługi Smart! będą jeszcze w przyszłości lekko rosnąć – ocenia Jon Eastick. Obecnie stanowią one około 14 proc. przychodów grupy i są dla niej największym składnikiem kosztowym.
„Największym składnikiem kosztowym w naszym biznesie są koszty związane z dostawą produktów dla klientów usługi Smart! Stanowią one około 14 proc. naszych przychodów na koniec czerwca 2020 roku, licząc za ostatnie 12 miesięcy. Ponieważ coraz więcej klientów podpisuje z nami umowę na usługę Smart!, ten koszt będzie pewnie w dalszym ciągu szedł nieco w górę” – powiedział Jon Eastick podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.
Z danych udostępnionych przez Allegro wynika, że obecnie z usługi Smart! korzysta około 17 proc. kupujących.
Usługa ta, w zamian za miesięczny abonament, zakłada darmowe dla użytkownika dostawy zakupionych produktów do paczkomatów i punktów odbioru.
Czy udany debiut Allegro ma szansę pociągnąć w górę całą branżę?
Komentarz Pawła Szewczyka, wiceprezesa Zarządu merce.com:
‒ W branży mówiło się o debiucie giełdowym Allegro już od jakiegoś czasu. Wśród ekspertów dominuje ostrożny entuzjazm i ciekawość. Co prawda daleko nam do sytuacji na rynku znanej z USA, gdzie wyraźnie dominuje Amazon.
Wbrew obiegowej opinii, choć Allegro bardzo prężnie się rozwija, nie stanowi całego polskiego handlu internetowego, wiele e-biznesów działa równie sprawnie, nie mając z tym serwisem nic wspólnego.
Mimo tego, udany debiut Allegro na giełdzie ma szansę pociągnąć w górę całą branżę. Spodziewamy się, że może się powtórzyć historia giełdowych sukcesów CD Projekt, które przeniosły zainteresowanie z „Wiedźmina” na inne gry komputerowe i całą branżę gamingową, co spowodowało serię inwestycji także w inne gamingowe spółki.
Jeśli potwierdzą się spekulacje, że Allegro zadebiutuje od razu na WIG20, a nawet na samym szczycie tego indeksu, można oczekiwać, że e-commerce spektakularnie wybije się z cienia handlu stacjonarnego i w niedługim czasie w ślady poznańskiej firmy pójdą kolejni polscy liderzy e-handlu.
Warunki do ogłoszenia sukcesu są bardzo sprzyjające, bo wiatr wieje mocno w żagle firm sprzedających online, a w czasie pandemii jest on jeszcze mocniejszy ‒ zauważa Paweł Szewczyk.